Inlägg från: Anonym (gk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gk)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej

Jag har precis genomgått en utredning hos psyk. Var på mitt sista möte för någon vecka sedan där psykiatrikern ville att jag skulle genomgå en utredning för ADD. Jag har aldrig haft en enda tanke på att jag kan ha något sådant, utan jag har ju mest varit inriktad på depression. Nu när jag har läst en del om det så visst finns det ju en del som stämmer in så det är nog bra om jag får göra en utredning, även om jag inte riktigt tror att det är ADD jag har. Finns ju så mycket annat som passar in på mig också.

Hur lång tid har ni fått vänta på era utredningar?

• Anonym (gk)
    strulmaja skrev 2011-05-28 21:22:24 följande:
    Hej! 

Min utredning från första kontakt (bedömingssamtal) på psyk till diagnos tog ganska exakt fyra månader. 
    Tack snälla för ditt svar. Hoppas det inte dröjer allt för längre för mig.
  • Anonym (gk)
    HäxanSurtant skrev 2011-05-31 22:42:54 följande:
    Skall du till neuropsyk då och utredas? Varför jag frågar är för att jag själv skall börja utredas för adhd, men det görs på öppenpsyk i kommunen. Frågade dom varför, just för att andra jag känner utretts på helt andra instanser och det har tagit lång tid osv.

Fick svaret att de inte misstänker någon blanddiagnos hos mig och att detta med att jag inte är kriminell eller annat som görs att utredningen måste stressas på för att ev hålla mig ut fängelse eller sånt gör att dom gör utredningen på själva mottagningen.

Jag frågade även hur lång tid de tror att det skall ta och får svaret att innan sommaren är slut så är den klar förmodligen redan i juli. Jag blev helt ställd, för jag har aldrig hört talas om något liknande, om en så snabb utredning. Har någon av er?

För övrigt har jag stridit i 4 år för att få till en utredning och nu skall jag då få den.
    Nej, jag byter inte avdelning för utredningen om jag har förstått det rätt. Jag förstod det så att jag ska göra en neuropsykiatrisk utredning på öppenpsyk och att det är en psykolog som håller i utredningen istället för sjuksyrran som höll i basutredningen. 

Trots de fyra åren så måste det ju vara skönt att det kommer igång snabbt nu. Till mig kunde dom inte säga hur lång tid det skulle ta innan jag fick kallelsen men efter sommaren trodde dom absolut att vi skulle komma igång. Tålamod är inte riktigt min starka sida så jag är hyfsat otålig redan nu.
  • Anonym (gk)
    HäxanSurtant skrev 2011-06-01 14:43:48 följande:
    Alltså jag måste bara fråga. Hur gör ni när ni städar??? Hur får ni ihop vardagen och rutiner, barn osv.

Jag känner mig som en dåre rätt ofta. Jag vet att jag är en bra förälder, jag är bara inte den som har mest eller bäst rutiner
    Jag är ju inte säker på att jag kommer få en ADD-diagnos men jag svarar i alla fall

Jag måste ha färdigbestämda regler innan jag städar, annars börjar jag med en massa annat. Jag vet inte hur många gånger mannen har undrat vad sjutton jag tagit vägen när vi städar, så jag måste verkligen försöka begränsa vart jag får städa innan jag börjar.
  • Anonym (gk)

Jag väntar fortfarande på min kallelse till utredningen. Mitt tålamod tog slut för ja, länge sen.. Det är så plågsamt att bara gå och vänta. Under tiden roar jag mig med test på internet, jag vet att det inte ger särskilt mycket och så men jag måste sysselsätta mig med nåt känns det som.

Gjorde detta test idag:
    www.oneaddplace.com/add-test.php

• Anonym (gk)
    Tinasnurr skrev 2011-06-18 21:36:41 följande:
    Jag fick hem ett brev där det stod:
    "Välkommen till psykiatriska klinikens remiss och bedömningsenhet."

Så står det en lite info och på en punkt står det:
    "Du träffar först sjuksköterska/skötare som ställer frågor gällande ditt psykiatriska hälsotillstånd. Läkaren medverkar i slutet av samtalet för att föreslå vilken behandling som kan vara lämplig för dig. Ibland kan det vara behov av att göra ytterligare undersökningar, test eller prover för att säkerställa diagnosen."

Det låter ju som om dom ska göra nån bedömning av om jag ska utredas eller inte. Om dom tycker det behövs?

Något liknande har jag precis gått igenom, fast det var ju en basutredning.

Jag fick komma till öppenpsyk. Fick först träffa en skötare som ställde en massa frågor, hon skulle sen ta upp mitt fall på veckomötet och där skulle dom besluta om en basutredning skulle göras på mig.
    Skötaren trodde absolut en utredning skulle göras och hon fick rätt.
    Sen fick jag gå två gånger hos en sköterska och svara på frågor ur tjocka frågeformulär. Svaren sammanställdes och tredje gången fick jag träffa en psykiatriker. Han tyckte jag uppvisade en hel del tecken på ADD och tyckte jag därför behövde gå vidare och göra en sån utredning.
    Nu väntar jag på en kallelse dit, men det kunde tydligen ta ett tag så efter sommaren räknade dom med att vi skulle komma igång med den.

Om ditt mående påverkar dig en hel del i din vardag så kommer dom säkert att gå vidare och göra en utredning på dig. Jag håller tummarna för dig
  • Anonym (gk)

Har skrivit tidigare i tråden men det var ganska länge sen. Psykiatrikern tyckte jag skulle genomgå en utredning för ADD och nu har den kommit igång. Jag var på första besöket för någon vecka sen och snart ska en av mina föräldrar dit för att prata. Sen väntar dom där testerna som jag inte kan låta bli att vara jättenervös för.
    Är det någon som har lust att berätta lite mer om dom?

• Anonym (gk)
    Anonym (frissan) skrev 2012-02-06 10:39:10 följande:
    Jag gjorde testerna för något år sedan. Minns inte så jättemycket. 
    Det jag kommer igår är att jag fick göra minnes tester. Fick se en bild på ett kort och sen skulle jag komma ihåg hur den såg ut. Tror det var tal rader också som jag skulle upprepa. Och så tror jag att det var matte. Och ordförståelse.

Jag tyckte allt detta var urlöjligt. Kändes som dagis. Var så lätta saker.
    Sen visade det sig dock att jag hade varit ganska "dålig". Helst på att förstå vad innebörden av ord betyder.

Det kan hända att det var fler saker också. Gjorde testet i flera omgångar. Och som sagt så är mitt minne inte så bra så jag har svårt att återberätta också .

Men de är absolut inget att vara nervös för!!

"Lycka till" och hoppas du får diagnos. Det har hjälpt mig otroligt mycket. Mitt liv har helt förändrats sedan jag fått kognitiv hjälp och medicin.

Berätta gärna vad du fick göra? 
    Tack snälla för ditt svar.
    Jag verkligen avskyr såna där tester. Jag får en massa prestationsångest och så där.

En av mina föräldrar var där för några dagar sen och pratade i nästan två timmar med utredaren. Måste säga att det känns väldigt obehagligt att ha andra som pratar om en så länge.
  • Anonym (gk)

Häromdagen var jag iväg och började med testerna. Nu är det bara ett par gånger kvar innan utredningen är klar. Jag är väldigt nyfiken på vad utredningen kommer att visa. Är det någon som vet hur länge man får vänta efter man gjort alla tester och allt innan man får veta resultatet?

• Anonym (gk)

Nu är min utredning klar och resultatet kommer om max  en månad. Ska bli spännande att se. Jag tror inte utredningen kommer visa någon add för mig. Åtminstone inte om jag går efter minnestesterna.

Jag ville iaf tacka för alla svar jag fått här i tråden. Det har varit guld när jag oroat mig inför undersökningarna.

• Anonym (gk)

Nu var det bra länge sen jag var på sista besöket och jag har fortfarande inte blivit kallad för att höra resultatet av undersökningen. Det känns som att det beror på att undersökningen inte visade något, hade den visat nåt så borde dom kallat mig snabbt.

• Anonym (gk)
    Anonym skrev 2012-05-30 14:01:01 följande:
    för mig tog det 3 månader från sista besöket tills i dag när jag var på uppföljningen av utredningen då jag fick domen.

Hur lång tid har det gått för dig? Har du mailat och frågat?

/ 314.01  
    Nästan precis två månader har det gått sedan besöket. Får kanske ta och ringa och fråga dom.
    Tack för ditt svar
  • Anonym (gk)

Idag har jag fått en kallelse till en neuropsykiatriker till augusti och sen ska jag tillbaka till personen som gjorde utredningen på mig. Jag är lite fundersam över varför jag ska till en ny psykiatriker och varför jag inte ska till personen som gjorde utredningen först.
    Är det någon som vet? Hur gick det till när ni fick era resultat från er utredning?

• Anonym (gk)
    Anonym (Less) skrev 2012-08-05 13:22:41 följande:
    Hej!
    Jag undrar om någon skulle vilja dela med sig av hur det gick för dem med utredning? Förstår att det säkert står en massa i tråden om det men jag har inte ro att läsa igenom den.

Så här ser det nu ut för mig jag har fått en tid till vårdcentralen och ska få träffa en läkare som jag ska försöka få att förstå att jag behöver en remiss för utredning.  Vad brukar hända?  Hur har ni blivit bemött vid första kontakt?
    Jag har alltid hållt allt inom mig och ansträngt mig som fan för att verka normal. Har även blivit (o)uppfostrad till att det är sjukt, vekt och ytterst dåligt att må dåligt eller att prata om att gör det.

Jag är sjukt nervös och rädd. Rädd för att framstå som en förvirrad idiot men jag känner nu sedan jag satt mig in i detta sammanhang  ADD eller eventuellt AS som att så mycket plötsligt faller på plats för mig. Varför jag är som jag är.

Vad händer sedan när man väl fått remissen? Brukar de på VC ha något emot att remittera en vidare?  Långa väntetider? Vad är det för tester som görs osv?
    Jag gick inte genom vårdcentralen så jag vet faktiskt inte hur det går till där. Det var när jag gick KBT som man tyckte att jag kanske borde få komma till öppen psyk och kanske få en vanlig utredning. Dom skickade en remiss och jag fick en tid. Gjorde en vanlig utredning som visade att jag hade en depressiv personlighetsstörning och att jag led av GAD och PÅ. Psykiatern tyckte sedan att jag borde utredas för ADD eftersom han tyckte sig se tecken på det. Jag fick vänta ganska länge på en tid och fick sedan träffa en psykolog. Utredningen gick till så att vi sågs flertalet gånger och varje besök tog ett par timmar. Det var bland annat att komma ihåg sifferordningar, olika ord och så vidare. Vidare var det allmänna kunskaper, bygga figurer, likheter och skillnader mellan saker med mera som ingick i testerna. Dom var faktiskt ganska roliga.

Nu efter utredningen, har inte fått mitt resultat så har jag fått en kallelse till en neuropsykiater, ingen aning om vad jag ska göra där, och sen ska jag träffa psykologen igen för att få veta mitt resultat. Allting kommer väl ha tagit ett år för mig när sista besöket är gjort.
  • Anonym (gk)

Ingen som har lust att berätta lite om vad som händer efter utredningen är gjord?
    Jag har ju gjort alla tester och trodde jag skulle få komma till personen som utförde testen för resultatet men jag har fått tid hos en psykiater (och inte den om tyckte jag skulle utredas) först och efter det besöket ska jag tydligen få en ny tid till psykologen som gjorde testerna och gå igenom resultatet. Jag är väldigt förvirrad och orolig.

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen