*skrattar*
JTA för sin kamp ohejdat.
Jag förstod dock inte varför muslimer inte ska få ta del av de övriga hjälpmedlena som finansieras av våra skatter. Om det nu inte är så att JTA menar att muslimer inte ska betala kommunal-och statlig skatt och inte heller moms. Att då enbart betala 2.5 % på inkomster som inte omfattas av fast egendom (hus, bil och dylikt) utan enbart på rörlig inkomst (lönen) och på det guld och silver man äger. Och det är enligt en tolkning bara. Det finns flera olika tolkningar. Shiiter betalar inte zakat utan har konceptet Khums istället. Den nisab (de ekonomiska förutsättningar) som bör gälla för att zakat ens ska vara möjlig är också det olika mellan olika rättskolor. Men en diskvalificering är att man tillhör Muhammed (fvmh)s familj. Därmed skulle det föranleda att man kartlade de 120 000 drygt troende muslimer som skulle omfattas av den här zakaten för att utreda vilka av dem som skulle få zakat och vilka som ska betala.
Eftersom JTA själv har konstaterat att somalier är den svårast integrerade gruppen i Sverige i en annan tråd så betyder det att de drygt 50 000 somalier som kommit till Sverige också har det svårast ekonomiskt. Därmed följer det att det rimligtvis också är så att majoriteten av dessa snarare är att vara mottagare för zakat snarare än givare. Av 120 000 kan vi då avföra 25 001 personer omgående (jag antar att det handlar alltså om en majoritet men en mycket liten sådan då jag är generös). Vi är alltså nere på 100 000 personer. Av dessa så måste vi då också beakta hur många som är i arbetsför ålder. Vad kan vara en realistisk siffra på det? Ska vi säga att en femtedel inte är det (så som jag gjorde i en annan tråd som handlade om muslimer och våldtäkter). Då har vi alltså en arbetsför befolknign på 80 000 personer. Hur många av dessa har jobb? Sist jag hörde så var det att sysselsättningsgraden hos utomeuropeiska invandrare 68% (notera ordet är sysselsättning inte arbete). Se följande artikel:
www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-varnar-for-hogre-arbetsloshet-1.1219283
Jag är generös och säger att 60% arbetar ( och 8% är aktiverade i någon form av sysselsättning som inte kan klassas som att man helt och hållet själv genererar inkomsten utan snarare är föremål för någon form av sadaqa, alltså välgörenhet). Det betyder att vi ska vänta oss att drygt 48 000 muslimer är potentiellt de som ska betala zakat och samtidigt hålla sig själva och sina övriga trosfränder med hus (el, uppvärmning, vatten och tv), transport, mat, kläder och en del övrigt. Jag säger potentiellt för som sagt, nisab (förutsättningar för att vara zakatbetalande), förutsätter olika saker för olika personer. Men än en gång vill jag vara generös mot JTA och säga att visst, vi säger att de här 48 000 alla betalar 2.5% av sin lön varje år och dessutom betalar på det guld eller silver som de äger (vi tar bort skörd och dylikt eftersom det inte är så många muslimer som bedriver större jordbruk med irrigation i det här landet).
För att förenkla. Genomsnittlig mahr, brudgåva, hos muslimer i världen idag är svår att uppskatta men man brukar tala om något som var vanligt i Arabien vid Profetens tid så är det ungefär motsvarande 10 000 kr i guldvärde. Härom tvistar de lärde men det blir svårt att göra något räkneexempel om vi inte har något att gå på. Jag lägger på 7 ggr det i arvegods som har ackumulerat i familjen (dvs minst 6 generation av mahr). Då är det 80 000 kr per familj.
På det ska man då titta på en genomsnittslön för en muslim. De flesta tycks återfinnas i tjänstesektorn och där är genomsnittslönen enligt Unionen, TCO och Lärarförbundet drygt 26 000 kr. Det är dock svårt att säga exakt här vilket jag är medveten om men jag tar i lite. Multiplicerat med 12 månader blir det 312 000 kr/år. Lägg på 80 000 kr i guld/silver som varje familj äger.
312 000 x 2 = 624 000 (det är två vuxna i varje familj som arbetar)
624 000 + 80 000 = 704 000 kr/år skall beskattas 2.5% beskattningsgrad. Totalt är det 48 000 personer som skall beskattas till denna grad men eftersom beräkningsgrunden (704 000 kr) är 2 vuxna så halveras multiplikatorn till 24 000.
Zakatinkomsterna blir då:
Vi får då 2.5% av 704 000 kr är = 17 600 kr/år
24 000 x 17 600 = 422 miljoner kronor/år
Vad är då boende och levnadskostnaderna som anses vara över fattigdomstrecket i Sverige idag (och därmed acceptabla utan att myndigheter måste blanda sig och avhjälpa situationen)? Vi säger att varje familj som omfattas av att få zakat består av 6 medlemmar (många barn eller en eller två äldre som också måste försörjas utöver två vuxna föräldrar) som skall bo tillsammans under samma tak. Dela 72 000 (det som blir kvar när man drar av 48 000 från 120 000) med 6:
12 000 hem. Låt oss titta på kostnaderna per hem.
Genomsnittlig boendekostnad (hyra, tv, varmvatten, el) för en för en hyresrättslägenhet som rymmer 6 pers (säg en vanlig 2 rummare) : 4000 kr/mån eller 48 000 kr/år
Matkostnader 6 pers: 3000 kr/mån eller 36 000 kr/år
Transporter (busskort för att kunna gå i skola, dagis eller för att kunna gå till doktorn och dylikt): 1000 kr/mån eller 12 000 kr/år
Sjukvård, barnomsorg och övrigt: 1000 kr/mån eller 12 000 kr/år (äldre ska ha tabletter, barn blir sjuka, behövs lite kläder nu när det är kallt ute, eller ska gå i dagis eller skola och detta skall finansieras av zakatpengarna tillskillnad från det vanliga svenskar åstadkommer med skatt)
Sammantaget 108 000 kr/år. Multiplicerat med antalet hem (12 000 st) som skall finansieras av zakatpengarna från de 48 000 arbetsföra muslimerna blir kostnaderna som skall täckas upp följande:
108 000 x 12 000 = 1.3 miljarder kr/år (drygt då jag avrundat uppåt från 1,296) i kostnader
Även om vi tar in de dära somalierna (25 001 st) som jag räknade bort i början så ser inte jag att ekvationen går ihop. De saknas mer än 3 ggr pengarna som dras in. Dock har jag naturligtvis förenklat men jag tycker ändå att det har varit väl motiverade förenklingar och resultat är inte mindre illustrerande för det. Ni är välkomna att leka med sifforna själva för att se att det är helt enkelt inte möjligt att göra på TS föreslagna vis. Misär, utslagenhet och fattigdom är den enda logiska slutsatsen av förslaget.
Därför uppmanar jag de som tycker att det här med zakat som alternativ för muslimer så att de "pröjsar för sig själva" låter som en suverän idé att söka till Komvux. Där finns Matte A-E i kursform och man kan egentligen nöja sig med Matte A och Matte B. Jag skickar också med mina lyckönskningar.