Inlägg från: Hyperduttan |Visa alla inlägg
  • Hyperduttan

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hoppar in, äntligen hittade jag en tråd, som jag letat :)

• Hyperduttan

Kära jultomten, jag önskar mig ett paket med tålamod i julklapp...

Hur otåliga är ni? Det kliar i min kropp och knopp, jag lever inte här och nu utan DÄÄÄÄR i FRAMTIIIIDEN... inte har jag tid med NU. Tomte

• Hyperduttan
    Tillalamm skrev 2011-08-16 11:23:13 följande:
    Vaaaansinnigt otålig är jag. Har jag bestämt mig för att ge mig iväg vid 10.15 och min man dröjer till 10.17 får jag psykbryt totalt. Jag HATAR att vänta.
    Hahahaha det där känner jag igen... 
  • Hyperduttan

Jag har fått veta mer kring mitt röntgenresultat som visade förändringar i hjärnan. Såklart har jag googlat och snokat i flera timmar för att förstå mer, mer mer :P

Jag har tydligen större hålrum än vanligt (ventriklar) som tydligen utvecklas när man är litet foster mellan typ vecka 10-20 och den avvikelsen gör att nervcellerna blir  lite knas... och dopaminnivån påverkas tydligen av det... osv.

Förklarar varför jag är tom i bollen och har kortslutning hihihi Tungan ute 
    Nån som har liknande "hjärnskada"?  

• Hyperduttan
    Anonym skrev 2011-08-24 18:21:59 följande:
    Var söker jag för att påbörja en utredning om eventuell ADHD? Den FÖRSTA kontakten?
    VC eller Psyk
  • Hyperduttan
    Anonym skrev 2011-08-24 18:52:58 följande:
    tack.
    mailade husläkaren direkt, annars kommer jag inte att göra det förrän om.. ett år? två? fem..? 
    Ringa är definitivt ingen idé, dit kommer jag bara inte, har alldeles för många ursäkter att göra annat.  
    "tummen-i-röven-syndromet" hihihihihi Tungan ute känner igen det där Drömmer
  • Hyperduttan

Jag brukar drömma att jag sitter i tunnelbanan, åker runt runt runt men kommer aldrig fram dit jag ska... denna dröm har jag haft i 20 år ungefär... det är som det där hamsterhjulet eller torktumlaren så många av oss beskriver... frustrerande att sitta fast och springa omkring framför allt i huvudet, men i livet generellt?

Tog första Concertan idag... det är för mkt att hoppas på mirakel... men kan inte låta bli (blir bara mer och mer desperat med åren...)

• Hyperduttan
    Anonym (leva bredvid ADD) skrev 2011-09-09 18:46:01 följande:
    Hej!

Jag hoppa in i tråden och läser lite.

Jag är en 35-årig tjej med en familj som under lång tid levt i mörka perioder resp ljusa perioder.

Finns massa stunder då jag trott att min sambo är på väg att lämna mig eftersom han inte vill ha kontakt med vare sig mig eller sonen och bara stängt in sig i sitt rum med datorn. Ibland har han kommit ut och ätit utan att säga mycket och stängt dörren efter sig sen igen.
    Jag har tänkt: HAN VILL SEPARERA...

Sambon har en tendens att alltid svara "mm snart" när jag frågar om han kan göra något, "snart" brukar antingen göras efter en vääääldigt lång tid eller efter massa tjat.
    Jag har tänkt: HAN ÄR LAT

Min sambo är dock väldigt snabb på att fixa grejer när det gäller saker som direkt rör honom och hans intressen. Han kan inte ha hand om pengar för han bara impulsköper grejer som sen oftast blir liggande oanvända eller halvt påbörjade.
    Jag har tänkt: HAN ÄR EGO SOM BARA GÖR SÅNT SOM GYNNAR HONOM.

Han får ofta för sig att han ska börja träna och kör stenhårt på det i 1-2 veckor sen faller allt ut i sanden. Köpte en motionscykel i våras som jag var skeptisk till då jag vet hur det brukar bli. Han blev arg på mig och tyckte jag var helt oresonabel som inte tyckte att han kunde få köpa en.. Jag hota med att den åker ut på Blocket ögonblickligen om den inte används....!! Den användes flitigt under nån månad men numera alltmer sällan..
    Jag har tä'nkt: HAN HAR DÅLIG DISCIPLIN OCH KARAKTÄR

Dessutom kan man inte säga nåt som han ska komma ihåg när han gör nåt annat. Eller så säger man en sak han ska göra , tex ger en lapp på vad han ska handla i affären och så precis innan han åker kommer han på att han gömt mobilen tex på övervåningen, springer upp och hämtar den och glömmer sen lappen hemma...
    Jag har tänkt: HAN KAN FAAAN ALDRIG KOMMA IHÅG NÅNTING..

Sambon har stora sömnsvårigheter och vänder ofta på dygnen. Ofta hemma från arbetet för att han inte har orkat gått.
    Jag har t'änkt att: HAN MÅSTE JU SKÄRPA SIG! VEMFAN ÄR INTE TRÖTT!!!??

Efter många om och men så står vi nu här; En familj med misstänkt ADD och jag är så fruktansvärt STOLT över min sambo som:
    SJÄLV suttit och sökt på internet och listat ut att det kan vara ADD "vi" har
    SJÄLV kontaktat läkare om mediciner och att han vill börja utredas
    SJÄLV stolt och stärkt öppnat upp sig och talat om för våra familjer, alla våra vänner, lagkamrater och arbetskamrater att han har problem
    SJÄLV förstått och fått insikt om att såhär kan det inte vara menat att livet ska vara

Efter alla SJÄLV så står han nu TILLSAMMANS med alla oss i familjen, bekantskapskretsen och kämpar för att det ska bli bättre! Och för det är jag så stolt! För jag har förstått att det har varit väldigt svårt för min sambo att ta sig dit där han är idag!Hjärta

Men vi inser att vi behöver mycket stöd och hjälp och kunskap och jag hoppas kunna finna lite av detta i denna tråd! Glad
    "Ljusa perioder"... som i "Hypomani"?  (jag frågar då bipolär och ADHD/ADD är vanliga samsjukdommar eller kan vara våra skilja åt) i all välmening alltså :) KRAM.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------

Symtom

Hypomani uppvisar ett spektrum mellan svår sjukdom och normalitet.

Ett under minst fyra dagar ihållande förhöjt stämningsläge eller irritabilitet. Det förhöjda stämningsläget kan göra individen mer kreativ, aktivare, kritiklös. Individen tycker egna arbetsprestationerna är utmärkta. Eventuella utsvävningar ekonomiskt, sexuellt mm.

Hypomanin kan föregå såväl en manisk- som depressiv fas iBipolär sjukdom.

Bilden skall vara klart avvikande från personens normala stämningsläge och funktionsförändringen skall vara iakttagbar från omgivningen. Störningen skall dock inte vara så allvarlig att den orsakar påtaglig funktionsnedsättning i arbetsliv, socialt etc eller motivera sjukhusvård. Psykotiska symtom får ej förekomma.

Minst 3 av nedanstående symtom skall dessutom finnas, 4 symtom om enbart stämningslägesförändringen består i ökad irritabilitet:

Förhöjd självkänsla eller irritabilitet.

Minskat behov av sömn (utvilad efter tre timmer).

Mer pratsam än vanligt.

Upplevelse av snabba tankar, visar snabba associationer.

Lättdistraherad.

Ökad och målinriktad aktivitet. Patienten kan t ex vara intensivt engagerad beträffande arbete, skola, socialt eller sexuellt eller vara psykomotorisk agitaterad eller irriterad.

Lustbetonade aktiviteter med sannolikt obehagliga konsekvenser (ökad libido och potens med omdömeslösa sexuella aktiviteter, stora penninginvesteringar i omdömeslösa projekt, intensivt shoppande, föga nogräknade sociala kontakter etc).

• Hyperduttan
    Minifer skrev 2011-09-13 18:25:28 följande:
    Hej!

Nu har jag varit hos doktorn och pratat ADD/ADHD. Jag hade med mig en lång lista där jag bara punktat upp de egenskaper jag har som gör att jag tror att jag kan ha ADD, och han sade att man sällan är så organisatorisk och eftersom jag skrivit en lista gjorde det honom skeptisk till att jag skall ha ADHD.

Är det så? Ni med diagnos, kan ni inte skriva listor?? Det var typ fyra sidor som jag skrev på i flera dagar, varje gång jag kom på något nytt kladdade jag ner det på ett papper och sedan samlade jag ihop alla papperna (eftersom det var skrivet kladdigt på lite vad som helst) och pillade in det på datorn och skrev ut till honom eftersom jag visste att det skulle bli hjärnstillestånd när jag väl kom dit. Vad säger ni?

Har telefontid med honom på fredag iaf så får väl veta då om det blir utredning eller ej..
    Du, listor, det är nog en sak 99% av de med ADHD/ADD använder som livlina för att ens kunna funka någorlunda. Så din läkare måste vara född i farstun! 

Jag började med listor redan som typ 10-12 åring, ren överlevnadsstrategi. Så inte sjutton kan det vara ovanligt att vi använder oss av listor, sen kanske det är svårt att få ihop en lista på kort tid eller få ner allt, glömskan kan ju ställa till även där.

Men tycker du ska be om bedömning av en läkare som har koll! Alternativt att du frågar läkaren hur stor erfarenhet han har av ADHD-patienter "för att alla jag känner som har fått diagnos ADHD skriver listor i tid och otid för att ens komma ihåg att borsta tänderna":... ;) 

• Hyperduttan
    Minifer skrev 2011-09-14 09:32:25 följande:
    Tack för ditt svar! Jag tyckte det lät jättekonstigt också! Jag har också skrivit listor hela mitt liv, ang allt! Sedan glömmer jag ofta bort att titta på dem såklart, men har jag inte skrivit ner det finns det liksom inte. Han sade att man "Inte är så strukturerad". Strukturen låg väl i att jag lämnade blankrader mellan varje punkt typ, eeeh..Och så hade jag delat upp det i nutid och barndom, kanske var det. Var helt svettig när jag gick därifrån, hu jobbigt.

Sedan sade han att man noga skulle tänka igenom om man verkligen ville ha en diagnos eftersom det kunde få konsekvenser, typ negativa.. som vad? Har inte tänkt använda diagnosen (om jag nu får en) som ursäkt till att jag är slarvig, vilket jag sa till honom. Och då sade han att "det kan dyka upp andra diagnoser" Men jaha? Vad gör det isf? Jag har ju dem isf oavsett om de står på papper eller ej, det ändrar ju inte vem jag är liksom. Och då började jag såklart tänka sådär att "tänk om de tar mina barn, eller om jag MÅSTE ha någon avlastning med barnen mot min vilja" eller så...Men det kan de väl inte? Eller?
    Nej dom kommer inte ta barnen eller tvinga sig på er. Däremot om dom är "som dom ska" så ska dom ERBJUDA stöd i hemmet och med barnen. 

Din läkare låter bara mer och mer korkad, kanske så pass att h*n skulle platsa i Aftonbladets granskning ;)

Diagnos + ev "samsjukdomar" är ju BRA att få. Mer bra än dåligt! Hur sjutton ska man kunna få rätt hjälp annars? Hur ska man kunna bli erbjuden medicin?

Jag vill tillägga att jag trappar i Concerta nu och det är så sjukt men jag har aldrig sett världen så här, jag vet inte ens vilka ord jag ska beskriva för det jag upplever, det är känslor jag aldrig känt?

Tänk om det skulle visa sig att även du har ADHD och detta skulle kunna hända för dig? Låt inte en puckodoktor hindra denna eventuella framtid!!! Ibland får man pissa så mycket i motvind när det kommer till vården. Men står man på sig och ifrågasätter och kommer påläst så får man igenom sin vilja!

Tips, läs på om dina rättigheter som patient. Läs på om dina rättigheter till remiss, second opinion osv. Samt fråga läkaren hur stor erfarenhet denne har av just ADHD. Denne kanske läser en kriterielista men eg inte vet innebörden. Det är psykiatriker som utreder och kan detta bäst. Alternativt psykiatriker. Är din läkare allmänläkare eller psykiatriker? Allmänläkare har aldrig någonsin kunnat hjälpa mig med saker som är icke fysiska.

Håller tummarna och skickar ett ton med PEPP till dig!!!! 
  • Hyperduttan

*psykolog som utreder, skrev fel (oooops)

• Hyperduttan
    Minifer skrev 2011-09-14 10:52:28 följande:
    Tack så jättemycket! Vad glad jag blir av ditt inlägg! :D

Jag sa det till honom också, att om det nu är så att det finnas hjälp för mig så vill jag ju naturligtvis ha möjligheten att få det! Och jag sade också det att om man får veta diagnoser har man ju plötsligt tillgång till verktyg man inte har själv annars.

Han är bara allmänläkare på vårdcentralen. Såklart. Men får väl se vad han säger på fredag, huff! Han talade först om att "då tycker jag vi nöjer oss med detta samtalet sålänge" eeeh, hur hjälper det mig? Och ville att jag skulle tänka igenom saken ordentligt. Som om jag inte gjort det liksom!

Kan du berätta mer om skillnaden med medicinen? Hör så många berätta om att det är sådan skillnad och att allt blir bättre, men är så nyfiken på hur liksom =)

Alltså jag är så himla glad för familjeliv just nu, och att jag kan fråga folk som vet om detta! Tack! {#emotions_dlg.flower}
    Be om remiss till psyk, säg "Jag tror inte du kan hjälpa mig" eller om du vågar "tror inte du är kvalificerad nog att hjälpa mig, jag tror det är mer lämpligt att jag får träffa en psykiatriker" ;)

Jag är bara på infasningen av medicinen men det är ju otroligt hur man kan känna skillnad!

Är LUGN, ångestfri, klartänkt, fokuserad, koncentrerad... känner inte av min ljuskänslighet och att visuella intryck är påtagliga. Jag ser längre (alltså istället för att världen ser grötig ut efter några meter så har det blivit mer avstånd till gröten) och sorterar det jag ser som jag tror "normala" gör? Känns som att min personliga sfär ökats. Att jag kan gå ut och ta in naturen och omgivningen på ett helt annat sätt. Vara närvarande och inte i snurrande hjärnan. Börjar nästan tro att jag ska kunna ta körkort i framtiden. Har helt magiskt förstått varför jag inte ens sett det som möjlighet. Har bara känt obehag då jag övningskört, känt det som världen kommer emot mig, ljus distraherar (aldrig klarat av att övningsköra i mörker pga lyktstolpar osv)... gav upp övningskörning för 8 år sedan för det var bara helt omöjligt vara närvarande och fokuserad mentalt i bilen.

Hoppas detta håller i sig och bara blir bättre och bättre.

Hoppas detta peppar andra att stå på sig till rätten att få utredning och med det möjligheten att testa om mediciner kan hjälpa. Jag var inställd på att det inte hjälper alla så därför känner jag nog ännu mera ödmjukhet när jag känner det så mkt positivt! :)
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen