Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?
Är det jag som förälder eller 8-åringen som ansvarar för att läxorna blir gjorda i tid? Vad tycker ni? Hur stort ansvar kan man lägga på barnet?
Är det jag som förälder eller 8-åringen som ansvarar för att läxorna blir gjorda i tid? Vad tycker ni? Hur stort ansvar kan man lägga på barnet?
Ditt
Självklart är det ditt!?
Sjävlklart är det du som förälder som ansvarar för det. Man får hjälpa till att hålla reda på vilka läxor som ska in vilken dag, och påminna om/säga till att läxan ska göras. Jag ser även till att skapa en bra läxmiljö, dvs bla håller lillasyster borta.. Man måste ju även finnas till hands för att hjälpa till.
Tycker det är självklart att du som förälder har ansvaret.
Föräldrarnas givetvis.
Ditt som förälder
Håller med alla andra.
Jag vill inte säga rakt av att det är ditt ansvar, men det är ditt övergripande ansvar som förälder.
Tanken är att barnet ska lära sig att ta ökat ansvar för läxorna vartefter och därför kan det vara bra att släppa lite mer på det egna ansvaret för varje år och lägga det alltmer på barnet. Hur mycket och hur snabbt man växlar över ansvaret på barnet är ändå väldigt individuellt.
Jag tycker väl att man har ett grundläggande ansvar som förälder att se till att läxorna blir gjorda i den åldern. Men jag tycker också att barnet ska lära sig att ta det ansvar man kan förvänta sig av barnet ifråga.
Min kille är 7 och det är självklart vi som ser till att läxorna verkligen blir gjorda. Men han är inte sen att hämta boken själv och sätta sig numera; kanske för att det är kul, tycker han. Vi sitter dock alltid med. Och ser till så han får lugn och ro och inte har lillebror klängandes på sig under tiden.
Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet gör sina läxor. På högstadiet tycker jag man kan börja räkna med att barn som sköter sig har koll på sina läxor medan andra kan behöva stöd hela vägen genom gymnasiet också, beror ju helt på hur studiemotiverade barnen är.
Men överlag så tycker jag att föräldrarna har ett ansvar att uppmuntra, stötta och påminna om läxor och hjälpa till så gott man kan! Våra föräldrar har alltid hjälpt till mkt med läxor och peppat och stöttat och nu är vi tre syskon två som läser civ.ing och en som läser civ.ek så det har säkert gjort stor nytta :)