HannaE skrev 2010-12-05 14:08:35 följande:
Dottern blir nio månader om några dagar. Om hon ätit dåligt på dagen kan det hända att hon vaknar på natten och då får hon välling (vi tar inte upp henne ur sängen ger henne flaskan där hon ligger bara), så somnar hon nästan direkt igen. Hon vaknar ibland på natten när hon är förkyld. Men de flesta nätter sover hon ca 1930-0530. Hon sover även ca 0830-10 på förmiddagen. Om hon har varit med om mycket under dagen kan det hända att hon tar en liten tuppis även sent på eftermiddagen men inte särskilt ofta.
Vi nattar henne med pyjamas, torr blöja och litet gos o lek. Välling eller fruktyoghurt om hon verkar hungrig. När hon börjar 'slöa till' är det bara att ta henne i famnen o sitta med henne en stund till hon somnat och sedan lägga henne till sängs.
Det funkar absolut inte att läsa för henne, hon blir alldeles exalterad och vill peka på alla bilderna och ropa 'ditta!' (=titta) och då blir hon övertrött och svårsövd. Däremot låter vi henne titta på DVD med 'I Drömmarnas Trädgård' om hon har svårt att sova, tex nu sist när hon var snuvig, då varvar hon ner litet.
Hej! Tack för svaret!Jag låter min dotter sova 2-3 gånger under dagen, hon blir trött så fort- men kanske jag ska prova att minska ner sovstunderna och sen ge välling i sängen om hon vaknar. Kan din dotter dricka vällingen i sängen själv eller matar ni henne? Går det utan att spilla?