SeTa skrev 2010-12-07 18:35:26 följande:
Det finns läxhjälp, men den är frivillig och används i princip bara av svenska barn.
Jag förstår ditt resonemang och jag är benägen att hålla med dej. Mina barns lärare däremot är inte alls inne på den linjen. Och vad märkligare är att ju duktigare barnet är, ju mer läxa får den.. Men, säga vad man vill om det, individanpassade är läxorna på deras skola i alla fall.
Om dina elever nu inte har läxor, hur länge kommer det hålla i sig? När kommer de plötsligt att få läxor? Och hur bra kommer det att funka?
De som är i behov av läxhjälpen ska man arbeta extra på att försöka få dit.
Jag vet att det finns många lärare som inte håller med mig. Men faktum kvarstår - det finns ingenstans nämnt i vare sig kurs- eller läroplan som säger att man måste ha läxor. Att man har läxor är till stor del en kvarleva från den tid då man hade långa rabblande utantill läxor och är mer en "tradition" än något som fyller ett faktiskt syfte. Modern
forskning visar på just det jag skrivit om. De lärare som förespråkar läxor stödjer däremot sitt ställningstagande i de allra flesta fall på sitt eget (eller andras)
tyckande.
Mina elever har läxor, men inte alls av de anledningar som är de vanligaste förekommande. Glosor får de som läxa. De har en del resonerande läxor. Det är läxor som man behöver ha tid till att reflektera över. Jag ger väldigt sällan absoluta läxor. Dvs läxor som har ett enda givet svar. När mina elever återkommer till skolan får de också möjligheten att bearbeta sina läxor med sina kamrater i skolan. Hur har de resonerat, varför har de resonerat som de har gjor, hur har du resonerat, kan jag övertyga någon annan om att det jag har reflekterat över har en poäng.
Jag anser inte att man inte ska ge läxor som eleverna inte har möjlighet att förbereda och efterarbeta i skolan. Ett läxförhör av den gamla vanliga sorten är oftast bara en kontroll av att OM man har gjort läxan, den ger inte läxan ytterligare en dimension. Glosorna använder tex mina elever till att på engelska berätta om olika saker. Tex kapitlet vi har läst i boken eller något annat. Det ger bra mycket mer än att bara förhöra glosorna rakt av.
De tar också hem läxor om de själva anser att de vill repetera något extra eller om de har missat skolarbet pga sjukdom eller för mycket prat under lektionerna.
Vad jag vet klarar mina elever av sitt ansvar för sin egen inlärning väldigt bra, för de är mycket mer medvetna om varför de gör läxorna och vilka moment de behöver arbeta mer på.
Vad jag vet har inte heller någon av mina elever haft problem med läxläsning när de börjat på högstadiet. Däremot kunde jag önska att högstadieskolorna (framförallt) kunde börja tänka lite mer i den rådande (och kommande) läroplanens anda istället för att leva kvar i det gamla "så här har vi alltid gjort".