• Finesse

Havandeskapspenning?

Hur kan man få havandeskapspenning?

Enligt fk står det så här: Du har rätt till havandeskapspenning om du har ett fysiskt påfrestande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel.

Har man ett fysiskt påfrestande jobb och är sjukskriven på 50% har man rätt till hp då eller är det ändå fk som ska bestämma hur tungt och fysiskt jobb man har?

Ebba 071228, bebis bf 110216
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 11:33
    Fattar absolut ingenting.. kundtjänsten sa igår att jag inte fick det beviljat.. handläggaren ringde idag och sa att jag fick 100% beviljat.. hoppas verkligen på det
  • Svar på tråden Havandeskapspenning?
  • Bollen82

Det beror på vad du har för jobb..
    Vad jobbar du med? 

• Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-07 09:45:06 följande:
    Det beror på vad du har för jobb..
    Vad jobbar du med? 
    Fk har avslagit men jag kommer att överklaga, självklart..

Jag jobbar på en Statoil mack.. just nu jobbar jag bara halvtid.. men det är jobbigt nog. Skulle jag jobba heltid skulle jag vara tvungen att jobba 8-10 timmars pass, vara själv 4-6 timmar, inte hinna springa på toaletten (springa kan jag inte eftersom jag knappt kan gå), man får aldrig sitta ner, packar upp tunga varor varje dag, fyller på varor, vissa dagar har vi haft så mkt folk (speciellt i juletider) så vi har knappt tid till rast.. under 30 min får vi sitta ner men är det mkt folk så plingar dom ut en hela tiden.. man kastar i sig maten vilket resulterar för mig i sammandragningar.. Min bm har sagt till mig att jag måste ta det lungt då..

Just nu går det ju bättre då jag är sjukskriven på 50% men jag känner att efter 2 timmar börjar min kropp strejka å ge upp. Jag gör inget bra jobb.. kollegorna får göra allt och jag bara står där.. känner snart att jag måste gå hem å aldrig mer komma tillbaka för dom sliter häcken av sig när dom jobbar med mig. Min arbetsgivare kan inte omplacera mig och han vill helst inte att jag tar på mig så mkt pass.. alltså han vill inte att jag ska jobba men kan inte neka mig heller för då diskrimenerar han mig.
  • Nenel

Jag vet inte, men jag fick precis avslag på min ansökan.

Jag väntar tvillingar och är nu i vecka 26, det är förstås tungt och jag har en hel del krämpor.
    Jag jobbar som sjuksköterska och kör patientsängar till och från operation, mobiliserar nyopererade patienter och det är mycket stå, gå och ofta stressigt.  

Var rätt säker på att jag skulle få HP men icke. Undrar vem som får då? Min arbetsförmåga är garanterat nedsatt med mer än en fjärdedel...

• Finesse
    Nenel skrev 2010-12-07 09:53:05 följande:

Jag väntar tvillingar och är nu i vecka 26, det är förstås tungt och jag har en hel del krämpor.
    Jag jobbar som sjuksköterska och kör patientsängar till och från operation, mobiliserar nyopererade patienter och det är mycket stå, gå och ofta stressigt.  

Var rätt säker på att jag skulle få HP men icke. Undrar vem som får då? Min arbetsförmåga är garanterat nedsatt med mer än en fjärdedel...
    Det låter märkligt.. tvillingar dessutom.. det är ju en riskgraviditet i sig.. Ibland undrar man hur dom tänker då vissa som inte alls har tungt jobb, vilket jag anser inte är tungt... har man tid att sätta sig ner och vila nångång under passet så har man inte ett tungt jobb enligt mig.. Men det beror ju på vad man jobbar med. Skulle jag sitta i kassan på ICA, t.ex. så skulle ja förstår avslaget.. eftersom då har man rast på förmiddagen, mitt på dagen å på eftermiddagen.. Det finns alltid folk där så blir jag akut toa nödig så kan jag springa iväg.. det funkar inte alls om man är själv.

Ibland har jag varit tvungen att stänga igen hela macken för att springa iväg på toaletten.. just nu tar det mellan 5-10 min för mig att gå på toaletten eftersom den är en bit bort och jag har bäcken bälte och hemska graviditetesbyxor.. när jag kommit ut så står det en massa arga kunder utanför och försöker tanka och försöker komma in.. dom förstår inte att man måste få hinna gå på toan..
  • Bollen82
    Finesse skrev 2010-12-07 09:56:53 följande:
    Det låter märkligt.. tvillingar dessutom.. det är ju en riskgraviditet i sig.. Ibland undrar man hur dom tänker då vissa som inte alls har tungt jobb, vilket jag anser inte är tungt... har man tid att sätta sig ner och vila nångång under passet så har man inte ett tungt jobb enligt mig.. Men det beror ju på vad man jobbar med. Skulle jag sitta i kassan på ICA, t.ex. så skulle ja förstår avslaget.. eftersom då har man rast på förmiddagen, mitt på dagen å på eftermiddagen.. Det finns alltid folk där så blir jag akut toa nödig så kan jag springa iväg.. det funkar inte alls om man är själv.

Ibland har jag varit tvungen att stänga igen hela macken för att springa iväg på toaletten.. just nu tar det mellan 5-10 min för mig att gå på toaletten eftersom den är en bit bort och jag har bäcken bälte och hemska graviditetesbyxor.. när jag kommit ut så står det en massa arga kunder utanför och försöker tanka och försöker komma in.. dom förstår inte att man måste få hinna gå på toan..
    Nja, det funkar inte riktigt så på ICA. Och sitter man i kassan så e det inte alls ovanligt att få HP. På mitt jobb är det bara en tjej (av många) som fått avslag på HP.
    Men det låter konstigt för både dig, TS och dig Nenel att ni blir nekade! TS: har FK beviljat din sjukskrivning? Isf kanske du kan bli 100 procent sjukskriven, istället för att få HP?
    När ni blivit nekade, får ni någon orsak till varför då?

• MammanNee

Jag fick hel HP beviljad 60 dagar innan bf 2002 då jag väntade min son, jobbade då på en OKQ8 mack och sen har jag även fått med 2:a barnet helt beviljad och nu är jag hemma med HP i väntan på 3:e barnet och de 2 senaste graviditeterna jobbar jag i vanliga fall som uska på ett särskilt boende.
     Har aldrig fått avslag på mina ansökningar, men däremot har jag alltid varit noga med att mina chefer varit med mig och skrivit ansökan  mycket NOGA!!

• Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-07 10:01:46 följande:
    Nja, det funkar inte riktigt så på ICA. Och sitter man i kassan så e det inte alls ovanligt att få HP. På mitt jobb är det bara en tjej (av många) som fått avslag på HP.
    Men det låter konstigt för både dig, TS och dig Nenel att ni blir nekade! TS: har FK beviljat din sjukskrivning? Isf kanske du kan bli 100 procent sjukskriven, istället för att få HP?
    Nej jag har inte fått veta nån orsak.. hon jag pratade med på fk sa att hon inte fick säga nåt men sa att en handläggare skulle ringa mig.. dock tog hon inget telefonnummer.. märkligt nog.. det brukar dom alltid göra.. hon lät bara otrevlig å la på luren i örat på mig sen.

Jag är inte sjukskriven på heltid men måste väl bli det isf senare.. dock vet jag ju inte om det godkänns på heltid nu har jag beviljat 25% men det är för att jag jobbade för mkt.. Trodde att jag fick jobb max 20 timmar när jag blev sjukskriven på 50% men min SGI är uppenbarligen bara 32,5 timmar i veckan.. Jag får max jobba 16 timmar i veckan.. (jobbar extra på statoil så min anställning är 26,8% men vissa veckor jobbar jag 52 timmar.. andra 30 timmar.. osv) jag jobbade 17 timmar vissa veckor så jag blev beviljad 25%.. men det är ju ändå 1 fjärde del.. eller?

Om jag blir sjukskriven på heltid kanske jag bara får ut 25% så då måste jag leva på 1500:- per månad eller börja ta fp.. men det känns orättvist då jag har ett tungt jobb.. skulle jag sitta ner nån gång å få vila lite så skulle jag orka jobba..
  • Finesse
    Bollen82 skrev 2010-12-07 10:01:46 följande:
    Jo det funkar visst så på ICA.. min sambo jobbar där så han vet.. och min kompis jobbade där med.. hon fick kassatjänst å slapp lyfta grejer.. och dom har RÄTT till rast där.. kanske olika från ica till ica.. men här är det så iaf..
  • Finesse
    MammanNee skrev 2010-12-07 10:25:28 följande:
    Jag fick hel HP beviljad 60 dagar innan bf 2002 då jag väntade min son, jobbade då på en OKQ8 mack och sen har jag även fått med 2:a barnet helt beviljad och nu är jag hemma med HP i väntan på 3:e barnet och de 2 senaste graviditeterna jobbar jag i vanliga fall som uska på ett särskilt boende.
     Har aldrig fått avslag på mina ansökningar, men däremot har jag alltid varit noga med att mina chefer varit med mig och skrivit ansökan  mycket NOGA!!
    Jag skrev den väldigt noga och skickade in 2 data skrivna sidor om min arbetsdag... Jag skrev precis allt som var jobbigt och farligt.. Kan inte vara mer noga... men jag får väl försöka.. det är bara jobbigt att ens knyta skorna..
  • smurfenlina
    Nenel skrev 2010-12-07 09:53:05 följande:

Ramlade bara över den här tråden. Men jag tror att just i ditt fall ska du ansöka om sjukskrivning och inte havandeskapspenning. Jag ahr varit sjukskriven pga tvillinggravioditet sen V26...Var absolut inga problem. Har dessutom kontorsjobb, men läkaren skrev klart och tydligt risk för förtidsbörd vilket det alltid är i tvillinggrav.
Svar på tråden Havandeskapspenning?