• Anonym

Rättvis fördelning av julklappar/pengar?

Ja jag skulle också uppleva det som orättvist- hade jag varit din mamma hade jag gett dig och din syster samma summa/presenter av motsvarande värde och sedan gett barnbarnen något litet var.allternativt gjort som min farmor och farfar alltid gjort gett en summa till varje familjemedlem och sedan låtit varje ffamilj avgöra hur de vill göra med pengarna, i min famlij resulterar det i att min barnlösa bror får tex 500 kr, jag och min man och våra 3 barn får 2500kr ,min kusin med man 1000kr och hans syster med man  och 2 barn får alltså 2000 kr- ja vår famlij får fn mest men varje individ får lika mycket!
    Om vi så väljer att lägga hela summan på något som gynnar hela familjen tex som att lägga dem på en nytvättmaskin (räcker ju inte men ni förstår vad jag menar) eller dela ut dem mellan familjemedlemmarna ja det är något varje familj får bestämma själva.

JAG upplevde inte farmor och farfar som orättvisa när det var min kusin som fick mest (mina barn är små hennes tonåringar) och jag tror inte att hon upplever det orättvist idag!

• Anonym

Du är vuxen. Varför ältar du milimeterrättvisa i presenter? Julklappar är ingen rättighet.
    Var glad att du får något öht.

• Anonym
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-05 21:37:36 följande:
    Fast det är väl barnens högtid trots allt? Men jag som förälder brukar köpa till de vuxna som köper till mina barn .. Tex faster/farbror som har vuxna barn el dyl..
    Nej, det är familjernas högtid. En tid att vårda sina band med nära och kära... Gnäll om presenter är endast för de som glömmer bort julens sanna budskap.
  • Anonym
    iolanthe skrev 2010-12-05 22:12:26 följande:
    Men det står ju ingenstans att ts och hennes syster ska få lika mycket, bara att ts m. familj ska få för lika mycket som systern. Vilket ju kan innebära att systern får en fin present, medan ts och hennes familj får nåt smått krafs.

Jag tycker ju inte det är orättvist om du och syrran får 1000 kr var, även om jag tycker det är lite konstigt att hon inte ger nåt till barnbarnen. Men om ni 4 däremot ska dela på samma summa som din syster får själv skulle jag tycka att det är orättvist. Inte nödvändigtvis för att jag vill ha pengar eller dyra presenter, men för att det skulle vara en så tydlig vink om att jag och min familj inte är lika mycket värda som min syster.
    Varför är ni som familj inte lika viktiga om ni får för samma summa som systern får?
  • Anonym

Jag förstår inte ens varför man ska ge till sina barn om det finns barnbarn med i bilden.

• Anonym
    Fanny b skrev 2010-12-06 05:41:18 följande:
    Jag ser det ur den här aspekten: Som vuxen vill man oftast ha dyra saker av sina föräldrar i inköp, under förutsättning att man ens föräldrar frågar en vad man vill ha .  För när det gäller billigare saker kan man köpa det själv. Så jag tycker inte det är konstigt att TS mamma vill sin barnlösa dotter en julklapp som kostar 1000 kr. Om TS inte haft familj så skulle hon säkert fått en julklapp för samma summa, men av någon anledning, vill inte  mamman lägga ned mer än 2000 kr på julklappar på sina barn och deras familjer. Så ur den aspekten tycker jag
    det inte är konstigt att med denna fördelning.

Nu vet jag ju inte hur bra ekonomi TS mamma har, men är det så att hon har det bra ställt kan jag förstå TS reaktion, för då handlar det om möjligheten till att köpa dyrare julklappar till TS och hennes familj, men viljan finns inte.
    Har man rätt att förvänta sig dyra presenter/julklappar om givaren har god ekonomi? Har du någonsin funderat på att ge en present/julklapp tillbaka för minst samma summa som du får för? Varför inte, om du nu inte gjort det?
  • Anonym
    Fanny b skrev 2010-12-06 06:59:27 följande:
    Man har inte rätt att förvänta sig dyra presenter bara för givaren har en god ekonomi, utan det beror på vilken relation man har till givaren. Om tex ens föräldrar, oavsett vilken ekonom de har, säger till en när man är vuxen att nu kommer du inte få så dyra julklappar, är det något man får acceptera. Sedan finns det föräldrar som inte tänker så mycket på prislappen när det gäller julklappar till vuxna barn, utan för dem är viktigt att barnen får vad de vill ha. Den sak eller de saker man då som vuxen önskar bör ju vara anpassad till föräldrarnas ekonomi.
    Du skriver dubbeltydigt. Först skriver du att man inte har rätt att förvänta sig dyra presenter sen skriver du att man ska anpassa önskningar om presenter till föräldrarnas ekonomi?!

Det är väl fortfarande upp gill givaren att välja vad denne vill ge, om något alls?
  • Anonym
    Anonym (Dotter) skrev 2010-12-06 20:41:58 följande:

Som jag sagt innnan, min mamma får göra vad hon vill med sina pengar. Är van att alltid få mindre än min syster , så har det varit hela uppväxten. Som sagt inte bara med pengar - utan även med omtanke och kärlek.

Jag köper mkt dyrare presenter till min mamma än vad min syster - och så har det också alltid varit.

Ja, ja..  En sak är säker, jag kommer aldrig att göra skillnad på MINA barn!

Du borde köpa dyrare saker till din mamma om du handlar från dig, maken och barnen... Om du upplever din mamma orättvis borde du prata med henne. Dukommer garanterat att göra skillnad på dina barn och de kommer att vara glada för det.
  • Anonym

TS, jag har inga barn. Min syster har 3 barn. Min mamma köper julklappar till min syster + barnen för tusentals kronor varje jul, jag får 1-2 julklappar. Jag tycker inte det är rättvist men jag gnäller inte heller.

Visst kan man säga att julklappar är personliga och man inte bör räkna familjevis, men min mamma köper bruksgrejer till min systers barn som overaller, vinterskor, en säng osv och då är det mer till min syster (som slipper köpa) än till barnen.

Jag tycker det är helt rättvist att din mamma ger din familj 1000 kronor och din systers familj (som inte finns än) 1000 kronor exempelvis. När hon får familj så kommer ju inte summan att ändras utan din mamma spenderar fortfarande lika mycket pengar på båda sina barn + familjer oavsett om din syster har 10 barn eller 1.

• Anonym

Fy fasiken så ruttet av din mamma! Jag blir fullständigt tokig av att höra sådant.

Svar på tråden Rättvis fördelning av julklappar/pengar?