• snigelposten

Hur sover era barn som är runt 9-månader?

Jag undrar när era 9-månaders går och lägger sig på kvällen, hur länge de sover, när de vaknar och om de äter något under natten? Har själv en dotter som sover jättedåligt och undrar hur andra med barn  i samma ålder har det?

• Svar på tråden Hur sover era barn som är runt 9-månader?
  • Saaaraa

Min son på 9 månader sover 19-07. Äter 1-2 gånger på natten, vilket han får fortsätta med eftersom att han inte har så bra vikt.

På dagen sover han 30-60 minuter vid 10-11 tiden.

• snigelposten
    Saaaraa skrev 2010-12-05 13:22:54 följande:
    Min son på 9 månader sover 19-07. Äter 1-2 gånger på natten, vilket han får fortsätta med eftersom att han inte har så bra vikt.

På dagen sover han 30-60 minuter vid 10-11 tiden.
    Somnar han om på en gång när han sovit? Hur får du honom att sova på kvällen?
  • Saaaraa
    snigelposten skrev 2010-12-05 13:34:45 följande:
    Somnar han om på en gång när han sovit? Hur får du honom att sova på kvällen?
    Eftersom att han inte sovit någonting efter lunchtid så är han ganska trött på kvällen. Efter gröten är det oftast bara att lägga ner honom i sin säng, där det är mörkt och tyst. Annars får han en vällingflaska i sängen när han ska sova. På nätterna äter han välling i sängen sovandes så han går aldrig upp då.
  • HannaE

Dottern blir nio månader om några dagar. Om hon ätit dåligt på dagen kan det hända att hon vaknar på natten och då får hon välling (vi tar inte upp henne ur sängen ger henne flaskan där hon ligger bara), så somnar hon nästan direkt igen. Hon vaknar ibland på natten när hon är förkyld. Men de flesta nätter sover hon ca 1930-0530. Hon sover även ca 0830-10 på förmiddagen. Om hon har varit med om mycket under dagen kan det hända att hon tar en liten tuppis även sent på eftermiddagen men inte särskilt ofta.
    Vi nattar henne med pyjamas, torr blöja och litet gos o lek. Välling eller fruktyoghurt om hon verkar hungrig. När hon börjar 'slöa till' är det bara att ta henne i famnen o sitta med henne en stund till hon somnat och sedan lägga henne till sängs.
    Det funkar absolut inte att läsa för henne, hon blir alldeles exalterad och vill peka på alla bilderna och ropa 'ditta!' (=titta) och då blir hon övertrött och svårsövd. Däremot låter vi henne titta på DVD med 'I Drömmarnas Trädgård' om hon har svårt att sova, tex nu sist när hon var snuvig, då varvar hon ner litet.

• snigelposten
    Saaaraa skrev 2010-12-05 13:51:25 följande:
    Eftersom att han inte sovit någonting efter lunchtid så är han ganska trött på kvällen. Efter gröten är det oftast bara att lägga ner honom i sin säng, där det är mörkt och tyst. Annars får han en vällingflaska i sängen när han ska sova. På nätterna äter han välling i sängen sovandes så han går aldrig upp då.
    Hej! Tack för att du delar med dig av hur ni gör. Jag har nog en del att lära... Kan han hålla i vällingflaskan och dricka själv under natten eller matar ni? Kan han alltså ligga ner och dricka utan att spilla ner sig?
  • snigelposten
    HannaE skrev 2010-12-05 14:08:35 följande:
    Dottern blir nio månader om några dagar. Om hon ätit dåligt på dagen kan det hända att hon vaknar på natten och då får hon välling (vi tar inte upp henne ur sängen ger henne flaskan där hon ligger bara), så somnar hon nästan direkt igen. Hon vaknar ibland på natten när hon är förkyld. Men de flesta nätter sover hon ca 1930-0530. Hon sover även ca 0830-10 på förmiddagen. Om hon har varit med om mycket under dagen kan det hända att hon tar en liten tuppis även sent på eftermiddagen men inte särskilt ofta.
    Vi nattar henne med pyjamas, torr blöja och litet gos o lek. Välling eller fruktyoghurt om hon verkar hungrig. När hon börjar 'slöa till' är det bara att ta henne i famnen o sitta med henne en stund till hon somnat och sedan lägga henne till sängs.
    Det funkar absolut inte att läsa för henne, hon blir alldeles exalterad och vill peka på alla bilderna och ropa 'ditta!' (=titta) och då blir hon övertrött och svårsövd. Däremot låter vi henne titta på DVD med 'I Drömmarnas Trädgård' om hon har svårt att sova, tex nu sist när hon var snuvig, då varvar hon ner litet.
    Hej! Tack för svaret!Jag låter min dotter sova 2-3 gånger under dagen, hon blir trött så fort- men kanske jag ska prova att minska ner sovstunderna och sen ge välling i sängen om hon vaknar. Kan din dotter dricka vällingen i sängen själv eller matar ni henne? Går det utan att spilla?
  • HannaE
    snigelposten skrev 2010-12-05 20:17:05 följande:
    Hej! Tack för svaret!Jag låter min dotter sova 2-3 gånger under dagen, hon blir trött så fort- men kanske jag ska prova att minska ner sovstunderna och sen ge välling i sängen om hon vaknar. Kan din dotter dricka vällingen i sängen själv eller matar ni henne? Går det utan att spilla?
    Vi måste hålla i flaskan, ofta halvsover hon redan efter halva flaskan och sedan somnar hon innan den är helt slut. Hon sover på sidan, jag brukar pilla in en liten handduk under kinden på henne så kommer det inte välling på kudden. Sedan låter jag handduken vara kvar, så jag inte riskerar väcka henne genom att ta bort den.
  • Saaaraa

Han kan hålla i flaskan själv, så det är bara att ge honom den så fixar han resten. Om ni tar upp barnet, så se till att ni inte tänder och håller på och bökar för mycket. Visa att natt är natt - dag är dag.

• Fie

Min dotter är 9 1/2 månad. Hon får välling kl 19 sittandes i vår famn, efter det lägger vi henne i sin säng och då somnar hon direkt. Hon vaknar oftast 6.30, sen sover hon 1 1/2 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen.

• Mary Jo

Min tjej är drygt 9 månader. Hon äter 1 gång på natten,ca 240 ml ersättning. Hon vill inte hålla flaskan själv för hon gnuggar snutten i ansiktet men hon ligger bara ner och äter. På natten somnar hon om på en gång när hon har ätit.

Hon somnar mellan 19-20.00 och sover till 02-03.00 och äter. Alltså ca:7 timmar. Sen somnar hon ju om och sover till kanske 06.30-07.00..

• snigelposten

Hej!
    Tack för era svar, i natt ska jag prova att ge välling i sängen!

• wimmer

Välling fungerade bra även för mig, på den stora tjejen. Lillkillen, snart 10 månader vill inte äta välling eller ha napp. Tro mig jag har försökt övertala honom. Han ammar minst flera ggr per natt, men somnar alltid om. Han sover mellan 19.00 till 06.00, om han får amma.

• wimmer

Ska tillägga att även han sover 2-3 ggr per dag. Konstigt nog sover han ofta sämre på nätterna när han sovit mindre på dagarna...

• Lilly80

Våran tös är snart 10 månader. Men hon har länge somnat mellan 19.30-20.00 , ibland tidigare eller senare.
    Hon vaknar oftast mellan 7-7.30. Hon äter inget på natten, har inte gjort det sen hon var 6 månader.
    Hon bruka sova en gång på fm 30 min till en timme och sen samma på eftermiddagen. Tiden för sömnen under dagen är oftast olika tider. Men hon sover 2 gånger om dagen.

• Helena83

Sonen blev 10 mån förra vecka. Han brukar lägga sig vid 18 och vaknar till vid 3-5 för en flaska (inte alltid dock) och sover sen vidare till ca 7.30-8.

Han sover middag runt 11/2 timme drygt 

• Dark star

Min minst, hon är 9 mån, sover från 20.00- 7.30-9.00. Hon äter en till två ggr om natten och så sover hon två eller tre ggr per dag, en gång runt tio, sen halv två tiden och ev nångång senare på efm :)

Har tre barn och alla har faktiskt sovit väldigt bra vilket jag är tacksam över :) 

• ladysoul77

Vår dotter på 8,5 månad äter 1 gång per natt. Vi ger väling i sängen, men hon håller den inte själv. Lägger sig vid 19.30 och sover till 06-06.30. Hon sover 2 pass om dagen. 

Svar på tråden Hur sover era barn som är runt 9-månader?