Meline skrev 2010-12-07 08:16:32 följande:
Ert fel. Felet ligger så gott som alltid hos den som kör på bakifrån, ni ska alltid köra i en hastighet och med ett avstånd så att ni hinner stanna när det behövs.
Att mannen inte lagt ut en varningstriangel kan ha berott på att han helt enkelt inte hunnit det än. Om det var så att han stod still för att bilen gått sönder fanns det inte så värst mycket mer han kunde göra åt saken. Det känns dessutom som om ni har haft bristande uppmärksamhet, ni kan ju inte gå över i vänsterfilen för att göra en omkörning utan att vara säkra på att omkörningen kan ske utan risk, oavsett om det är motorväg, motorled eller landsväg.
Mercan kan jag inte se hur han gjorde något fel, han upptäckte hindret och bytte fel.
Jag håller helt med. Och med tanke på att ni inte hann göra det samma visar ju att ni inte höll avståndet och hastigheten som ni skulle.
Jag långpendlar (12 mil enkel väg) mellan Stockholm och en annan stad och jag vet hur små avstånd och höga farter folk har. Jag bara väntar på att en liknande olycka ska hända.
Sen att mannen stod framför bilen, han kanske var på väg runt? Tur för honom att han inte stod bakom bilen för då hade han väl varit död idag.