• Anonym (ajaj)

Brännskadad i munnen av mikrovågstillagade köttbullar

Igår skulle jag äta mina köttbullar och potatismos . köttbullen jag fick in i munnen var ok varm mot tungan men då jag bet i den så sved det till ngt kopiöst! Det var glödhet innuti! Pga att jag haft dem i mkron.

Idag har jag ett rött slemhinnesår på insidan av tandköttet där jag bet i den. Undrar nu om även mastrupen fått sår eftersom jag svalde köttbullen ist för att spotta ut den?

Har inga problem varken äta eller dricka ,det gör inte ont alls.Har läst mig till att i världen finns endast 5 fall beskrivna av "terminska skador i mastrupen pga intag av för het dryck eller mat".

Men de hade då haft svårta att svälja, ont i bröstet,osv.

Jag mår ju bra förutom att det svider i tandköttet.

Kommer alltid se till maten har svalnat from nu.

Någon som varit med om detta ? Hur gick det?

• Svar på tråden Brännskadad i munnen av mikrovågstillagade köttbullar
  • Anonym

Tycker du inte att du.. förstorar upp det lite för dig själv? Jag bränner mig nästan dagligen på mitt the, min mat som jag lagar och smakar av och har ofta ont på tungan, ordentliga rodnader och svullnad. Men för att jag är klantig. Man läker! Oroa dig inte. Du har inte ont. Du blev nog bara lite traumatiserad så skräm inte upp dig själv!

• tii

Haha. jag brände mig på en potatiskrokett eller vad det heter för ett par veckor sedan, det gjorde satans ont. På kvällen kunde jag dra bort skinn från gommen.

Tror inte du behöver oroa dig Ts.

• Anonym (ajaj)

Blev orolig att mastrupe skadats...har läst att den kan brista eftersom den saknar bra starka lager...hua. hemska tanke.

Men ruptur av mastrupe gäller nog inte varm mat som gör sår utan om man dricker basiska frätande kemiska proukter eller petar ned en kniv eller så.

Jo, jag tänker lite för mkt ja och ser en stor katastrof framför mig ...lite överdrivet kanske. Men läste om en som åt lasange och fick en slemhinneficka på matstrupen-som en flärp..den lasangen kom också från en mikrovågsugn.

• Anonym (Heh)
    Anonym (ajaj) skrev 2010-12-06 15:18:19 följande:
    Blev orolig att mastrupe skadats...har läst att den kan brista eftersom den saknar bra starka lager...hua. hemska tanke.

Men ruptur av mastrupe gäller nog inte varm mat som gör sår utan om man dricker basiska frätande kemiska proukter eller petar ned en kniv eller så.

Jo, jag tänker lite för mkt ja och ser en stor katastrof framför mig ...lite överdrivet kanske. Men läste om en som åt lasange och fick en slemhinneficka på matstrupen-som en flärp..den lasangen kom också från en mikrovågsugn.
    Men jisses, har du aldrig bränt dig förut? Nej, din matstrupe kommer inte brista. Och du hade ju inte ens ont nere i halsen, du brände dig ju bara i munnen?

Att börja fundera på om matrupen ska brista av de förskräckliga köttbulle-inducerade brännskadorna är liksom inte lite överdrivet det är alldeles väldigt överdrivet.
  • UntilTheDark

Du är hypokondriker va ?

• UntilTheDark

Bristande matstrupe av varm mat? Tänk på sådana som mig, som går runt med halsbränna dagligen, borde jag inte dött för länge sedan isåfall eller fått bristande matstrupe`

• mosterYster

Jag läste om en som halkade i duschen och bröt ena foten så illa att han är tvungen att använda specialskor. Och igår halkade jag i duschen och slog mig i foten. Jag kan gå och har inte ont någonstans men undrar om jag kommer att få men av detta? Dags att börja kolla var jag kan beställa specialtillverkade pumps?

Skämt åsido, du har nog värre problem än ditt köttbullebrännsår om du blir så orolig av detta. Kan även rekommendera hypokondri.com

• Anonym (Men ojdå)

Min syster åt kaustiksoda och både överlevde och fick inga bestående men. Tror din köttbulleincident läker fortare!

• Onkel Panter

Du förtjänar det för att tillaga mat i mikron. Drömmer

• UntilTheDark
    Onkel Panter skrev 2010-12-06 16:20:12 följande:
    Du förtjänar det för att tillaga mat i mikron. Drömmer
    Vad är det för svar? Värmer du aldrig mat i mikro? Typ lunchlådor osv? Tror du man hinner stå och laga mat på en lunchrast på 30 min?
  • Anonym (ajaj)

tack för att ni skakar om mig! precis vad jag behövde. jag får ofta tankar som skenar iväg åt katastrofhållet av småsaker. Så måste fråga er som tänker mer normalt för att få en bra referens. Min hjärna kan man uppenbarligen inte lita på.

Tack.

• Onkel Panter
    UntilTheDark skrev 2010-12-06 16:28:42 följande:
    Vad är det för svar? Värmer du aldrig mat i mikro? Typ lunchlådor osv? Tror du man hinner stå och laga mat på en lunchrast på 30 min?
    Sade jag värma? Nej, jag sade tillaga. Det är en jävla skillnad. På grund av skrivandets uppenbara brister i tonfall lade jag även till en smiley, för att det skulle framgå att jag skämtade. Det funkade tydligen inte. 
  • Anonym

usch vad ni är elaka mot ts!
    Eftersom du inte har ont är det nog ingen fara och tandköttet kan vara känsligt ett tag. Så länge du inte har besvär av det hela, behöver du inte oroa dig. Skulle du få ont eller så, ring 1177 och fråga. Brännskador ska man ta på allvar, så hoppas inlägget inte var ett dumt skämt

hoppas det går bra för dig

Svar på tråden Brännskadad i munnen av mikrovågstillagade köttbullar