Minifer skrev 2012-01-17 13:55:41 följande:
Anonym (Kim) skrev 2012-01-17 11:25:05 följande:
Hej! Har inte skrivit här tidigare, dock i symptom-tråden. Skrev ett inlägg där som kanske bättre lämpar si här, så jag kopierar in det:
En sak jag snöat in på... meditation och mindfulness. Oavsett om man har adhd/add så visar forskning på mycket stora förbättringar i koncentration, ångestnivå och depressioner.
Jag har läst en bok om mindfulness och försökt använda mig av teknikerna i två veckor nu. Har även gjort djupavslappnande övningar varje dag... och jag känner redan en stor skillnad i mitt humör och i koncentrationen.
Själv tror jag att det är "botemedlet" för många psykiatriska sjukdomar. Jag tror att vad vi i västvärlden saknar är stillhet, att bara vara utan att döma. Jag är helt övertygad om det.
Så det är ett hett tips, testa. Finns verkligen ingenting att förlora.
Hej! Jag har aldrig fattat hur man kan meditera med ad/adhd =) Jag har försökt men det är omöjligt, tankarna bara far i väg och det kliar i hela kroppen på mig. Blir enormt uttråkad och otågil och illamående i ryggmärgen typ. Men jättebra att det funkar för dig! :D
Ja jag vet, det låter omöjligt. vet inte hur det går till, men det finns studier (?) som visar på mycket god effekt, även för dom som medicinerar.
Ett knep är att göra djupavslappnande övningar innan, Yoga Nidra är mycket kraftfullt för det! Man blir utvilad som nästan efter en natts sömn och det är lättare att fokusera. Sen är ju målet med meditation att skala bort allt hjärnbrus, men det är ju i princip omöjligt att göra det helt. Meningen är ju att man ska öva på det, om och om i gen i meditationen, varje dag. Skitjobbigt, men så är det ju alltid i början när man ska bli bra på något.
Med tiden förändras hjärnan i sin struktur. Nästintill magiskt.