Inlägg från: Anonym (virrpanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (virrpanna)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Tjenare så har man hittat hit då! Shit va ni skriver!! Hehe... idag testar jag att ta två Concerta (blir då 36 mg) men har ännu inte märkt något! Kan det vara fel dos eller är det ett tecken på att jag helt enkelt inte har ADD?? Någon som har koll på sånt där? Första dagen jag tog 18 mg funkade det tyckte jag, jag blev mer energisk och strukturerad och glad osv... HMM!!

• Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-08 11:10:13 följande:
    Fan jag skulle fråga er något men nu har jag glömt det. Rynkar på näsan Få se om det dyker upp i minnet om jag går tillbaka till platsen där jag var när jag fick idén. Ibland funkar det.

Men NU kom jag ju på det!

Jag ville fråga er om självmedicinering. Jag tänker då mest på självmedicinering av te.x alkohol, droger (amfetamin möjligen), kaffe (som jag läst har en lugnande effekt på de med ADHD). Hur har ni det med det? Och upplever ni märkbara skillnader när di te.x har druckit alkohol eller kaffe? Alltså, känner ni er mer oragniserade i skallen eller blir ni mer åt andra hållet?
    Ja jag läste en artikel om det för ett tag sen, man kan ta koppar, magnesium samt omega tre. Var det Järn man kunde ta också? Hmm... Ska se om jag hittar artikeln nu igen. Annars kanske Takex har någon bra källa angående det? Aahhh kommer inte ihåg vad han hette som hade skrivit artikeln... men iallafall, jag tyckte att det hjälpte lite lite. Dock ska man ju komma ihåg att ta allt också.

Eller du kanske bara frågade rent allmänt nu? .

Själv har jag aldrig testat några droger förutom att röka cigaretter plus alkohol då.  Kaffe dricker jag i mängder! Och choklad också. Det är säkerligen dopaminet som behövs. Dock märker jag ingen effekt av dessa två förutom att det är satans gott!

Märker du någon skillnad?
  • Anonym (virrpanna)
    Takex skrev 2010-12-08 12:54:13 följande:
    Hej tråden!

Nu vet jag säkert att mina biverkningar dragit igång från medicineringen, nu börjar det hända saker. Jag har ätit varje dag i en vecka precis (det började igår). Det är lite kämpigt!Vi pratade lite snabbt om det innan va? Det var nog mest placebo du kände! Det är bara att fortsätta och låta kroppen synca ihop sig med medicinen.
    Vad är det för biverkningar du har fått? Hjärtklappning?

Ja fast jag tänkte att det skulle hjälpa direkt då läkaren sa det... hmm blir förvirrad för jag tänkte att medicinen verkar endast för stunden, typ som alvedon hjälper två timmar exempelvis... medans tex SSRI hjälper hela tiden om man säger så... men när började du känna att din medicin hjälpte? Var det inte ganska snabbt? Och en fråga till, hur många äter du per dag? Äter du var fjärde timme eller hur gör du?
  • Anonym (virrpanna)
    Aina83 skrev 2010-12-08 13:54:38 följande:
    Inte medlem på facebook.. skit sida:P
    Hihi och jag som trodde jag var ensam om att tycka så Har aldrig varit intresserad av FB... men ni som vill kan ju såklart starta en grupp där förstås
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-08 14:10:19 följande:
    Jag är mammaledig och det är med nöd och näppe som jag fixar det. När jag har arbetat har det inte gått så bra. Längsta arbetet eller anställningen som jag haft varade i ca 2 år och tiden där var ingen dans på rosor direkt och slutade ganska katastrofalt. Jag har en tendens att komma ihop mig med chefen och eller arbetskollegerna så det är inte helt utan oro och ångest som jag snart ska kliva ut på arbetsmarknaden igen Obestämd
    Verkligen! Jag har också ofta misslyckats på mina jobb. Eller det känns som det iallafall. Gjort misstag, slarvfel osv osv men ändå får man jobb. Hoppas att det går bättre denna gången nu!

Hur menar du att du kommer ihop dig med chef och kollegor? Är det för att du inte riktigt har koll på hur man beter sig i olika situationer? Sånt har jag skitsvårt för. Kan bara säga något konstigt i något sammanhang som lät bra i min hjärna men så säger någon kollega typ "hmm det där var väl lite förhastat" och sådär... så numera har jag för det mesta en låg profil vid tex möten och så... skulle vara kul att veta hur man för sig på ett snyggt sätt...
  • Anonym (virrpanna)

Men ni överger väl inte tråden då om ni startar grupp på FB?

• Anonym (virrpanna)
    Takex skrev 2010-12-08 13:45:06 följande:
    Det var i början som jag hade lite hjärtklappningar och bröst spänningar. Nu förstår jag mer vad andra pratat om. Jätteseg i huvudet, som de dagar när ADDn är som värst och vad ska man säga som panikångest. Känns som att jag ska gå ut på scen eller något? Nervositet ungefär, skakar. Men jag mår inte dåligt känslomässigt, det är bara kroppsligt.

Min medicin har inte hjälpt precis, jag känner en liten effekt av den men dosen är alldeles för låg. Det var efter cirka 3 dagar som jag tyckte jag kunde urskilja "en effekt". De första dagarna höll jag en liten dagbok och låg lite lågt med att känna efter.
    Min medicin är inte som Concerta dock, den är som Ritalin. Jag har alltid tagit det som att Ritalin fungerar snabbt men kort och Concerta tar längre tid men håller sen i sig längre?
    Jag har precis börjat så jag tar invänjningsdos precis som du, min är på 25 mg. Jag tog en och en halv i två dagar men efter det har jag bara tagit 25 mg igen (jag har fått recept för två veckor sen ska jag tillbaka till läkaren). Vi får nog vara tålmodiga nu när det är i början, kroppen måste få vänja sig och så, sen ska man få in rätt dosering också.

Jag har försökt att stämma av så gott det går på den låga dosen, får ungefär 5 timmar av en omgång. Så jag kommer att ta två omgångar om dagen, andra dosen efter 4.5 timmar och se hur det fungerar. Får prova mig fram. 

Ja du har väl rätt... läkaren sa att hon gav concerta för att det skulle verka direkt... frågade om Strattera men han sa att den är som SSRI alltså tar ett tag (typ veckor) innan den verkar... tack för att du peppar!! Man blir ju så frustrerad när det inte funkar DIREKT, helst igår!

Ja Concerta verkar över hela dagen, en uppåtkurva första timmen, sen håller den sig på en nivå och sedan vid kvällen sluttar kurvan neråt igen för att till slut avta helt.

Vad känner du för effekt förresten? Är det som du skrev förut att det känns som någon skruvar ner fjärrkontrollen i hjärnan och det blir lugnare? Har den effekten avtagit nu när du inte tycker medicinen hjälper så mycket längre? Eller menar du bara att du behöver högre dos?

• Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2010-12-08 14:35:43 följande:
    Nja, jag hamnar i konflikt med andra p.g.a anpassningssvårigheter. Tror jag. En gång te.x var den ordninarie chefen borta på det här stället och en annan man (en av mina arbetskolleger) fick ta över skutan. Jag som hade arbetat där ganska länge hade koll på det mesta och fick springa som en skållad bäver mellan olika "stationer" för att hjälpa andra PLUS sköta min egna arbetsuppgifter då. Så, medan jag stod och hjälpte en kollega kommer han wannabechefen fram och säger att jag måste gå tillbaka till mina arbetsuppgifter nu. Ok, säger jag, ska bara avsluta det jag håller på med här. 2 min senare är han tillbaka och nu arg dessutom. Han ställer sig typ 4 cm ifrån mitt ansikte och ryter åt mig att göra som han säger. Då blir jag vansinnig, höjer mitt finger mot honom och säger argt: DU SÄGER INTE ÅT MIG VAD JAG SKA GÖRA OCH INTE!
    När ordninarie chefen sen kom tillbaka sprang den här snubben raka vägen dit och skvallrade vilket resulterade i en stor fet utskällning Obestämd
    Men shit! Hjälpte du dina kollegor på eget bevåg eller var du beordrad att hjälpa dem? Förklarade du inte för ordinarie chefen sen? Ja en del är ju som de är... själv hade jag ett skitbra jobb en gång men var lite ny och vågade inte riktigt be om hjälp eller tips som jag skulle ha gjort... det resulterade i massa skit slarvfel osv som fick lite fel följder... men självklart gjorde jag ett bra jobb också men tyvärr är det ju misstagen som syns! Ja det var ju tidsbegränsat också men iallafall! Jaja, nog med självömkan nu nu är det framtiden som gäller!

Blir du arbetssökande efter mammaledigheten eller har du ett jobb att gå tillbaks till?
  • Anonym (virrpanna)
    TjockKatt skrev 2010-12-08 14:17:58 följande:
    Nu orkade jag äntligen läsa igenom den här tråden också. Tungan ute

Hejsan på er, fellow addare. Jag är 21 år och blev diagnoserad som 17åring med ADD, dystymi samt diverse annat som antagligen kommer bytas ut mot en annan diagnos när jag gör en ny utredningen vilket jag hoppas på snart. Jag har precis bytt medicin från strattera till concerta och väntar på att jag ska komma upp i en dos där den faktiskt får effekt.

Tack för mig så länge
    Hur upplevde du Strattera? Kör du nu 18 mg på Concertan? Märker du nåt? Har kört nu i tre dagar... märker lite lite lite... vill ju att det ska hjälpa NU
  • Anonym (virrpanna)
    Aina83 skrev 2010-12-08 15:07:49 följande:
    Funderar starkt på att öppna ett nytt forum där vi som valt att leva med våra diagnoser valt att inte äta medicin,
    blir verkligen sjukt trött och irriterad när jag läser överallt om olika mediciner och hur mycket man tar and shit...

Måste ju finnas mer än bara lilla jag som valt att ej äta skiten??????? 
    Hej du! Ja som Takex sa, vi måste ju få diskutera medicinerna eftersom vissa av oss känner att det fungerar bäst. Jag har som jag skrev förut, testat det mesta genom terapi i fyra år och nu kommit till det stadiet att jag går under om jag inte får mer hjälp, för mig blev det då medicin. Det handlar då om substanser i hjärnan som inte riktigt funkar som man får lite hjälp med. Iallafall för mig. Och jag tycker det är riktigt skitbra att du har stöd och sådan bra hjälp av din omgivning Inte alla har den förståelsen runt i kring sig tyvärr.

Och som Takex sa, hoppa över de inläggen bara. Vi måste ju som sagt kunna diskutera lite vad vi vill kring ADD-n här, precis som du vill göra. Och det där med att man skriver något och sedan ingen svarar något tillbaks, det är INTE av illvilja, utan det är för att inläggen liksom "försvinner" eller att man helt enkelt inte hinner reagera på en del inlägg.

Tro mig, jag har förstått detta nu efter ca 6 år på FL . Jag funderade måååånga gånger vad det var för fel på mig osv eftersom ingen (verkade det som) reagerade på det jag skrev. Man får helt enkelt vifta igen om man inte får svar. Hoppas du inte känner dig ovälkommen för så är det INTE.  
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen