• Smitha

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Minifer skrev 2011-11-16 10:42:27 följande:
    Jag har varit på "sluss-samtel" hos psykologen nu. Han säger att jag är ett solklart fall av ADHD och skickar mig vidare med högprioritering på grund av barnen. Skall börja utredning i början på 2012!

Wohooo!

För jag har adhd, för jag har adhd, tralalalal *sjunger och dansar*
    Vad är "sluss-samtal"?

Grattis till att det går fort för dig iaf =)

Jag var hos överläkaren i måndags och har blivit satt på väntelista för utredning
  • Smitha
    colin2010 skrev 2011-11-16 19:48:27 följande:
    Skrev ett inlägg fö ett tag sedan att ja höll på med utredning för adhd / bordeline/ bipolär m.m. På fredag ska ja på samtal för att få höra resultaten . Nervös å pirrig. Fick veta denna tid för 2 veckor sedan och tiden har gått så sakta.. På något sätt känner ja på mig att dom kommer säga att det inte är något.. Usch mår bara dåligt av att tänka tanken. Skulle vara så skönt att få sätta ett ord på varför ja är som ja är. Eller så är ja bara allmänt kokko. Men är det något så är det ju lättare att göra något åt det. Men vi får se.. I morgon ska det lagas jul mat ( lite tidigt) å sen göra peppar kakor med sonen 1 år för att fördriva sista dagen. Nu börjar oron kännas rejält
    "Hoppas" att det visar något..
  • Smitha
    Minifer skrev 2011-11-16 14:42:35 följande:
    ALltså först var jag ju på vårdcenralen som skickade en remiss. Och då fick jag kallelse till en psykolog som skulle bedöma om utredning var befogad eller ej. Han kallade sig själv sluss, så var därför jag sa så =) Hade han inte tyckt att jagvisade npgra tecken på adhd hade han väl bara skickat hem mig. Tack! Jag har ett rent helvete så jag längtar. Två blöjbarn och sover oftast 1-3.5 timmar per natt, på helgerna och vissa dagar 6-7 timmar. Höll på att elda upp köket i förrgår :P

Vad gött att du ska utredas också! Hur länge tror de du får vänta?
    Jaha, då var min träff med överläkaren ett "sluss-samtal".

Jag vet faktiskt inte, jag har ju en "muntlig" add-diagnos sen 5-6 år sen. Jag trodde att jag hade fått en, det står i min journal att jag har en diagnos men det finns fortfarande inte på papper iaf, att det är ett beslut om att jag har diagnosen som är taget. Förr behövde man ju inte göra en sån här invecklad utredning, då räckte det med att jag och mina släktingar vart intervjuad av psykologer.

Överläkaren hade ingen koll på hur långa väntetiderna var, utan jag skulle ringa om ett par veckor till en sekreterare för att höra hur kötiderna låg till. Kanske ska ligga på lite och trycka på. Jag har också en pojke på 1 år, har deprition (som ska behandlas) och min sambo får vara hemma och vabba från och till när inte jag orkar ta hand om sonen. Nu hoppas jag att den här tabletten, voxra, ska hjälpa mig att hålla mig flytande tills det är dags för utredning..
  • Smitha

Hur ofta sker det förresten att man INTE får en diagnos efter en utredning???? Nån som vet???

Läkaren jag träffade frågade flera gånger om jag verkligen ville bli utredd för att får jag en diagnos så kan man aldrig sudda ut diagnosen, utan man ahr den hela livet., Vad menar han med det?? Vad är det för negativt med att ha en diagnos? Man behöver väl inte tala om för t.ex. jobbet om man inte vill? Det är väl sekretess?

• Smitha
    Minifer skrev 2011-11-17 13:11:17 följande:
    Ja tryck på att du har barn! han sade att barnen var min biljett. vad är voxtra? Ang det andrai nlagget undrar jag samma sak
    Det är en anti-depp tablett som inte ger biverkningar som försämrad sexlust och viktuppgång som dom flesta anti-depp medicin ger. Sen blir man extra pigg av tabletten också och den skärper koncentrationen, så den är rätt så effektiv för just doms om har add/adhd. Jag har hört mkt gott om denna tablett så jag hoppas verkligen att den kan få mig att må bättre.
  • Smitha

malinmicke: Skönt att du fick någon slags diagnos iaf, så får du säkert hjälp där ifrån...

Fick ett brev igår om att jag stod i kö och skulle bli kallad till psykolog inom 24 månader!!! Finns det någon som har fått väntat så länge som TVÅ år?! Låter vansinnigt!

• Smitha
    Minifer skrev 2011-11-19 16:45:05 följande:
    Stack: det låter ju helt sjukt! men jag läste någonstans att pga vårdgaramtin så ska de kunna skriva remiss till annan kommun om kön är för lång till din egen. inte ska du behöva vänta 2 år heller!
    Ja, jag får helt enkelt ringa och fråga.. tycker ju också att vårdgarantin borde gälla här.. När jag fick remiss till psyk  så fick jag ett brev från dom om att jag skulle bli kallad inom 3 månader pga vårdgarantin, jag fick en tid 2,5 månad senare.. Men i det här brevet (inför) utredningen stod det ingenting om det...
  • Smitha
    Minifer skrev 2011-11-21 00:28:28 följande:
    Det ska vara inom tre månader från det beslut tagits om utredning, och är kön för lång skall man kunna bli remitterad som sagt. DOCK minns jag självfallet inte vart jag läst detta, så hoppas vid gud att jag har rätt och det inte stod på typ Flashback eller nåt :P

Idag har jag varit helt sjukt duktig och städat vardagsrummet, så nu ser det ut som ett helt normalt och fins v-rum, otroligt skönt!

Malinmicke: Känns det som det blivit fel eller känns det bra?
    >Hoppas du har rätt!! Kan ju för fan inte gå så länge och vänta... Fast... Kan ju vara väntetider i hela sverige...

Nån mer som har hört vad det är som gäller?
  • Smitha
    Lindaskrinda skrev 2011-11-21 07:22:27 följande:
    jag fick vänta ett år .
    Jahapp.. där ser man... =( 1 år från bedömningssamtalet tills du fick börja utredningen?
  • Smitha
    Minifer skrev 2011-11-21 11:40:26 följande:
    Nu hittade jag var jag läste det! Så här stod det

Hur lång är kötiden för ADHD-utredning?

Fråga:
    Hur lång är kön för att få göra en ADHD-utredning i Stockholms län? Kan man söka utredningsmöjligheter runt om i landet där kön kanske är kortare?

Svar:
    Det går inte att svara generellt på hur lång kön är i Stockholms län eftersom det varierar utifrån vilken mottagning du söker till. Det finns en så kallad ”vårdgaranti” som innebär att man har rätt att få sin utredningen påbörjad senast inom 90 dagar efter att beslutet tagits att du ska få en ADHD-utredning. Om du har väntat längre än denna tid kan du be din mottagning att skicka en remiss till någon annan mottagning/utredningsenhet med kortare kö.

Hittade detta här: www.autismforum.se/gn/opencms/web/HAB/_Subweb...

fanns en del matnyttig info
    Jag såg den jag med när jag googlade :) Men frågan är om det gäller i hela sverige eller bara i stockholms län???
  • Smitha
    Minifer skrev 2011-11-21 12:07:40 följande:
    Vårdgarantin gäller väl i hela landet? Ring landstinget och fråga vetja :D Eller var man nu ringer. Hmm, undrar vart det var jag skulle ringa idag.
    Ja, får se om jag får tummen ur.. Just nu kämpar jag på med ångesten som kommer smygandes hela tiden. Sambon är hemma idag och tar hand om lillen, jag är mammaledig just nu.. Blir fler och fler såna dagar då jag inte orkar ta hand om sonen. Förlorar ju massa pengar när han är hemma, men vad gör man när man inte orkar?
    Ska strax få börja äta medicin mot deprition, får inte tag i läkaren bara som ska skriva ut.. orkar inte snart...
  • Smitha

är det nån som har erfarenhet av den privata sektorn?? lika lång kö och går besöken/utredningen på högkostnadsskydd??
    Har hänt en massa skit nu, orkar inte skriva berätta... Känns abra som att allt suger nu...

• Smitha

jag går hos en fysioterapeut nu, har haft en träff, ska dit igen om en vecka.

kan någon förklara för mig vad bipolär är och är det vanligt att man ahr det om man har add?

• Smitha

Ja! Jag har äntligen fått tid till psykologen! :)

Jag ställdes i kö i november efter att överläkaren misstänkte ADD. Nu är jag alltså kallad till psykologen om en vecka, hoppas att dom startar utredningen då eller kan det vara ÄNNU ett bedömningssamtal?
    Jag vet ju att dom sa att jag skulle prioriteras, så borde vara så att utredningen startar då... Fy fan vad skönt!

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen