• smultron flickan

Varför vill så många jobba DAGTID?

Jag arbetar just nu dagtid och har alltid trott att det ska vara det bästa, har tidigare jobbat dag, kvällar och helger och trivdes med detta. Men så fick jag ett jobb på dagtid 75% och märker hur mycket mindre fritid det känns som att man har. Helgerna nu är heliga, men måste storhandla, städa och hinna träffa familj och gå på kalas m.m

Vi har inga barn ännu, men om vi hade haft det hade det varit ganska jobbigt att lämna på dagis när det är mörkt
    och sen hämta när det är mörkt. Inte hinna med lite vardagslek ute när det är ljust. Blir smått deprimerad över att jobba dygnets alla ljusa timmar och sen komma hem.

Hur känner ni som jobbat både och? Visst blir inte helgen lika "laddad" när man ibland jobbar på helgen också. Jag kan se det som positivt att jobba ob arbetstider. Detta förutsätter ju att att man bor tillsammans med någon som jobbar dagtid.

• Svar på tråden Varför vill så många jobba DAGTID?
  • Jess86

Därför att man går om varann annars. Min sambo jobbar dag och jag jobbar kväll-natt-helg mest och man ses ju knappt när det är så. Han går upp 5.30 och då sover jag antingen eller är på jobbet. Sen när han kommer hem vid 4 så är jag ofta på jobbet om jag inte strax ska börja jobba. När han har tid att hitta på saker på helgen sen så jobbar jag. Inte så jävla hett.

• smultron flickan
    Jess86 skrev 2010-12-07 11:27:46 följande:
    Därför att man går om varann annars. Min sambo jobbar dag och jag jobbar kväll-natt-helg mest och man ses ju knappt när det är så. Han går upp 5.30 och då sover jag antingen eller är på jobbet. Sen när han kommer hem vid 4 så är jag ofta på jobbet om jag inte strax ska börja jobba. När han har tid att hitta på saker på helgen sen så jobbar jag. Inte så jävla hett.
    Jobbar du inom vården?
  • smultron flickan
    Jess86 skrev 2010-12-07 11:31:59 följande:
    Japp.
    Kommunen, landstinget eller primär vården?
  • Jess86
    smultron flickan skrev 2010-12-07 11:39:03 följande:
    Kommunen, landstinget eller primär vården?
    Kommunalt. Vi ska dessutom ha barn i februari så jag lär inte gå tillbaks till mitt jobb efter mammaledigheten, blir till att söka nytt!
  • Lulle08

Jag kan inte begripa varför någon alls vill jobba dagtid !

Jag har jobbat natt, 2-skift, morgonskift, kvällsskift, helgskift och dagtid.

Efter att jag fick barn så är inte ständigt kvällsskift (13-23) något alternativ för min del längre, jag vart mot min vilja omplacerad på mitt jobb och fick börja jobba dagtid, fy fan vilka värdelösa tider! Hela dagen försvinner på att vara på jobbet! och få mindre betalt tillråga på allt (inget ob som jag var van vid)
    Dagtid är det sämsta tider jag någonsin har jobbat! får mig nästan att längta tillbaka till helgskiftet (5-17 lör-sön)
    Skulle jag få välja fritt skulla jag jobba morgonskiftet 5-13 då har man mycket dag kvar till att träffa sin familj och hinna med allt! 

• Miss Lau

Jag jobbade nätter innan vi fick barn och då tyckte jag det var helt okej (jag jobbade 18-05). Men nu med barn, aldrig! Sova medan barnen ändå är i skolan för att sen åka och jobba på kvällen när vi ska äta middag, mysa, läsa sagor, följa på aktiviteter etc. Nej, aldrig mer natt.

• John D

Jag jobbade tidigare både kväll, helg och natt, och trivdes hur bra som helst med det.
    Älskade flexibiliteten med att alltid jobba varierande tider, och framförallt att jobba natt och ha hela dagarna lediga till vad jag ville. Har alltid varit nattmänniska och sover väldigt lite, så nattjobb passade mig perfekt.

Numera jobbar jag 8-17 och trivs inte alls lika bra med det, även om jag trivs med jobbet i sig.

• augustisten

Barn växer fort och när de är sex år börjar de i förskoleklass på dagtid. Jag har flera vänner som bytt till dagtidsjobb då - de kan stå ut med att gå omlott med sin partner, men det är trist att gå omlott med sitt barn så att man nästan inte hinner ses alls vissa veckor. Min svägerska träffade tex sin sexåring sammanlagt sex timmar vaken tid förra veckan. Det är ju inte så kul.

Själv tycker jag också att det har stora fördelar socialt att jobba dagtid eftersom man är ledig då de flesta andra är lediga. När jag jobbade i omsorgen var det varannan helg, och veckan med ledig helg jobbade jag istället nästan alla kvällar. De kompisar som också hade oregelbunden arbetstid hade alltid helt andra scheman så trots att vi var lediga mycket på vardagar var vi det aldrig samtidigt... så jag blev ganska isolerad. Men det beror förstås på hur ens vänner arbetar.

• skorpionen80
    Lulle08 skrev 2010-12-07 11:43:48 följande:
    Jag kan inte begripa varför någon alls vill jobba dagtid !

Jag har jobbat natt, 2-skift, morgonskift, kvällsskift, helgskift och dagtid.

Efter att jag fick barn så är inte ständigt kvällsskift (13-23) något alternativ för min del längre, jag vart mot min vilja omplacerad på mitt jobb och fick börja jobba dagtid, fy fan vilka värdelösa tider! Hela dagen försvinner på att vara på jobbet! och få mindre betalt tillråga på allt (inget ob som jag var van vid)
    Dagtid är det sämsta tider jag någonsin har jobbat! får mig nästan att längta tillbaka till helgskiftet (5-17 lör-sön)
    Skulle jag få välja fritt skulla jag jobba morgonskiftet 5-13 då har man mycket dag kvar till att träffa sin familj och hinna med allt! 
    Fast familjen är väl inte hemma kl 13? Och om man behöver 8h sömn så går ju kvällen åt till att sova, då de andra umgås.

Själv tycker jag det är skönt med dagtid. Man är ledig när "alla" andra är lediga, man kan träffa släkt och vänner på helgerna etc. Men visst går vardagarna åt till att jobba. Skulle vilja jobba färre timmar istället.
Svar på tråden Varför vill så många jobba DAGTID?