Inlägg från: Anonym (jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

hej är ny här var till psykolog 2ggr först, sen blev jag skickad till en annan psykolog  där blev det 2 bedömninssamtal  .
    sen fich jag komma till en psykiatriker som efter första mötet sa att h#n till 100 procent tror att jag har adhd, fick komma till psykiatrikern 1 gång till där jag fick fylla i 2 formulär.

där är jag nu vad händer sedan? h#n sa att jag hade en sån klinisk adhd att jag skulle slippa arbetsterapeft och nått annat som jag ej kommer ihåg, kan det gå till så?
     jag blev uppsatt på medecinlista på en gång och ska få concerta utskrivet allt inom 2 månader,

• Anonym (jag)
    Anonym (Under utredning.) skrev 2010-12-15 20:34:06 följande:
    Var hos läkaren o sjuksköterskan idag.
    De tycker att mkt stämmer överens med ADHD/ADD med mig. Och eftersom jhag fortfarande ammar så ska jag forstätta äta Cipralex men ska öka dosen till 2 tabletter nu.

Tyckte att de 2 första veckorna med den medicinen hjälpte, men sen har de dalat neråt igen.. o de tydde på att de mkt väl kunde vara ADHD sa han då de var vanligt.

Så nu ska jag öka iaf, eftersom jag tydligen hade en depression oxå. Men sen ska vi träffas i Februari igen o starta utredningen på riktigt,  ska ha försökt att sluta amma tills dess.. o har jag det så ska jag få prova Concerta. Såå de känns så sjukt underbart de här, de e såå grymma dem 2 som hjälper mig.

De sa att de jobbar itne med att man bara fyller i papper, o sen avgör om man har ADHD eller inte, så svart eller vitt jobbade inte dem, utan vi diskuterar fram o tillbaka hela tiden.. så de lyssnar verkligen,. 
    det låter ju jättebra,jag har ocså varit depprimerad det var ju det jag sökte för
  • Anonym (jag)
    TjockKatt skrev 2010-12-15 20:42:18 följande:
    Det är massor av tester som ingår för en adhd/add diagnos, inte bara kryssa i papper. Var beredda på det, dom är ganska jobbiga. Men skönt att ni får era utredningar!
    jag är rädd för det men som jag sa till läkaren eller psykiatrikern  att jag inte tror att jag har adhd utan bara är jäkligt stressad så  är det för mkt tester så hoppar jag nog det orkar inte hålla på med sånt
  • Anonym (jag)
    TjockKatt skrev 2010-12-15 21:12:46 följande:
    En del stressymtom kan faktiskt förväxlas med adhd/add, det är sant. Har problemen kommit nyligen eller har dom hängt med sen du var liten?
    det har hängt med sen jag var liten var överaktiv hittade på hyss hela tiden
     har 2barn med adhd så ja man kanske ska ge sig men det känns så overkligt att psykiatrikern tog upp det
  • Anonym (jag)
    TjockKatt skrev 2010-12-15 21:36:24 följande:
    Okej, då kan det ju snarare vara så att stressen förvärrat symtomen, vilket gör att dom blivit väldigt handikappande på senare tid. Det beror ju på vad du känner för, upplever du att det är ett hinder i ditt liv och påverkar det mesta så ska du ju absolut genomgå en utredning, tycker jag. Men det är ju upp till dig, och det är bara du som kan välja det. Som sagt är det ju en hel del tester, man fyller tyvärr inte bara i papper och får diagnos på en timme. Det tar tid, och det tar energi. Känner du att du klarar det så go for it! Vänttiderna brukar vara rätt långa så du kanske hinner få bukt med stressen och må bättre innan det är dags?
    ja och få hjälp med ångest, bulimin och dom olika tvången jag har  läkaren sa att allt hörde ihop med adhd så man får väl se vad som händer jag fick med mig papper hem som sambon ska fylla i sen ska dom skickas in till psykiatikern eller skriver man  läkare?
  • Anonym (jag)
    TjockKatt skrev 2010-12-15 22:35:15 följande:
    Det kan det nog göra, jag är inte så påläst om tvångsbeteende, men jag fick lindrigt tvångsbeteende som meddiagnos till ADD:n så det gör det nog.
    Jaså, jag minns bara att min mamma skulle fylla i några papper om min barndom. Ingen annan utomstående. Men å andra sidan var jag under arton också, så jag hade inte direkt sambo. Det är nog olika om man gör utredning som barn eller vuxen. Vad är det för frågor ungefär han ska fylla i? Om hur du fungerar nu?
    ja hur jag fungerar nu, tex om man kan sitta still en hel film eller om man reser sig direkt från matbordet
    om man sitter och pillar mkt på saker tex
  • Anonym (jag)
    Aina83 skrev 2010-12-16 09:32:04 följande:
    typiskt ADHD att vara stressad, och att du säger att om det är FÖR många tester så struntar du i det..

Men då är det bättre att du struntar i att bli utredd och låter andra som verkligen vill och behöver få tiden,
    mm ioför sig behöver nog smälta allt bara, skulle vra skönt ifall man fick ordning på kaoset runt omkring men det är nog för att man är rädd för alla testerna.
  • Anonym (jag)
    Aina83 skrev 2010-12-17 13:09:11 följande:
    jag har gjort dom, klart de var jobbigt men kände sig ju dim i huvudet;) Ibland var dom jätte lätta.. handlar inte så mycket om själva resultaten, utan om hur de beter dig när du gör dom, självklart spelar resultaten någon roll men ja..

antar att du fått reda på detta nyss?
    Jag tyckte det var jätte skönt att gå på samtalen/testerna, allt handlade bara om MIG=) 
    ja jag har nyss fått veta eller läkaren sa att h#n ville kolla utredning för adhd så ja jag blev förvånad, och nu  har tänkt lite att det ju inte är helt omöjligt .
     konstigt nog inte tänkt tanken utan bara att ja det är väl så här det ska vara, jag tycker det är jobbigt att vara helt i fokus

jag sökte ju för andra saker men men som läkaren sa så spelar det inte roll om man tar och jobbar med en liten bit utan att medicinering mot adhd nog skulle hjälpa mot dom andra svårigheterna
  • Anonym (jag)
    strulmaja skrev 2010-12-17 15:57:20 följande:
    En sak som jag funderar på mycket nu och som jag känner lite är huvudfrågan som allt annat ang adhd/add kretsar kring är, om man kan vara otroligt oorganiserad som person, leva ett väldigt oorganiserat liv och "bara" därför ger det symtom som påminner eller liknar adhd? eller om det är för att jag de facto har adhd som gör att jag är såhär oorganiserad? Lite som hönan och ägget, vad kom först? Är ni med mig?
    hmmm klurigt :)
  • Anonym (jag)
    strulmaja skrev 2011-01-09 23:07:52 följande:
    Nej men däremot undrar jag om ni någon gång provat grejer som Berocca eller annat shit med te.x guarana (eller vad det heter), verkar som om jag är allergisk mot det, blir totalhypad sen slåt det snabbt om till rå-ångest, tryck över bröstet, oro och en gång började t.o.m hyperventilera så sånt shit håller jag mig borta ifrån.
    berocca har jag provat för länge sedan har inte för mig att jag kände något speciellt
     men däremot har jag provat chisan ska vara upppiggande  provade tre ggr somnade varje gång efer en stund.
    Så det hoppade jag över
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen