Min 4 månaders sover inte..
Hej!
Jag är helt säker på att du inte gjort något fel!
Du har helt enkelt gett honom mycket närhet. Vilket barn behöver, speciellt under de första månaderna, då de är totalt beroende av sina föräldrar. Dessutom gynnar närhet anknytningen på ett positivt sätt.
Får man sitt första barn har man ofta mycket tid att spendera med sitt barn. Det kan se annorlunda ut när det är barn nummer två, tre, fyra etc. Då har man inte samma möjlighet att låta sitt barn somna i famnen. Precis som dina vänner resonerar så kan man vänja barnet till olika rutiner.
Du beskriver att din son sedan 2,5 månader haft svårt att sova själv. Vilket kan förklaras av att det brukar vara i den åldern som spädbarn kan anta vissa vanor. Då brukar de få en uppfattning om sig själva, som en egen kropp, och blir medvetna om när de lämnas ensamma. Fortsätter man då att låta sitt barn somna i famnen, så kommer han att protestera när du inte låter honom somna där. Han vet precis vad han skall göra för att påkalla din uppmärksamhet.
Jag tycker att du skall försöka planera in en daglig "rytm", som fungerar för er familj. Strukturera mat och sov-perioderna så att de blir regelbundna. Så småningom vänjer hans kropp sig vid det och tillvaron blir enklare, men han kommer behöva hjälp.Ta små steg i taget!
Erbjud mat ungefär var tredje timme och försök få honom att varva ned i samband med det. Ofta kan barn bli pigga en stund efter maten och då är det svårt att få dem att somna, men om du ger det en stund efter så borde det gå. Se också till att ni kommer ut flera gånger om dagen. Utomhusluft gynnar goda sömnvanor. Dessutom somnar barn ofta lättare under promenad (helst i naturen=tyst och lugnt :)
Att sova tio timmar på natten (med avbrott!) och cirka fyra-fem på dagen, fördelat över tre gånger brukar vara bra i hans ålder.
Upplever du att det är ogenomförbart tycker jag att du skall prata med din BVC-sköterska, som förmodligen kan vägleda och stötta dig. I annat fall kan hon förmodligen hjälpa er att få "rätt" hjälp.
Lycka till!
MVH Christine