• Ninnie

Från babyskydd till bakåtvändbilbarnstol hjälp

Jag behöver hjälp med bilbarnstol. Vår dotter är 5 månader idag och vi har problem med att knäppa fast henne med babyskyddets bilbälte (har en med bas). Hon var 66,5 cm lång den 25 november och vägde då 8605 g. Vilken sorts stol ska vi nu välja till henne för vi åker på att byta stol. Vi vill ha en stol som hon kan ha ett tag så vi slipper byta om något år igen. Det bästa är väl också att ha en stol godkänd upp till 25 kilo. Hon kan inte sitta själv än men är rätt stadig pch stabil. Det är en djungel med bilbarnstolar och vilken är bäst och säkrast egentligen?

• Svar på tråden Från babyskydd till bakåtvändbilbarnstol hjälp
  • sarsparis

Åk till en affär och be om hjälp, det finns mängder med bra stolar men de ska ju även passa er bil. Mitt råd är att köpa en stol som tar 25 kg både i fram och baksätet. De flesta bilbarnstolarna kan barnet ha tills den åker framåt. Själv har vi en akta graco. britax brukar vara en populär stol. Själv tycker jag också att det är viktigt att det är lätt att flytta stolen till en annan bil.

• Farfalla

Vi köpte Britax multi tech nu till dottern, jag gillar den skarpt!

(sen är det exakt den stolen som Volvo köpt in sig så dom har den, men loggan är volvo på deras istället... och det borde ju säga endel om stolen om volvo vill ha den som "sin"...)  

Sen beror det på vilken slags bil ni har, det bästa är nog att åka in till någon barnaffär och prata med dom :) 

• Joico

Hehe byta om något år igen är nog ingen fara man kan behöva byta till ytterligare en bakåtvänd stol vid 3års åldern i vissa fall, om barnet blivit för stort för den stol man har. Barn ska ju åka bakåtvänt till minst 4-5års ålder.

Åk till en butik och prova ut en bra stol som passar både barnet och bilen! Precis som du skriver så är en 25kg-stol att föredra.

Alla stolar är lika säkra sålänge de är korrekt monterade och passar till barnet!

• Ninnie

Tack för era svar. Vi har en passat kombi bil och kommer ha stolen i baksätet för vi har airbag fram som jag inte vill koppla ur.

Svar på tråden Från babyskydd till bakåtvändbilbarnstol hjälp