Inlägg från: Majspinglan |Visa alla inlägg
  • Majspinglan

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Åh, en sån här grupp har jag hoppats på att få hitta!

Jag fick min diagnos i början av 2014.

Jag har inte hunnit läsa igenom mer än några inlägg på sista sidan.

Jag kommer komma skriva mer sen vid tillfälle, men det känns skönt att ha hittat en grupp med personer som har samma/liknande problem.

Om jag får vara med förstås.

• Majspinglan
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 15:31:23 följande:

Ibland tror jag det är en fördel för mig att vara singel, alltså jag slipper stressen över att någon annan skall bo i mitt då och då fullständiga kaos som tydligen kallas hem hos andra Det är ju liksom bara jag som stör mig på röran och bara jag som skapat den och får ta tag i den. Nåja dottern bor ju här också, men hon är ju liksom härdad från start. Så jag behöver ju inte känna att jag belastar andra.

Ibland flyter det och ibland flyter det inte alls. Det som jag är usel på att att få ihop middag, alltså planera och hålla planen, glömmer ta ut köttet ur frysen osv hela hela tiden, när jag lagat så glömmer jag ta vara på den och får slänga massor. Det är en av de saker jag mår dåligt av, för jag tycker innerst inne man skall respektera att man har mat, slipper svälta och ta tillvara på saker. Det krockar dock ofta med mitt handikapp. Så matlagning/ middag har blivit ett stressmoment för mig, något stort och svårt som ett gigantiskt jävla berg som jag väldigt sällan tar mig över.

Hängde ett tag i en städ tråd här inne, guld värt tyckte jag. Under en period där fick jag ihop mycket saker jävligt bra Men som sagt allt går i perioder.

Ja, när jag bodde själv, utan barn, så var det liksom inga problem att leva i ett kaos, att inte laga ordentligt mat o.s.v

Det var när sonen kom som allt bara kraschade. Var värst när han var lill liten och jag var hemma, funkade liiite bättre när jag började jobba, då kom jag iaf ut.

Precis som du har jag jättesvårt för det här med matlagning, handling, att inte kasta massa mat. Jag får sån ångest över det.

Ångest över att göra av med massa pengar på mat som man bara slänger bort.

Sambon jag har är en fantastisk människa och det gör så ont i mig att jag ibland behandlar han så illa när han gör allt för mig och är så förstående.

Jag försöker, eller försökte, att ibland göra nått åt saker, ta tag i grejer eller att bara för den sakens skull göra nått roligt, men det slutar med att jag aldrig gör det färdigt. Så det har blivit att jag gör så lite som möjligt för att kunna hantera mig själv. Jag har världens tidsångest och har jättesvårt att fara och göra saker, hälsa på folk o.s.v. Har ingen ordning på pojkens grejer, på hans urvuxna kläder, på saker som ligger i källarförrådet. Gaah, typ allt :p hah..

Nu gnäller jag mest men jag behöver väl vräka ur mig antar jag.

En annan sak är ju att jag känner att mina problem är något som andra skulle tycka var så löjligt att jag ofta förminskar dom när jag ska prata om det.

Som nu när jag måste ringa förskolechefen och fråga hur jag ska göra för att söka om mer tid än 15h på förskolan pga av min adhd, så drar jag mig som fan för att ringa, för jag är rädd vad hon ska tänka/säga. Typ, om jag inte kan ta hand om det barn jag har nu, varför skaffar jag fler då för?
  • Majspinglan
    fluu skrev 2014-09-09 15:57:50 följande:

Det är lätt att man tänker för mycket på det. Bäst vore väl egentligen att inte göra det, men det är ju inte så lätt ;)

För mig hjälpte det också att släppa lite på min prestationsångest och acceptera att jag exempelvis inte kommer bli färdig med studierna så snabbt som jag hade tänkt, men det viktigaste är att jag blir färdig. Så prova att släpa på kraven lite om du har höga sådana på dig själv, speciellt när det ska komma en liten till(grattis btw!). Allt behöver inte vara perfekt.

Ja, psykologen säger att jag har alldeles för höga krav. Det är lustigt egentligen, dom sitter bara i mitt huvud, för jag pallar aldrig genomföra sakerna på den nivån, men i min hjärna så ska allt vara på ett visst sätt, Jag ska vara på ett visst sätt, äta rätt sorts mat, umgås 24/7 med min son, allt är liksom maxat i min hjärna.

Försöker att inte tänka för mycket, att acceptera att det är lite stökigt, ja.. You name it..

Men jag har verkligen inte kommit dit än. Gnatar på om samma saker hos psykologen, känner mig skitdum som kommer dit och inte har lyckats förändra nånting.

ALLT stressar mig.

Att jag i min hjärna Vet allt, men inte kan genomföra det. Känner mig ju fan milt utvecklingstörd (nej egentligen inte men jag är lite bitter för tillfället) :p
  • Majspinglan
    HäckHäxan skrev 2014-09-09 19:07:32 följande:
    Är vi tvillingar eller För det där är ju jag. Innan jag fick barn så lagade jag mat när jag var hungrig, sen om kl var 01 eller 17 spelade ingen roll, jag kunde dessutom leva på den maten i en vecka framåt, hade inget behov av att variera, var maten god så var den liksom. Har också problem med det där med att hälsa på andra, får försöka mentalt förbereda mig en bra stund innan OCH sen kukar allt ändå, inga kläder passar eller känns bra, jag blir trasig av stress, vill skrika och gråta samtidigt och ibland gör jag det också.

Jag har ett helt rum fullt med saker jag måste gå igenom, såsom urväxta kläder och annat. Som måste bort!!!! Släpade ner en massa av det, resultatet är kaos! Så nu funderar jag på att släpa upp allt igen och stänga dörren där ett tag till helt enkelt! Bättre att få ordning på de rum vi bor i än få ordning på ett jävla rum jag samlar bröte i. Försöker jag tänka realistiskt i vart fall.

Jag förminskar nog också mina problem, var bra du skrev det, behövde nog läsa det svart på vitt. Får dra upp det vid nästa möte tror jag.

Jag hoppas samtalet går bra för dig, jobbigt sånt där. Hoppas det går igenom. Min syrra fick inte ha sin grabb extra på fritids/ förskolan när hon var föräldraledig mer nr 2, trots att det är sonen där som har adhd och absolut hade behövt det.
    Uuh! Äntligen sitter jag vid en dator och internet så nu kan jag svara ordentligt! Har inte velat skriva noveller från mobilen :p.. och så har jag knappt nått surf kvar och vi har inget internet i nya lägenheten. Hej stenåldern! Och ingen mikro har vi än heller, värmer maten i ugnen eller på plattan... Jävulskt drygt :p.. Iaf.. Here I am! Först tänkte jag att, nu tror ni jag är nån stroppig oförskämd jävel som inte svarar.. Men så slog det mig lika snabbt att ni är ju lite likadan som mig, så ni förstår nog att så inte är fallet.. Men eftersom jag är livrädd att folk ska tycka illa om mig så tärde det lite ändå .. heh..

Det som skiljer mig lite från många andra,,, vad jag läst och hört, så har jag Inga problem att somna på kvällen eller att sova, men är trots det alltid alltid trött, mer eller mindre. Och maten... Jag klarar mig inte utan mat.. Men grejen var när jag var ensam att jag kunde äta vad som helst.. mackor och fil, ägg, men ingen riktig middag.. men mat var jag tvungen att ha.. Sömn och mat har för mig vart jätteviktigt... Är inte fet för det ;) heh.. men jag har vart rädd för att gå hungrig liksom... Och jag är rädd för att vara trött...

Idag for jag och hälsade på en kompis efter jag lämnat sonen på förskolan, for dit på förmiddagen och tänkte bara stanna en stund.. men fick som inte läge att åka iväg när jag började känna paniken komma.. typ.." SHIT jag måste åka NU".. inte.. "jaoo, jag kanske skulle ta och dra mig snart",, och när jag då inte kommer iväg när jag tänkte det.. blir jag superstressad... även fast jag hade tänkt att jag skulle vila på eftermiddagen.. men ja.. då var det redan kört, för då var jag uppstressad och kom aldrig till ro.. så hela dagen var/är förstörd..

Iaf.. nu när jag har graviditetspenning så får jag ha honom där heltid... och jag skulle lämna intyg från psykologen för att söka mer tid än 15timmars. Hon skulle knåpa ihop nått bra så jag hoppas, hoppas!
  • Majspinglan
    fluu skrev 2014-09-09 19:05:54 följande:
    Jag har alltid lidit av prestationsångest. Mina föräldrar gav den till mig, dock verkligen inte medvetet. Jag har fortfarande prestationsångest(dock mindre), men konstigt nog är det just i mitt föräldraskap som det inte inte existerar ens en gnutta av prestationsångest. Jag vill inte föra vidare beteendet till min dotter.

Städmani lider jag dock brutalt av. Lite hålls den väl i schack av att jag blivit bättre på att delegera så att vi nu delar än mer på sysslorna. Hoppas det blir bättre för dig tids nog.
    Tack, det blir det nog. Jag har stort stöd av sambon och det hjälper att gå till psykolog. Får hjälp av arbetsterapeut och kan även få boendestöd om jag känner att jag behöver. Så rent praktiskt känner jag att jag har mycket hjälp.

Men psykiskt.. Det kan ingen annan än jag hjälpa mig med. Psykologen finns där och benar ut, men det är fortfarande upp till mig, 
    Jag vet ju att det kommer ordna sig, jag vet att jag kommer hitta sätt som funkar för mig, även om vägen dit är lång.
  • Majspinglan
    fluu skrev 2014-09-09 19:05:54 följande:
    Jag har alltid lidit av prestationsångest. Mina föräldrar gav den till mig, dock verkligen inte medvetet. Jag har fortfarande prestationsångest(dock mindre), men konstigt nog är det just i mitt föräldraskap som det inte inte existerar ens en gnutta av prestationsångest. Jag vill inte föra vidare beteendet till min dotter.

Städmani lider jag dock brutalt av. Lite hålls den väl i schack av att jag blivit bättre på att delegera så att vi nu delar än mer på sysslorna. Hoppas det blir bättre för dig tids nog.
    Tack, det blir det nog. Jag har stort stöd av sambon och det hjälper att gå till psykolog. Får hjälp av arbetsterapeut och kan även få boendestöd om jag känner att jag behöver. Så rent praktiskt känner jag att jag har mycket hjälp.

Men psykiskt.. Det kan ingen annan än jag hjälpa mig med. Psykologen finns där och benar ut, men det är fortfarande upp till mig, 
    Jag vet ju att det kommer ordna sig, jag vet att jag kommer hitta sätt som funkar för mig, även om vägen dit är lång.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen