• pth

Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?

Är det jag som förälder eller 8-åringen som ansvarar för att läxorna blir gjorda i tid? Vad tycker ni? Hur stort ansvar kan man lägga på barnet?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?
  • SeTa
    Kajee skrev 2010-12-07 18:19:07 följande:
    Läxor ska man ha för att det finns ett syfte med att man har dom. Att ge en läxa "för att man ska ha läxa" är bara dumt. Det fyller ingen funktion överhuvudtaget.
    Om det finns hem där man inte har samma möjlighet att hjälpa barnen med läxor borde det vara en ännu större anledning att inte ge läxor eller att använda sig av läxhjälp i skolan.
    Att lära sig att ta eget ansvar lär jag ut på mina lektioner. Det behövs ingen läxa för det. I den här tråden skriver dessutom många att man som förälder har ansvaret för läxan. Hur går det ihop?
    Läxor ökar ojämnlikheten och är dessutom mycket sällan individanpassade.
    Det finns läxhjälp, men den är frivillig och används i princip bara av svenska barn.
    Jag förstår ditt resonemang och jag är benägen att hålla med dej. Mina barns lärare däremot är inte alls inne på den linjen. Och vad märkligare är att ju duktigare barnet är, ju mer läxa får den.. Men, säga vad man vill om det, individanpassade är läxorna på deras skola i alla fall.

Om dina elever nu inte har läxor, hur länge kommer det hålla i sig? När kommer de plötsligt att få läxor? Och hur bra kommer det att funka?
  • Kajee
    SeTa skrev 2010-12-07 18:35:26 följande:
    Det finns läxhjälp, men den är frivillig och används i princip bara av svenska barn.
    Jag förstår ditt resonemang och jag är benägen att hålla med dej. Mina barns lärare däremot är inte alls inne på den linjen. Och vad märkligare är att ju duktigare barnet är, ju mer läxa får den.. Men, säga vad man vill om det, individanpassade är läxorna på deras skola i alla fall.

Om dina elever nu inte har läxor, hur länge kommer det hålla i sig? När kommer de plötsligt att få läxor? Och hur bra kommer det att funka?
    De som är i behov av läxhjälpen ska man arbeta extra på att försöka få dit.
    Jag vet att det finns många lärare som inte håller med mig. Men faktum kvarstår - det finns ingenstans nämnt i vare sig kurs- eller läroplan som säger att man måste ha läxor. Att man har läxor är till stor del en kvarleva från den tid då man hade långa rabblande utantill läxor och är mer en "tradition" än något som fyller ett faktiskt syfte. Modern forskning visar på just det jag skrivit om. De lärare som förespråkar läxor stödjer däremot sitt ställningstagande i de allra flesta fall på sitt eget (eller andras) tyckande.

Mina elever har läxor, men inte alls av de anledningar som är de vanligaste förekommande. Glosor får de som läxa. De har en del resonerande läxor. Det är läxor som man behöver ha tid till att reflektera över. Jag ger väldigt sällan absoluta läxor. Dvs läxor som har ett enda givet svar. När mina elever återkommer till skolan får de också möjligheten att bearbeta sina läxor med sina kamrater i skolan. Hur har de resonerat, varför har de resonerat som de har gjor, hur har du resonerat, kan jag övertyga någon annan om att det jag har reflekterat över har en poäng.
    Jag anser inte att man inte ska ge läxor som eleverna inte har möjlighet att förbereda och efterarbeta i skolan. Ett läxförhör av den gamla vanliga sorten är oftast bara en kontroll av att OM man har gjort läxan, den ger inte läxan ytterligare en dimension. Glosorna använder tex mina elever till att på engelska berätta om olika saker. Tex kapitlet vi har läst i boken eller något annat. Det ger bra mycket mer än att bara förhöra glosorna rakt av.
    De tar också hem läxor om de själva anser att de vill repetera något extra eller om de har missat skolarbet pga sjukdom eller för mycket prat under lektionerna.

Vad jag vet klarar mina elever av sitt ansvar för sin egen inlärning väldigt bra, för de är mycket mer medvetna om varför de gör läxorna och vilka moment de behöver arbeta mer på.
    Vad jag vet har inte heller någon av mina elever haft problem med läxläsning när de börjat på högstadiet. Däremot kunde jag önska att högstadieskolorna (framförallt) kunde börja tänka lite mer i den rådande (och kommande) läroplanens anda istället för att leva kvar i det gamla "så här har vi alltid gjort".
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Brin
    Kajee
    Intressant att läsa dina inlägg. Har ännu inte sett något som jag inte håller med om. Jag resonerar precis som du vad gäller läxors varande eller icke varande. Det finns många 'traditioner' i skolan som  inte har någon funktion och framför allt pedagogisk tanke bakom utan endast finns till "för att det alltid varit så"
  • Kajee
    Brin skrev 2010-12-07 19:46:06 följande:
    Kajee
    Intressant att läsa dina inlägg. Har ännu inte sett något som jag inte håller med om. Jag resonerar precis som du vad gäller läxors varande eller icke varande. Det finns många 'traditioner' i skolan som  inte har någon funktion och framför allt pedagogisk tanke bakom utan endast finns till "för att det alltid varit så"
    Tack 
    Det är dags för skolan att ta klivet in i den moderna världen och att följa läro- och kursplaner.
  • Brin
    Kajee skrev 2010-12-07 19:59:38 följande:
    Tack 
    Det är dags för skolan att ta klivet in i den moderna världen och att följa läro- och kursplaner.
    och inte att förglömma skollagen...
  • Kajee
    Brin skrev 2010-12-07 20:01:40 följande:
    och inte att förglömma skollagen...
    Kan man inte hoppa över sånt trams?
  • SeTa
    Kajee skrev 2010-12-07 18:50:53 följande:
    Jag vet att det finns många lärare som inte håller med mig. Men faktum kvarstår - det finns ingenstans nämnt i vare sig kurs- eller läroplan som säger att man måste ha läxor. Att man har läxor är till stor del en kvarleva från den tid då man hade långa rabblande utantill läxor och är mer en "tradition" än något som fyller ett faktiskt syfte. Modern forskning visar på just det jag skrivit om. De lärare som förespråkar läxor stödjer däremot sitt ställningstagande i de allra flesta fall på sitt eget (eller andras) tyckande.

Mina elever har läxor, men inte alls av de anledningar som är de vanligaste förekommande. Glosor får de som läxa. De har en del resonerande läxor. Det är läxor som man behöver ha tid till att reflektera över. Jag ger väldigt sällan absoluta läxor. Dvs läxor som har ett enda givet svar. När mina elever återkommer till skolan får de också möjligheten att bearbeta sina läxor med sina kamrater i skolan. Hur har de resonerat, varför har de resonerat som de har gjor, hur har du resonerat, kan jag övertyga någon annan om att det jag har reflekterat över har en poäng.
    Jag anser inte att man inte ska ge läxor som eleverna inte har möjlighet att förbereda och efterarbeta i skolan. Ett läxförhör av den gamla vanliga sorten är oftast bara en kontroll av att OM man har gjort läxan, den ger inte läxan ytterligare en dimension. Glosorna använder tex mina elever till att på engelska berätta om olika saker. Tex kapitlet vi har läst i boken eller något annat. Det ger bra mycket mer än att bara förhöra glosorna rakt av.
    De tar också hem läxor om de själva anser att de vill repetera något extra eller om de har missat skolarbet pga sjukdom eller för mycket prat under lektionerna.

Vad jag vet klarar mina elever av sitt ansvar för sin egen inlärning väldigt bra, för de är mycket mer medvetna om varför de gör läxorna och vilka moment de behöver arbeta mer på.
    Vad jag vet har inte heller någon av mina elever haft problem med läxläsning när de börjat på högstadiet. Däremot kunde jag önska att högstadieskolorna (framförallt) kunde börja tänka lite mer i den rådande (och kommande) läroplanens anda istället för att leva kvar i det gamla "så här har vi alltid gjort".
    Du verkar vara en vis person. Tack för dina upplysningar!
  • Brin

I och för sig... varför ska inte JAG få lära MINA elever det JAG tycker är viktigt.? Jag menar, sånt tjafs som matematik och naturvetenskap har ingen någon nytta av... men att göra getost, det är minsann kunskap det!  ;)

• canmamma
    Kajee skrev 2010-12-07 17:26:07 följande:
    Håller med. Läxhjälp borde vara en självklarhet på alla skolor som ger läxor. Där kan man verkligen tala om att skapa ojämnlika förhållanden annars. Alla föräldrar har, av olika naledningar, inte möjligheten att hjälpa sina barn med skolarbete. Somliga barn fixar sin läxa på någon timme medan andra får kämpa flera timmar varje dag. Då undrar jag om läxorna är särskilt individuellt anpassade.

De valigaste anledningarna till att ge läxor är

- för att lära barnen ta ansvar (går att göra på skoltid och med andra metodet hemma)
    - för att lära eleverna studieteknik (har alla föräldrar förmåga att lära ut studieteknik om det nu ska läras ut hemma? studieteknik går utmärkt att lära sig på skoltid)
    - för att förbereda eleverna inför läxor på högstadiet (ge läxor för att lära sig att läsa läxor? vilket mål fyller det i läro- och kursplaner?)
    - för att föräldrarna förväntar sig att barnen ska få läxor (är det föräldrarna som styr skolarbetet?)
    - för att det ingår i skoljobbet (stämmer inte alls, ingenstans i läroplanerna nämns läxor)
    - för att eleverna vill det (antagligen för att vi har en norm som säger skola = läxa, i början är läxor spännande, senare anser de flesta eleverna att det är stressande och tråkigt)
    - för att vi inte hinner med allt skolarbete annars (ja det stämmer om du låter gamla läroplaner eller läromedlen styra, vilket är helt fel sätt att arbeta idag då vi lärare ska utgå från kursplanernas mål)

Vissa moment kan vara bra att ha som hemarbete. Tex glosor eller läsinlärning. Men annars kan jag inte se några fördelar med läxor faktiskt.
    Väldigt intressant läsning Kajee! Det verkar finnas en stor diskrepans mellan forskningsrön och vad som praktiskeras. Nu är min son lite yngre (går i enklass för 4-5-åringar) och går inte i svensk skola, men de läxor som jag tycker känns meningsfulla är också de som knyter samman skoldagen med hemmet. De ska tex ta med ett föremål som börjar på veckans bokstav till skolan. Det tar inte många minuter, men just att föra samman skolan värld med resten tror jag är bra. 

Andra läxor de har är att vi ska läsa tillsammans 15 minuter om dagen. Och det känns rätt ok med för hur ska de ha tid att göra det en och en i klassen?

Tyvärr har de också månatliga läxor av typen gör ett tredimentionellt, biologiskt nedbrytbart planetsystem. Vilken 5-åring fixar det? Helt snurrigt. Och ack så orättvist för dem som inte har föräldrar som har tid eller möjlighet att hjälpa till. 
  • Starkast
    Kajee skrev 2010-12-06 22:44:02 följande:
    Tror kanske att det var lite mer det här som det syftades på...

www.sydsvenskan.se/sverige/article84011/raquo...

Det finns nämligen inget i vare sig läroplan eller skollag som säger att barn ska ha läxor i skolan.
    Men om nu barnet ändå har läxor och man bryr sig om sitt barns framtid lär man ju intressera sig också.
    Om barnet inte har läxor kan man ju därimot strunta i att ta ansvar för dom.

Oavsätt vad som inte står i läroplanen eller skollag så är det väldigt troligt att barnet kommer ha läxor under hela sin skolgång och om de ska kunna nå sina mål. I 2:an lär de klara komma till målen utan läxor men inte längre fram och man borde ju som förälder visa ett visst intresse för att skapa bästa möjliga förutsättningar. 
  • Kajee
    canmamma skrev 2010-12-07 20:26:12 följande:
    Väldigt intressant läsning Kajee! Det verkar finnas en stor diskrepans mellan forskningsrön och vad som praktiskeras. Nu är min son lite yngre (går i enklass för 4-5-åringar) och går inte i svensk skola, men de läxor som jag tycker känns meningsfulla är också de som knyter samman skoldagen med hemmet. De ska tex ta med ett föremål som börjar på veckans bokstav till skolan. Det tar inte många minuter, men just att föra samman skolan värld med resten tror jag är bra. 

Andra läxor de har är att vi ska läsa tillsammans 15 minuter om dagen. Och det känns rätt ok med för hur ska de ha tid att göra det en och en i klassen?

Tyvärr har de också månatliga läxor av typen gör ett tredimentionellt, biologiskt nedbrytbart planetsystem. Vilken 5-åring fixar det? Helt snurrigt. Och ack så orättvist för dem som inte har föräldrar som har tid eller möjlighet att hjälpa till. 
    Det gör det absolut. Alldeles för lite i skolan är egentligen relaterat till modern forskning inom tex pedagogik. Delvis beroende på att vidareutbildningen är så dålig - får lite tid och pengar - ute på skolorna. Läxor är ett speciellt eftersatt ämne i det här fallet, Jag tog upp ämnet på på en av våra pedagogiska diskussioner som vi har två gånger i månaden. Alla som hade så bestämda åsikter började plötsligt reflektera över varför de gav läxorn, vad de gav i läxor och hur de gav läxor. Bara att sätta igång det tankefröet gjorde otroligt mycket och vi håller nu på att utveckla en läxpolicy.

Jag undrar hur mycket av de där planetsystemen som är gjorda av eleverna själva.
  • sweran

bonusarna har i stort sett inga läxor att tala om... de har glosor en gång i veckan, o dessa får de på m¨åndagen o ska "redovisas" på fredagen.
    sen lånar de en bok varannan måndag som de ska redovisa efter 2 veckor...
    o ibland tar de hem skolarbete på eget initiativ oxå. b¨åda tvillingarna ligger lite efter i skolan, men börjar komma ifatt nu när de fått en ny väldigt motiverande fröken!

jag tycker att det är alldeles lagom mängd läxor. o förstår att det är sånt man inte kan hinna med i skolan på ett tillfredsställande sätt

• Starkast
    Kajee skrev 2010-12-07 17:00:48 följande:
    Vet inte om jag kan hålla med om det. För det finns inget skrivet i läro- och kursplaner vilka saker exakt som man ska lära sig rent faktamässigt. Det man ska göra är att få in kursplanemålen och det är inte samma sak. Läser man ämnesövergripande så är det dessutom lättare. Jag har de senaste två åren arbetat mycket mer kursplaneinriktat med hjälp av LPP (Lokal Pedagogisk Planering) och jag ser att mina elever lär sig bra mycket mer nu än när jag lät läromedlen styra.
    På vår skola har vi två dagar med frivillig läxhjälp. En timme varje gång. De elever som använder sig av den här möjligheten klarar av sina läxor på den tiden och behöver inte släpa hem något. (Förutom möjligtvis traggel-läxor som tex glosor.)  Så jag tror inte att det skulle behövas så mycket fler lektionstimmar.
    Om man frigjorde lärarna från en massa dumheter som egentligen inte borde höra till jobbet så skulle man kunna öka undervisningstiden istället och ta bort läxorna. Bra mycket bättre än dagens system.
    Och längre fram? När läxhjälp inte finns? Vem ska då hjälpa barnet?
    Jag är garanterat inte ensam förälder om att ha glömt bort vissa saker från min egen skolgång, inte heller ensam om att inte alltid förstå de nya sätten att ex. räkna på. Det är ju enormt viktigt att man som förälder hänger med!
    Att hoppa in hux flux på högstadienivå gör nog att en väldigt stor del av föräldrarna inte klarar av att hjälpa sina barn med en hel del av läxorna. Är man därimot med från början så lär man sig på nytt och klarar därmed vara det stöd barnet behöver även längre fram.

Det är nog både för och nackdelar med läxhjälp/läxfritt de första åren. Bra på kort sikt men sämre på längre sikt.
  • Kajee
    Starkast skrev 2010-12-07 20:31:03 följande:
    Men om nu barnet ändå har läxor och man bryr sig om sitt barns framtid lär man ju intressera sig också.
    Om barnet inte har läxor kan man ju därimot strunta i att ta ansvar för dom.

Oavsätt vad som inte står i läroplanen eller skollag så är det väldigt troligt att barnet kommer ha läxor under hela sin skolgång och om de ska kunna nå sina mål. I 2:an lär de klara komma till målen utan läxor men inte längre fram och man borde ju som förälder visa ett visst intresse för att skapa bästa möjliga förutsättningar. 
    Om man verkligen tog ansvar så anser jag att man ska ta en diskussion med läraren om syftet med läxorna. Vad ger dom eleven egentligen. Forskning visar att barn inte har ett dugg nytta av läxor fram till högstadiet. (Jag kan möjligtvis tycka att glosor och läsinlärning är undantag.)
    Är det inte bättre att lära barn att bli tänkande varelser som förstår varför de gör läxor? Eller ge barn möjlighet att påverka sina läxor (nej jag räknar inte uppgifter som "hur många sidor vill du läsa eller hur många tal vill du räkna")?
    Varför ska man lära barn att göra något bara för att någon har sagt det? Barn får inte en sämre utveckling eller blir mindre allmänbildade bara för att de inte gör läxor. Och om de inte gör läxorna - vad händer då? En lärare har i alla fall inte rätt att försämra ett betyg elelr en skriftlig bedömning pga det.

Barn behöver inte alls läxor för att nå kursplanemålen (ja det är dom vi ska sträva efter, de egna målen är bara stegen på väg dit). Finns inte ett enda bevis för att läxor är ett måste för att nå målen. Varekn i 2:an eller senare. Att visa intresse för skolarbetet kan man göra på ett antal andra sätt.
  • Kajee
    Starkast skrev 2010-12-07 20:38:41 följande:
    Och längre fram? När läxhjälp inte finns? Vem ska då hjälpa barnet?
    Jag är garanterat inte ensam förälder om att ha glömt bort vissa saker från min egen skolgång, inte heller ensam om att inte alltid förstå de nya sätten att ex. räkna på. Det är ju enormt viktigt att man som förälder hänger med!
    Att hoppa in hux flux på högstadienivå gör nog att en väldigt stor del av föräldrarna inte klarar av att hjälpa sina barn med en hel del av läxorna. Är man därimot med från början så lär man sig på nytt och klarar därmed vara det stöd barnet behöver även längre fram.

Det är nog både för och nackdelar med läxhjälp/läxfritt de första åren. Bra på kort sikt men sämre på längre sikt.
    Men fortfarande. Eleverna har rätt att få tillräcklig hjälp i skolan. Eleverna har rätt att få en jämlik skolutbildning. Får man det med läxor? Nej! Det är bara de som har föräldrar som  kan hänga med och/eller har möjlighet att hjälpa sina barn som kan hjälpa barnet. Och ändå inte på samma sätt som en utbildad pedagog. Det är pedagogernas jobb att lära ut - inte föräldrarnas.

Och jag har argumenterat tidigare i tråden och försöker nå fram med att bara för att man inte har läxor så innebär inte det att man får sämre studieteknik senare! Det du beskriver är att man måste ha läxor för att man ska lära sig att ha läxor. Vad  fyller det för funktion för att nå kursplanemålen? Inte ett dugg för det står inget om läxor i kursplanerna. Det står inget om läxor i Läroplanen och det står inget om läxor i skollagen!
    Läxor är bara ett förlegat pedagogiskt grepp som inte fyller någon funktion för det mesta och som bara skapar större ojämlikhet i skolan.
  • Starkast
    Kajee skrev 2010-12-07 18:50:53 följande:

Jag håller med dig i mycket. Framför allt att läxorna ska ha ett syfte, och det trodde jag ärligt talat att alla läxor hade. Var inte medveten om "läxor för att" då vår skola har syfte med läxorna, iallafall som jag upplever det.

Men för att "läxfritt" ska fungera i längden tror jag att alla måste arbeta på samma vis, hela vägen ut. Framför allt för att föräldrarna ska ha en möjlighet att vara till hjälp och stöd när det senare blir svårare. 
  • Kajee
    Starkast skrev 2010-12-07 20:53:04 följande:
    Jag håller med dig i mycket. Framför allt att läxorna ska ha ett syfte, och det trodde jag ärligt talat att alla läxor hade. Var inte medveten om "läxor för att" då vår skola har syfte med läxorna, iallafall som jag upplever det.

Men för att "läxfritt" ska fungera i längden tror jag att alla måste arbeta på samma vis, hela vägen ut. Framför allt för att föräldrarna ska ha en möjlighet att vara till hjälp och stöd när det senare blir svårare. 
    Frågan är om syftet är en uppblåst sufflé utan annat innehåll än luft eller om det verkligen finns ett syfte. jag tror tyvärr att det oftast är en sufflé.
    Läxfritt fungerar alldeles utmärkt utan att alla från början arbetar på samma vis. Hur kan det annars komma sig att mina elever har klarat sig alldeles utmärkt?
    Eleverna ska få tillräcklig hjälp från sin/sina pedagoger. Stöd och hjälp kan man vara ändå ge som förälder utan att för den delen kunna förklara allting.
    Många föräldrar går bet på läxorna redan i fjärde klass. Är dom barnen "körda" då? Nej, för dom har lärare som ska ta ett större ansvar och dom kan ha föräldrar som kräver att lärarna faktiskt tar det ansvaret.'

Jag är förmodligen en riktig pest för mina egna barns lärare på högstadiet (har två stycken där) eftersom att jag ofta vill att de tar initiativet att fråga efter det egntliga syftet med läxorna. Varför ska dom lära sig vissa saker och varför är det just en läxa? Finns det saker de inte förstår hjälper jag naturligtvis mina barn så mycket jag kan, men när jag inte rår på det - tillbaks till skolan och få en förklaring  vad som menas.
    Jag tror att mina elever och mina egna barn blir oerhört väl rustade för ett ifrågasättande och reflekterande tankesätt istället för att bara köpa det som kommer i handen rakt av. Idag kan man googla efter vilken kunskap som helst, men att lära sig att reflektera, se rimlighet, relevans eller att vara källkritisk - det är långt viktigare idag och det lärs inte ut med hjälp av de vanliga gamla läxorna.
  • LillaSmulan

Klart att det är föräldrarnas ansvar, att motivera till läxläsning.

Svar på tråden Vem ansvarar för att 8 åringens läxor blir gjorda?