• Anonym (Behov av hjälp!)

Min 4 månaders sover inte..

Jag har stora problem med min 4 månaders bebis. Det är mitt första barn och jag känner mig jätteorolig för honom.
    Han sover alldeles för lite per dygn. Har vi tur så kommer han upp i 10 timmars sömn i genomsnitt på ett dygn. Han vill inte sova själv om dagarna, han sover endast i min famn. Han har varit så sen han var 2½ månad. Det tär på mig också då jag inte kan göra så mycket om dagarna. Bara sitta med honom i famnen. Jag har försökt att lägga bort honom men då vaknar han bara. Alla som jag känner säger att jag redan skämt bort honom.....
    Men den senaste tiden vill han inte sova alls om dagarna. Jag har provat ALLT. 
    Nätterna har han alltid strulat på. Det är inte många nätter han sover mer än 4 timmar i sträck, sen vaknar han oavsett tid och han är inte ens hungrig. Han vaknar bara av sig själv... Han sover i sin egna säng så jag vet inte vad han vaknar av...
    Det leder till att jag aldrig får nån nattsömn alls nästan. Jag känner mig som ett vrak...
    Alla andra mammor i min föräldrargrupp säger att deras små sover hela nätterna, massor om dagarna och somnar själv i deras sängar till natten...
    Vad har jag gjort fel?  
    Tack på förhand!!!  

• Svar på tråden Min 4 månaders sover inte..

Jag glömde säga att han enbart äter ersättning. Han äter jättebra och går upp i vikt som han ska!!

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag är helt säker på att du inte gjort något fel!
    Du har helt enkelt gett honom mycket närhet. Vilket barn behöver, speciellt under de första månaderna, då de är totalt beroende av sina föräldrar. Dessutom gynnar närhet anknytningen på ett positivt sätt. 

Får man sitt första barn har man ofta mycket tid att spendera med sitt barn. Det kan se annorlunda ut när det är barn nummer två, tre, fyra etc. Då har man inte samma möjlighet att låta sitt barn somna i famnen. Precis som dina vänner resonerar så kan man vänja barnet till olika rutiner. 

Du beskriver att din son sedan 2,5 månader haft svårt att sova själv. Vilket kan förklaras av att det brukar vara i den åldern som spädbarn kan anta vissa vanor. Då brukar de få en uppfattning om sig själva, som en egen kropp, och blir medvetna om när de lämnas ensamma. Fortsätter man då att låta sitt barn somna i famnen, så kommer han att protestera när du inte låter honom somna där. Han vet precis vad han skall göra för att påkalla din uppmärksamhet.

Jag tycker att du skall försöka planera in en daglig "rytm", som fungerar för er familj. Strukturera mat och sov-perioderna så att de blir regelbundna. Så småningom vänjer hans kropp sig vid det och tillvaron blir enklare, men han kommer behöva hjälp.Ta små steg i taget!

Erbjud mat ungefär var tredje timme och försök få honom att varva ned i samband med det. Ofta kan barn bli pigga en stund efter maten och då är det svårt att få dem att somna, men om du ger det en stund efter så borde det gå. Se också till att ni kommer ut flera gånger om dagen. Utomhusluft gynnar goda sömnvanor. Dessutom somnar barn ofta lättare under promenad (helst i naturen=tyst och lugnt :)

Att sova tio timmar på natten (med avbrott!) och cirka fyra-fem på dagen, fördelat över tre gånger brukar vara bra i hans ålder. 

Upplever du att det är ogenomförbart tycker jag att du skall prata med din BVC-sköterska, som förmodligen kan vägleda och stötta dig. I annat fall kan hon förmodligen hjälpa er att få "rätt" hjälp.

Lycka till!

MVH Christine

Tack så mycket för svaret! 
    Jag visste vem jag skulle fråga. Jag ska prata med våran Bvcsköterska igen.
    Sist vi var där i förra veckan så hade hon som förslag att jag ska lägga bort min son när han är trött.
    Om han börjar skrika skulle jag låta honom skrika sig till sömns. Men det känns som en metod som jag inte vill använda.
    Tack igen! 

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag håller med dig. Min erfarenhet är dock att det är fungerar lika bra om man sitter bredvid sängen, som att gå ut ur rummet. Det är helt upp till föräldrarna och bestämma, vilket som passar dem bäst.

Börjar han skrika, kan du ta upp honom och hålla honom i famnen tills han lugnat sig. När han lugnat sig, i din famn, är det bra om du lägger ned honom i sängen igen.
    Poängen är med andra ord, att han skall somna själv i sin egen säng eller där han skall sova. Även detta kan upplevas hjärtskärande, men är du konsekvent så kommer det redan efter någon dag gå betydligt bättre och på en vecka har han ändrat vana!

Lycka till!

MVH Christine, Ps: Läs Elizabeth Pantley´s bok " Somna utan gråt" Glad

Tack snälla för hjälpen igen!!

Jag ska prova att göra som du beskriver och jag ska köpa boken på en gång! = )
    Nu känns det lite bättre när jag vet hur jag ska göra! Tack!

God jul och Gott nytt år! = ) 

Svar på tråden Min 4 månaders sover inte..