Jag ser programmet då jag kommer ihåg det, men jag minns väl ett program de visade då serien var producerad i Danmark. Det var ett par som bodde ute på landet, men stall, katt och hund. De renoverade sitt hus, samtidigt som de byggde ut stallet.
Hästaran var livrädda i stallet varje morgon, genomblöta av svett. De vägrade närma sig en punkt i stallet, och stod och stirrade mot detta ställe. Dörrar öppnades, skakningar i grunden, höga ljud, traktor och ett ställverk ssom tartade av sig själv. Saker flyttade på sig, paret kunde inte längre sova på övervåningen för att det var så mkt ativitet. Deras hund och deras katter reagerade även på något i huset. Framförallat kvinnan i förhållandet blev väckt ideligen och började må fysiskt och psykiskt mkt dåligt. Oron för deras djurs välbefinnande var värst.
Men det vara bara i stallet de kände ett stort obehag, hästarna blev sjuka och mådde uselt. Paret funderade på att flytta.
Det var ett tvådelat avsnitt, och efter det var tom jag rätt uppskakad. Kanske för att jag umgås mkt med djur och litar på deras reaktioner, och för att djuren mer agerar på känsla/instinkt.
Hur som helst var de hemsökta av en ung tjej och en elak, äldre man. Flickan var i huset och var nyfiken på djuren och ångstrykgjärn (!) , mannen huserade mest stallet och hade någon koppling till henne, en mkt otrevlig gestalt som ogillade djur och andra människor. Flickan var rädd för honom. Efter två återbesök fick mediumet bort mannen, flickan fick stanna kvar om hon ville för paret, hon var harmlös.
Kommer någon ihåg? Det var ett brittisk medium som använde en metod jag fortfarande har svårt att förstå att de visade på TV. Det känns för bizzart!
Jag försöker hålla mig på marken då det gäller TV och internet, då det är lätt att manipulera. Jag antar att det är upp till varje person att tro eller inte tro. Många av dem som är extremt skeptiska mot okända fenomen är oftast mkt rädda för att känna sig lurade - det i sig är kränkande. Jag förstår att mycket man kan uppleva under stark sorg eller rädsla kan vara "hjärnspöken", orsakat av psykisk stark smärta eller adrenalin. Men inte allt kan förklaras.
Jag tycker världen blir lite mer intressant och spännande med mysik och något oförklarligt. Jag är övertygad att detta blir mer accepterat i framtiden, då vi kanske lyckats förstå mera av de hittills oförklarliga fenomenen. Vi kan "sålla agnarna från vetet".
"Nothing happens in contradiction to nature, only in contradiction of what we know of it."
PS "Det Okända" skulle bli bättre om det tog bort Malin Berghagen som programledare, hon ger programmet en Sensations-skvallertidnings-känsla, låt en sansad person ta över snacket eller skippa det helt. Det är lite "tacky" i studion med, det bidrar till den oseriösa känslan i alla fall jag får vid påannoseringarna mellan reklamerna.. DS