Tinasnurr skrev 2011-06-18 21:36:41 följande:
Jag fick hem ett brev där det stod:
"Välkommen till psykiatriska klinikens remiss och bedömningsenhet."
Så står det en lite info och på en punkt står det:
"Du träffar först sjuksköterska/skötare som ställer frågor gällande ditt psykiatriska hälsotillstånd. Läkaren medverkar i slutet av samtalet för att föreslå vilken behandling som kan vara lämplig för dig. Ibland kan det vara behov av att göra ytterligare undersökningar, test eller prover för att säkerställa diagnosen."
Det låter ju som om dom ska göra nån bedömning av om jag ska utredas eller inte. Om dom tycker det behövs?
Något liknande har jag precis gått igenom, fast det var ju en basutredning.
Jag fick komma till öppenpsyk. Fick först träffa en skötare som ställde en massa frågor, hon skulle sen ta upp mitt fall på veckomötet och där skulle dom besluta om en basutredning skulle göras på mig.
Skötaren trodde absolut en utredning skulle göras och hon fick rätt.
Sen fick jag gå två gånger hos en sköterska och svara på frågor ur tjocka frågeformulär. Svaren sammanställdes och tredje gången fick jag träffa en psykiatriker. Han tyckte jag uppvisade en hel del tecken på ADD och tyckte jag därför behövde gå vidare och göra en sån utredning.
Nu väntar jag på en kallelse dit, men det kunde tydligen ta ett tag så efter sommaren räknade dom med att vi skulle komma igång med den.
Om ditt mående påverkar dig en hel del i din vardag så kommer dom säkert att gå vidare och göra en utredning på dig. Jag håller tummarna för dig