ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Hoppar in, äntligen hittade jag en tråd, som jag letat :)
Hoppar in, äntligen hittade jag en tråd, som jag letat :)
Kära jultomten, jag önskar mig ett paket med tålamod i julklapp...
Hur otåliga är ni? Det kliar i min kropp och knopp, jag lever inte här och nu utan DÄÄÄÄR i FRAMTIIIIDEN... inte har jag tid med NU. 
Jag har fått veta mer kring mitt röntgenresultat som visade förändringar i hjärnan. Såklart har jag googlat och snokat i flera timmar för att förstå mer, mer mer :P
Jag har tydligen större hålrum än vanligt (ventriklar) som tydligen utvecklas när man är litet foster mellan typ vecka 10-20 och den avvikelsen gör att nervcellerna blir lite knas... och dopaminnivån påverkas tydligen av det... osv.
Förklarar varför jag är tom i bollen och har kortslutning hihihi
Nån som har liknande "hjärnskada"?
känner igen det där
Jag brukar drömma att jag sitter i tunnelbanan, åker runt runt runt men kommer aldrig fram dit jag ska... denna dröm har jag haft i 20 år ungefär... det är som det där hamsterhjulet eller torktumlaren så många av oss beskriver... frustrerande att sitta fast och springa omkring framför allt i huvudet, men i livet generellt?
Tog första Concertan idag... det är för mkt att hoppas på mirakel... men kan inte låta bli (blir bara mer och mer desperat med åren...)

Symtom
Hypomani uppvisar ett spektrum mellan svår sjukdom och normalitet.
Ett under minst fyra dagar ihållande förhöjt stämningsläge eller irritabilitet. Det förhöjda stämningsläget kan göra individen mer kreativ, aktivare, kritiklös. Individen tycker egna arbetsprestationerna är utmärkta. Eventuella utsvävningar ekonomiskt, sexuellt mm.
Hypomanin kan föregå såväl en manisk- som depressiv fas iBipolär sjukdom.
Bilden skall vara klart avvikande från personens normala stämningsläge och funktionsförändringen skall vara iakttagbar från omgivningen. Störningen skall dock inte vara så allvarlig att den orsakar påtaglig funktionsnedsättning i arbetsliv, socialt etc eller motivera sjukhusvård. Psykotiska symtom får ej förekomma.
Minst 3 av nedanstående symtom skall dessutom finnas, 4 symtom om enbart stämningslägesförändringen består i ökad irritabilitet:
Förhöjd självkänsla eller irritabilitet.
Minskat behov av sömn (utvilad efter tre timmer).
Mer pratsam än vanligt.
Upplevelse av snabba tankar, visar snabba associationer.
Lättdistraherad.
Ökad och målinriktad aktivitet. Patienten kan t ex vara intensivt engagerad beträffande arbete, skola, socialt eller sexuellt eller vara psykomotorisk agitaterad eller irriterad.
Lustbetonade aktiviteter med sannolikt obehagliga konsekvenser (ökad libido och potens med omdömeslösa sexuella aktiviteter, stora penninginvesteringar i omdömeslösa projekt, intensivt shoppande, föga nogräknade sociala kontakter etc).
*psykolog som utreder, skrev fel (oooops)