Mina barn säger dom hatar min nya kärlek. HJÄLP!
Jag brukar vara rätt grym i de här trådarna.. men i ditt fall så kan jag verkligen inte se att du gjort något fel.
Du är skild sedan flera år, och väntade ett år innan du hittade en ny. Du är fortfarande särbo flera år efter skilsmässan. Ni har gott och väl hunnit in i alla rutiner och så efter skilsmässan och du och exet kan vad jag förstår samarbeta vad det gäller barnen. Du har alltså gett barnen rejält med tid och lugn och ro för att bearbeta skilsmässan innan du förde in en ny man i deras liv. Exemplariskt av dig faktiskt!
Barnen är dessutom tonåringar båda två och är tillräckligt gamla för att förstå att deras mamma vill ha ett kärleksliv och inte bara vara förälder. 17-åringen kommer det ju heller inte vara aktuellt för att din särbo skulle få någon som helst "Papparoll", så det problemet finns ju inte heller. När det gäller 14-åringen så hade det ju kunnat bli aktuellt med en styvpappa-roll om ni bott ihop, men där är det ju bara att ni helt enkelt låter dig ta hand om uppfostran om ni nu skulle flytta ihop i framtiden.
Min slutsats är att det faktiskt är dags för dig att du säger ifrån till dina barn. Sätt dig ner och ta ett ordentligt snack med dem, igen. Du har rätt att få ha ett vuxenliv och har gjort allt för att de ska påverkas så lite som möjligt. Din särbo förtjänar respekt och ett vänligt bemötande precis som alla gäster i ert hem, och precis som du troligen ger barnens vänner. Fråga dem hur de vill att du ska vara mot deras vänner eller flickvänner, ska du ge dem samma behandling?? Och vad har din särbo någonsin gjort mot dem?? Tycker de att du ska vara ensam för evigt??
Kräv att de faktiskt kommer med något konkret om de har klagomål. Kräv att de från och med nu är trevliga och beter sig som folk, även om det är en tillkämpad artighet. För hoppningsvis så kommer det att gå bättre med tiden, men det är dags att du säger ifrån :)