hur länge kan man leva utan mat, och endast lite vatten?
undrar jag ......
undrar jag ......
Jag vet inte ekaxt men har hört en vecka utan mat , fast det är ju lite beroende på situsation...är det varm klimat eller kallt..rör man på sig eller sitter man still, ålder, kön..osv..
Du klarar dig längre om du har vatten. Vatten är verkligen livsnödvändigt utan det dör man ( om det är på något varmt ställe ,redan inon några dagar av västekbrist...för det är så alla organen sätts ur funktion.)
Rumsvarmt, sängliggandes, ca: 60 år,
Vilka organ börjar lägga av först?
Ok.......
3 dagar utan vatten och 3 veckor utan mat har jag också hört.
Men det där utan mat borde väl bero på hur mycket man har att ta av eller?
När dom slutar dricka är det inte många dagar att göra på så tre dagar kan säkert stämma.
Just det, njurarna brukar lägga av först, eftersom man helt enkelt är uttorkad. Man känner på lukten och andedräkten när en människa är riktigt uttorkad, luktar typ aceton, nästan som hos en diabetiker med för lågt blodsocker...
Det ær verkligen oerhørt individuellt det dær. Vi har en patient inlagd hær før tilfællet som inte har ætit en enda smula på 1 1/2 månad, dricker max ett halvt glas om dagen....alla ær førundrade øver att hon lever både lækaren och vi. Men det finns inga bestæmda regler før sånt dær, alla ær unika och alla har olika førutsættningar. Mycket beror på vilken fysik man har tex, ær man mycket væltrænad och har ett starkt hjærta kan det ta tid innan kroppen lægger av. Har man kroniska sjukdomar osv osv...Extrem øvervikt ær en sådann sak som påverkar mycket, men det kan påverka både på det ena och det andra hållet.
DET skulle jag dæremot inte rekomendera, ligger man sængliggande utan att ha druckit på ett tag har man ofta utvecklat pares (om æn tillfællig) vætskan felsvæljs ofta och man respirerar den ner i lungorna, det kan få dødliga føljder som lunginflamation och lungødem. Det bæsta i detta læget ær att ge personen dropp och inte forcera ner vætska.
TS. Ær detta en person som ær konstaterat døende eller ær det ett sætt før personen att ta sitt liv?
Det beror på.. Vissa bestämmer sig helt enkelt för att de är redo och då kan de gå fort. Har sett en man hålla ut i en månad för att dottern skulle hinna hem till sverige och ta avsked. När dottern väl kom tog det inte många timmar innan han gick bort. Kroppen gör det hjärtat vill tror jag..
min mormor tog de bort allt livsuppehållande på, de sa på sjukhuset att hon skulle dö inom 3 dagar.
Det tog 2 veckor innan hon dog.
mormor var då 78 år gammal, pigg i kroppen men väldigt förvirrad, senil, sedan många år.
Detta var i ett annat land, min moster ville ha allt avklarat med mormor innan min kusin skulle gifta sig så de slapp begravning precis vid bröllopet. De sa inget till min mor innan mormor dog om att de plockat bort droppet, de trodde att det skulle gå fortare som sagt och då skulle mamma inte ha hunnit dit, sa de. (det hade hon gjort, hon skulle åkt direkt!)
Nu besökte inte ens min moster eller morbröder min mormor ens en gång efter att de plockat bort dropp mm, mamma hade åtminstone kunnat sitta där och hållit handen medan hon tynade bort, törstade ihjäl.