• Sunshine85

stort huvudomfång ?

Vad har era 7 månaders för huvudomfång ?
    Är lite orolig då min har 49cm. Ingene har kommenterat det och han är stor i övrigt oxå men oron ligger i ändå.

• Svar på tråden stort huvudomfång ?
  • tideloo

Hej!
    Min dotter hade 43 cm när hon va sju månader,nu är hon 9 och har 44,5! Men är inte det olika? Om han är stor i övrigt så! Om ngt va konstigt så borde ju bvc tagit upp det! Men för att stilla din oro så tycker jag att du ska ringa dit i morgon och rådfråga!

• Paincake

Det är nog ingen fara om han följer sin kurva. Om huvudomfånget däremot skenar iväg eller avstannar brukar bvc reagera. 

• Sunshine85

tideloo: jo det kan ju vara väldigt olika men tycker det är lite väl stort . inte om man tittar på honom i helhet men om man kollar på just måtten för hans ålder :S han är 75lång och väger 10500 g.

har frågat på bvc men eftersom dom tycker han är pigg och glad och följer utvrckligen tycker do m inte jag ska orora mig. han har en storebror på min sambos sida som hade 48.3 så kanske är genetiskt men ändå orolig .sen så när man läser på internet blir man ännu mer orolig:S

• Sunshine85

några fler som kan ge mått på 7 månaders? så man har lite mer å jämföra med

• Sunshine85

paincake: vad menas med skenar iväg då? hans omfång har ökat med 1 cm per månad nu sne han var 3 månader.

• tideloo

Ja jag vet hur det är,man kan hitta allt möjligt på internet så läser man mer och mer! I bland är det bra men ibland ökar det oron! BVC ska ta föräldrars oro på allvar, men om de inte gör det kan man inte då kontakta vårdcentral? Va jh förstått är huvudform,omfång till viss del genetiskt! Och hade hans bror samma så är det säkert ingen fara! De växer ju inte lika fort ju äldre de blir! Han har kanske haft sin växtspurt för att snart stanna av lite! Oroa dej inte och läs bara på sidor med vetenskaplig fakta eller sidor med bra referenser!

• Flickan och kråkan

46 har mina haft. De är och har varit små på alla andra håll så i förhållande till det har de haft rätt stora huvuden. Äldsta här 3 år nu och det stannar ju av. Lillebror på 1½ år har samma hattmått mer eller mindre. Båda har följt sina huvudkurvor fint. 

• Paincake
    Sunshine85 skrev 2010-12-06 21:27:36 följande:
    paincake: vad menas med skenar iväg då? hans omfång har ökat med 1 cm per månad nu sne han var 3 månader.
    Om huvudomfånget inte följer sin kurva, utan plötsligt ökar jättemycket på kort tid, då kan man säga att hattmåttet skenar iväg.
  • Sunshine85

tideloo: ja man ska nog unvika att läsa för mycket på internet men kan vara bra ibland om man inte får hjälp på annat håll . men ska på ultrljud av huvudet om ett par veckor för att jag bett om det . inte för att dom på bvc tyckte det.  men jag ville ha en tid just för att när man ser här på internet så verkar det inte vara så vanligt med sammamått som min son har men förhoppningsvis är det bara genetiskt stort huvud :) jag har vel inte mista jag heller har 57-58 cm tycker jag har lite större än vänner å så. Sen att hans bror hade ungefär samma.  men jobbigt att inte veta säkert så bättre att kolla.

Frösöblomster: Okej ja det verkar vara väldigt olika. Hur långa och hur mycket har dom vägt när dom hade 46 i omfång då?

Svar på tråden stort huvudomfång ?