mADDe2014 skrev 2014-05-21 10:29:49 följande:
Ska förhoppningsvis snart få till en utredning för mitt ena barn som troligen har ADD. Vill just nu veta allt, men får så få svar. Vet inte vart jag ska vända mig då alla bara hänvisar vidare till annan instans...
- får man mediciner vid ADD? i så fall vilka och vilken funktion har de?
- Bör man utreda syskonen också, även om de inte upplever att de har "problem" ännu?
- kan skolor gå med på att ta hänsyn till "extra behov" även om man inte har fått en formell diagnos ännu?
Du kan ringa BUP själv och få en tid för samtal men vet att man kan gå via skolan också. Finns det sen misstankar om ADD/ADHD efter samtalet så gör dom en utredning.
Man får medicin för ADD. Har det själv och den gör att man inte blir lika trött efter olika aktiviteter och man orkar slutföra saker på ett annat sätt. Man kan få lite paus från sina tankar också och man fastnar inte lika lätt i saker.
Man får även ett filter för alla intryck som är jätte skönt. För mig blev det en markant skillnad att gå i affär för plötsligt så va det rätt så tyst för jag hörde inte allt på en gång.
Nu är det sonen som har ADHD men det finns även lite tecken på att lillasyster också kan ha det. Svåra med henne är att hon troligen har utan den hyperaktiva biten och det gör det jätte svårt att riktigt veta.
Men vi har bestämt att vänta tills hon börjar skolan för det är först då man kan se om det blir ett problem. Har hon inga problem på det sättet så behöver hon inte utredas heller.
Men det är svårt med tjejer för dom har lite annorlunda problematik och det är just därför många flickor med ADD förbises.
Nu vet jag att alla skolor hanterar sånt här olika men dom ska anpassa efter behov om dom märker att ett barn inte klarar av den vanliga undervisningen. Men en del skolor kan tyvärr vara griniga på den biten.
Vi har haft väldig tur med sonen skola måste jag säga och alla sonen har och har haft har varit suveräna och bemött honom efter behov. Men där kan BUP gå in och trycka på om det skulle behövas också.
För vår del va det skolan som fick trycka på BUP så han skulle få sin diagnos och medicinering. Kämpade ett år med det så det va tufft men skolan stod bakom oss hela vägen vilket va guld värt.
Hoppas det hjälper lite med dina funderingar.