ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Hejsan,
Jag har levt nästan ett helt liv där jag trott att jag varit utvecklingsstörd efter att ha fått den diagnosen som 15-åring. Därmed gått i särskola och blivit berövad på möjligheten att få ett normalt liv, eller rättare sagt, skapa mig ett normalt liv.
Jag är nu 30 år gammal och för ett år sedan blev jag utredd på RIKTIGT, och med diagnosen ADHD kunde jag äntligen börja identifiera mig själv och förstå varför jag är som jag är. Och dessutom uppfyller jag inte kriterierna som utvecklingsstörd, som är en lättnad jag inte kan beskriva.
Men mitt vuxenliv har kantats av bekymmer, arbetslöshet och skulder. Bla. CSN, så jag kan inte studera riktigt än.
Jag kommer snart att flytta samman med min kille, som är heeelt underbar och som verkligen har tålamod med mig på alla sätt och vis. Mitt mål är att studera och att skaffa mig ett fast arbete, så att jag faktiskt kan leva mitt liv. Men jag har frågor som är omöjliga för mig.
* Kommer jag att kunna klara ovanstående utan medicinering?
* Hur ska jag kunna underlätta för min sambo utan att han blir gråhårig utav mig (Förstår att även han har gränser)
* Kommer jag att klara ett heltidsarbete inom t.ex vården? Arbetar 100% inom barnomsorgen och det klarar jag knappt. Är så trött vissa dagar att jag knappt kommer ur sängen.
* Vardagssysslor - Hur kan jag få ett fungerande system?
* Känsloutlopp - Jag börjar lätt att gråta när jag är arg, hur hanterar jag detta Notera att jag inte är långsint utan det är mestadels plötsliga känslor som gör mig full av gråt.
* Kan jag att klara mig utan medicinering?
Jag har alltså inte riktigt tagit tag i varken min adhd eller medicinering, utan min plan är att påbörja det när jag flyttat, då jag kommer att flytta till ett hela annat län...
Tack på förhand!