• Anonym

Han har blod i urin, svider när han kissar, illaluktande urin. orolig!!

Han upptäckte för nån vecka sedan att det kom lite blod när han kissade, men sedan har han inte sett något mer. Men han har lämnat urinprov på vc som visade att det fanns blod, och de visste inte vad det berodde på.
    Det svider när han kissar. Han har en brännande känsla. Urinet luktar illa nu också. De har uteslutit klamydia och urinvägsinfektion.
    Kan detta bero på att han för ca 7 år sedan när han var full tog massor av tabletter, bland annat starka hjärtmediciner (han mådde väldigt dåligt då, ville avsluta allt) han tog alla tabletter han hittade, men märkte inte av något då, han vaknade som vanligt morgonen efter. Kan det ha förstört hans lever och njurar? Är så sjukt orolig. Han är 28 år. Han har också haft ont i ena pungkulan under en längre tid, han har haft en cysta där innan tror jag.
    Han ska till urolog nästa vecka, men kände att jag behövde ventilera mig här lite.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-07 13:48
    Pratade med honom nu och fick lite mer info. Han har ont i buk och rygg, och på båda sidorna vid njurarna. Får ibland svettattacker. Blev inte mindre orolig nu =(

• Svar på tråden Han har blod i urin, svider när han kissar, illaluktande urin. orolig!!
  • Anonym

Min sambo har kissat blod två gånger och det va det mest skrämmande jag sett. Båda gångerna va det efter att han hade sprungit. Han gick hos urolog och de kunde inte hitta nått och trodde att nått blodkärl spraack under kraftanträngning. Hoppa att det är nått sånt för han du skriver om. Men att det luktar tyder på en infektion? Jag tror att att tabletter som han tog för 7 år sen ska påverka idag. Tabletter brukar ha omedelbra påverkan för att sedan försvinna ur kroppen. Vist kan levern och njurarna pajjaa, men det gör den om han fortsatt missbruka tabletterna under lång tid. Jätte bra att han kommer till urolog och hopppas att allt går bra. Kan tänka mig att han är jätteorolig.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-07 09:11:12 följande:
    Min sambo har kissat blod två gånger och det va det mest skrämmande jag sett. Båda gångerna va det efter att han hade sprungit. Han gick hos urolog och de kunde inte hitta nått och trodde att nått blodkärl spraack under kraftanträngning. Hoppa att det är nått sånt för han du skriver om. Men att det luktar tyder på en infektion? Jag tror att att tabletter som han tog för 7 år sen ska påverka idag. Tabletter brukar ha omedelbra påverkan för att sedan försvinna ur kroppen. Vist kan levern och njurarna pajjaa, men det gör den om han fortsatt missbruka tabletterna under lång tid. Jätte bra att han kommer till urolog och hopppas att allt går bra. Kan tänka mig att han är jätteorolig.
    Det ska stå att tabletter som han tog för 7 år sen ska inte påverka idag...
  • Anonym (kissat)

Hej
     En dag kissade jag blod en massa och fick lämna urinprov. Sen blev mina njurar rögnade de visade inget.

Jag tror inte att överdosen har påverkat, det har gått för många år. I så fall är det levern som kan ha tagit styk.

Tror inte du behöver oroa dig. Låter som en infektion. Typ som urinvägsinfektion med mera.

Ta det nu bara lungt. Skulle gå åt helvete och han har mycket ont så måste du nog söka akut vård för det.

kramar

• Anonym

TACK så mycket för era svar! Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte är något farligt eller allvarligt som inte går att lösa :/

• Anonym

Har uppdaterat....

• Anonym

Jag tycker det låter som njurbäckeninflammation. Googla på det.
    Och in till akuten omgående skulle jag råda.

• Jesper f

Konstig doft får du av njurarna som har svårt att bilda urin, inte av levern i sig. Blodet kommer pga infektion. Bortsett från den enskilda gången, är han "ren" i övrigt? Missbrukar inte alkohol/droger i övrigt? Frisk som så annars? 

• Anonym

Njurbäckeninflammation tror jag inte, han jobbar och är som vanligt, det gör molande ont. Han har inga problem med att kissa heller, ingen feber, bara att han fått några svettattacker ibland. hm.

Njursten tror vi inte heller, då han inte får såå ont?! Han har tydligen haft problem med detta i flera år, med molande värk. Han kan inte sitta på golvet för länge för då får han för ont i rygg osv.

• Anonym

Han röker och har precis slutat att snusa. Han försöker även sluta att röka. Dricker måttligt. Inga andra droger!

• lightfish
    Anonym skrev 2010-12-07 13:58:00 följande:
    Njurbäckeninflammation tror jag inte, han jobbar och är som vanligt, det gör molande ont. Han har inga problem med att kissa heller, ingen feber, bara att han fått några svettattacker ibland. hm.

Njursten tror vi inte heller, då han inte får såå ont?! Han har tydligen haft problem med detta i flera år, med molande värk. Han kan inte sitta på golvet för länge för då får han för ont i rygg osv.
    Man behöver inte ha särskilt ont för att ha njursten. Har man gjort ultraljud på njurarna? Känns som om det är lite lamt att säga att man uteslutit urinvägsinfektion och klamydia och att han ska vänta innan han får svar.
  • Jesper f

Det är ju svårt att säga när buken är inblandad likväl. Har han ont upptill eller nedtill i buken? Ovanför/nedanför naveln?

Funderade på om det kan vara kronisk njursvikt, eller om det kan vara kronisk pancreatit. Men det senare skulle han ju ha mer än bara molande smärta av. Det är ju en smärtsjukdom.

Huvudsaken är ju att dom tagit prover på honom, och har han nu vart dålig i 8 år, så gör ju inte en vecka till, egentligen någon skillnad alls för vad det nu ändå må vara. Det viktiga är ju att man kommer fram till vad det är. Blir det däremot akut smärta, måste han ju in omedelbart till sjukhuset.

Men jag tror inte du hittar orsaken i självmordsförsöket med tabletterna. Kroppen är duktig på att ta enskilda stötar, det är det långvariga påfrestningarna som den tål sämre.

• Anonym

Nej de har inte gjort något ultraljud eller något. Och jag är såå förbannad på vårdcentralen dit han gick första gången, en utländsk tant som inte förstod vad han sa, och han förstod inget av vad hon sa. De visste inte varför han hade blod i urinet. Hade inte tänkt att gå vidare med detta, bara vänta på svar från klamydia och urinvägsinfektionsprovet.
    Jag fick tvinga honom att ringa tillbaks (han gillar inte sjukhus), men de va inte tillmötesgående utan sa att han fick ringa direkt till ett annat större sjukhus isåfall. Så då ringde han dit och de var mycket förvånade att de inte tagit det här på mer allvar. Så han fick skapa sig en egen remiss till urologen dit han ska nästa vecka. De ska även kolla njurarna då, men det kommer dröja ytterligare några veckor. =( Hon på sjukhuset hade sagt att han redan hade flyttats fram lite eftersom de ser allvarligt på det här :O inte att det måste vara något farligt men ändå.. hade hon sagt typ.

• Anonym

Jesper, han har inte haft ont i 8 år. Kanske i ett par år ungefär. Han har inte mindre aptit, mår inte illa, och har inte heller gått ner i vikt, så tror inte det är njursvikt..

• Anonym

Gu vad jag "hoppas" att det "bara" är njursten, såg också nu att man inte måste ha speciellt ont som någon skrev här innan, och de andra symtomen stämmer bra in..

Andra symtom vid njursten kan vara följande:

Blod i urinen (hematuri)  CHECK Ökad urineringsfrekvens CHECK Kväljningar och kräkningar Smärta vid urinering (svidande eller brännande känsla) CHECK Ömhet i buk- och njurområdet CHECK Urinvägsinfektion (feber, frossa CHECK, aptitförlust)
  • Anonym

Om han har urinvägsinfektion som kanske vandrat upp till njurarna eller nåt, kan läkarna ha missat att han har urinvägsinfektion om det skulle vara så? Om man kollar för tidigt eller så?

• Anonym

Kan inte ni ringa sjukvårdsupplysningen?

Svar på tråden Han har blod i urin, svider när han kissar, illaluktande urin. orolig!!