• Höst flickan

Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?

Jag förstår inte hur man kan andvända detta äkliga miljöförstörande medel i alla kläder/sängkläder, till oss och små barn...

Handdukar blir mjukare...jo, visst..men till vilket pris?fulla med kemikalier..och dom stinker..

O sedan torkar vi våra barn med dessa kemikalbehandlade handdukar...

Nä, snälla gott folk...gör som jag, befria era barn från detta stinkande "gift"

Jag tvättar oftast utan nått...jo, rent vatten!(oftast är inte kläderna så smutsiga)
    specigellt inte sängkläder.

Är det så att dom skulle vara smutsiga så andvänder jag lite tvättmedel el så punktbehandlar jag fläckarna.

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 14:00
    Detta med att inte andvända tvättmedel.

Jag tvättar ofta kläder som enbart varit andvända några timmar, pga av just en matfläck/ bajsfläck tex.
    Tycker då att det är väldigt onödigt att ha tvättmedel, för plaggen i sig är ju inte smutsiga.
    (har en 6 månaders)

Därför punktbehandlar jag fläcken istället, oftast innan den läggs i tvättkorgen, annars kan det bli svårt att få bort fläcken iallafall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 14:27
    SAMU tvättnötter

• Svar på tråden Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?
  • Halkatla

Jag ANvänder sköljmedel under vinterhalvåret för att det luktar gott och gör tvätten mjuk. Men visst borde man tänka mer på miljön...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Oleanna
    Höst flickan skrev 2010-12-07 09:04:16 följande:
    Jag förstår inte hur man kan andvända detta äkliga miljöförstörande medel i alla kläder/sängkläder, till oss och små barn...

Handdukar blir mjukare...jo, visst..men till vilket pris?fulla med kemikalier..och dom stinker..

O sedan torkar vi våra barn med dessa kemikalbehandlade handdukar...

Nä, snälla gott folk...gör som jag, befria era barn från detta stinkande "gift"

Jag tvättar oftast utan nått...jo, rent vatten!(oftast är inte kläderna så smutsiga)
    specigellt inte sängkläder.

Är det så att dom skulle vara smutsiga så andvänder jag lite tvättmedel el så punktbehandlar jag fläckarna.

{#emotions_dlg.flower}
    Vattnet är inte så rent som du tror, speciellt i en storstad, fullt med klor och läkemedel och annan skit så jag tycker inte att ditt argument håller. Jag gillar god luktande  tvätt och mjukhet.
  • Insatt

Jag vet inte, jag använder inte sånt eftersom jag blir så fruktansvärt allergisk.

• Significant

....njä, att ta på sig tidningspapper varje morgon ligger inte för mig, och dessutom älskar jag nytvättat som luktar gott...

• Höst flickan
    Oleanna skrev 2010-12-07 09:12:33 följande:
    Vattnet är inte så rent som du tror, speciellt i en storstad, fullt med klor och läkemedel och annan skit så jag tycker inte att ditt argument håller. Jag gillar god luktande  tvätt och mjukhet.
    skulle vårt vatten vara fullt med lälemedel o "skit" så skulle det nog inte rekomenderas att vi gör ersättning på det..+ att vi dricker det.

Säger dock inte att vattnet är helt rent.
  • Suzy QX

Mmm Sköljmedel. Jag tvättar till och med sånt som man inte ska ha sköljmedel till med sköljmedel. Och jag torktumlar alltid handukarna (även sommartid) för jag avskyr hårda tyger mot min kropp.

Jag har aldrig varit överkänslig mot dofterna eller kemikalierna (inte heller min son). Däremot kan jag få utslag av vissa kläder eller sängkläder om jag använder dem utan att tvätta dem innan.

Däremot tycker jag det är fånigt stoppa badlakan i tvättkorgen bara för att man torkat sig en gång. Den kan jag använda i en vecka (så länge det är min egen och inte någon annans).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Oleanna
    Höst flickan skrev 2010-12-07 09:20:25 följande:
    skulle vårt vatten vara fullt med lälemedel o "skit" så skulle det nog inte rekomenderas att vi gör ersättning på det..+ att vi dricker det.

Säger dock inte att vattnet är helt rent.
    Du har visst inte läst att reningsverken inte kan plocka upp allt. Läs på lite så får du se att det är inte rent från läkemedel och när jag skrev skit så menade jag inte bokstavligen.
  • Höst flickan
    Significant skrev 2010-12-07 09:15:24 följande:

....njä, att ta på sig tidningspapper varje morgon ligger inte för mig, och dessutom älskar jag nytvättat som luktar gott...

Förstår inte detta resonemang alls..hellre sätter man massa kemikalier i naturen och närmast kroppen, för att kläderna ska bli mjukare...?
    Vissa /många kläder ska inte tvättas i sköljmedel...står ni ut med det?
    Och jag har nu tvättat utan nått..och vanliga tröjor blir inte hårda, men handdukar blir det..sen andvänder man dom en gång, då är det borta..o dom är mjuka..så EN gång var dom hårda...o jag slipper kemikaler och tänker på miljön.
  • Caysa

Men Ts.... Det är ju inte bra för dig och ditt barn att tvätta utan tvättmedel!!!! Dina sängkläder innehåller ju en massa bakterier, kvalster och ohyra, inte vill du väl ligga och sova i det? Jag hade aldrig låtit mitt barn sova i enbart "sköljda" sängkläder.
    Själv använder jag bara lite sköljmedel (inte ens hälften av vad som rekomenderas på förpackningen) och parfymfritt då jag tycker att det luktar urk med alla syntetiska dofter.

• dicny

Jag använder Neutrals tvättmedel och sköljmedel. De är ju parfymfria och miljövänliga så vad är det för fel med att använda de?

Svar på tråden Sköljmedel..hur sjutton kan man andvända o gilla detta stinkande kemikalmedel?