• Här och nu

Stanna hemma när ni är sjuka!

Ju mer man läser om folks uppfattning om sjukdom i kombination med jobb, desto mer förfasad blir man. Nu pratar jag om sjukdom som smittar i vardaglig kontakt; förkylning, magsjuka mm. Har själv gått sjuk till jobbet o skyllt på ekonomi, men gör det inte längre. För det första får man lösa ekonomin på annat sätt i så fall o gå till soc om så behövs. Men det behövs i regel inte. Så länge man inte lever på kronan o då har man i regel rätt till soc, har man ett ansvar för att lägga undan till sjukdom. För många är det bara karensdagen som kostar. Sen har man 80% o om man kör bil till jobbet o dessutom betalar lunch på jobbet som är dyrare än hemma, går det i stort sett jämnt upp. Höjden var när jag läste att folk som jobbar i kök går till jobbet genomförkylda. Det är t.o.m ett arbetsmiljöbrott. Dessutom blir man ofta frisk fortare, om man är hemma. Att jobbet inte klarar sig utan en finns det inte heller mycket sanning i. Man smittar ner andra, får stanna hemma igen o ofta längre o det är upp till ledningen att ha en plan B vid sjukdom. Efterlyser kommentarer o undringar om ni själva går till jobbet, när ni är smittsamt sjuka eller så sjuka att ni ändå inte gör ett fullgott jobb.

• Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!
  • bodimit
    Här och nu skrev 2010-12-07 23:53:27 följande:
    Det kan du i alla jobb. Har aldrig talat SMÅTT FÖRKYLD, men egentligen borde man även va hemma för det.
    "lägg av nu är du bara töntig. ska alla egna företagare lägga ner sina företag bara för att de inte skulle ha råd att vara hemma flera veckor för att de knappt ens är förkylda? Nu anar jag att du är en sån där bidragsälskare!"

Såhär skrev jag tidigare plus många andra inlägg som syftar klart och tydligt på att det gäller "smått förkylda"  Eller betyder knappt förkyld att man är jättesjuk?
    *Nu blir jag förvirrad*
  • Här och nu
    aldrigmer skrev 2010-12-08 00:05:48 följande:
    Du har pratat om måttlig hosta o snuva.....
    Ja?
  • aldrigmer
    Här och nu skrev 2010-12-07 23:57:17 följande:
    Men i livsmedelslagen o när du jobbar med svårt sjuka eller nyfödda.
    Livsmedelslagen gäller inte i min branch. Inte heller nyfödda är särskillt vanliga inom äldreomsorgen.. Visst, många på ett äldreboende är svårt sjuka men de är ändå med i vårt gemensamma liv. De har fortfarande ett immunförsvar även om det är sämre men de flesta vill vara med där människor möts och då finns risken att bli smittad.
  • annbom
    Här och nu skrev 2010-12-08 00:06:06 följande:
    Herregud. det smittar ÄVEN EFTER att det brutit ut. Och stannar alla hemma fattar folk att man får ha annan beredskap.
    Och på vilket sätt tror du samhället skulle klara sig om alla som var måttligt sjuka stannade hemma? Du pratar som du har förstånd till. Jag har pratat med dig i andra trådar och även där tror du att du har svaret på fela frågan, men du glömmer helheten.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • bodimit
    annbom skrev 2010-12-08 00:12:27 följande:
    Och på vilket sätt tror du samhället skulle klara sig om alla som var måttligt sjuka stannade hemma? Du pratar som du har förstånd till. Jag har pratat med dig i andra trådar och även där tror du att du har svaret på fela frågan, men du glömmer helheten.
    Hon tycker att det får krasha helt enkelt. hon fattar inte vad som skulle hända om alla som var något förkylda stannade hemma. hon tycker också att jag borde lägga ner mitt egna företag eftersom jag inte kan se till att ha någon som jobbar åt mig när jag är lite förkyld.
    Helt snedvridet!
  • Här och nu
    bodimit skrev 2010-12-08 00:32:23 följande:
    Hon tycker att det får krasha helt enkelt. hon fattar inte vad som skulle hända om alla som var något förkylda stannade hemma. hon tycker också att jag borde lägga ner mitt egna företag eftersom jag inte kan se till att ha någon som jobbar åt mig när jag är lite förkyld.
    Helt snedvridet!
    Du läser ju inte ens. Om folk stannade hemma skulle smittan inte gå runt o folk skulle bli friska snabbare. Svårt att förstå? Jag handlar inte i butiker där ägarna står o snörvlar.
  • Här och nu
    annbom skrev 2010-12-08 00:12:27 följande:
    Du skulle få se att det funkade om folk tog sitt ansvar, men det är för få som gör det.
  • Här och nu
    aldrigmer skrev 2010-12-08 00:10:12 följande:
    Livsmedelslagen gäller inte i min branch. Inte heller nyfödda är särskillt vanliga inom äldreomsorgen.. Visst, många på ett äldreboende är svårt sjuka men de är ändå med i vårt gemensamma liv. De har fortfarande ett immunförsvar även om det är sämre men de flesta vill vara med där människor möts och då finns risken att bli smittad.
    Äldre vill inte va med i gemenskap mot priset att bli smittad av personalen.
  • aldrigmer
    Här och nu skrev 2010-12-08 09:26:38 följande:
    Äldre vill inte va med i gemenskap mot priset att bli smittad av personalen.
    Och du menar att du vet hur äldre resonerar? Du jobbade med barn eller???? De allra flesta äldre vill leva medan de lever, inte sitta i ett hörn och vara rädda för smitta. Äldre människor har lång livserfarenhet och de har upplevt mycket. Deras små barnbarn och barnbarnsbarn är sååå välkomna och de är ofta riktiga virusbomber!!Solig
  • Show n tell
    Här och nu skrev 2010-12-08 09:24:43 följande:
    Du läser ju inte ens. Om folk stannade hemma skulle smittan inte gå runt o folk skulle bli friska snabbare. Svårt att förstå? Jag handlar inte i butiker där ägarna står o snörvlar.
    Tror du verkligen att folk skulle bli friskare då? de som är förkylda skulle smitta familjen som i sin tur smittade de andra på jobbet innan de ens vet om att de var smittbärare.
    Man kan inte isolera hela familjer bara för att någon är förkyld. det är skitsnack!
Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!