Inlägg från: strulmaja |Visa alla inlägg
  • strulmaja

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 13:01:32 följande:
    Ahaa!! Skoj? Hur kom du fram till det? Vad kan man jobba med då? Angående att vara rastlös, alltså jag är rastlös inombords, måste alltid pilla med något om det är lite lugnt, men samtidigt är energinivån vääääldigt låg och jag är seeeeegstartad när det är saker som måste göras. Har man ADHD är man väl mer energisk, fixar hit och dit osv. Därmed inte sagt att det man gör är ordning på men att man är mer energisk? Hmm... har fått höra att de dagar jag bestämt mig för att göra ingenting så har jag inte ens hunnit med att göra det... typ.
    Efter mycket tänkande och letande på nätet kom jag fram till vad jag skulle vilja plugga, lära mig mer om eller syssla med. Men trodde inte att det fanns något som kunde kombinera mina intressen av skrivande, webbjournalistik, webbdesign och programmering. Men se det gjorde det! Vad det blir av det sen vet jag inte. Tanken är väl att jag ska "känna" lite på det först sen får vi se vart det tar mig.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 13:06:26 följande:
    Det finns olika typer av bipolär, vissa växlar flera gånger under dagen, för andra kan det ta dagar/veckor/månader/år Kommer inte i håg om du pratat nåt om borderline, där kan det ju svänga från minut till minut?
    Det hade jag ingen aning om. Vi får väl se vad läkaren säger om detta då.
  • strulmaja
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 15:24:16 följande:
    Jag är totalt tvärtom, äter mackor, godis, dricker cola/kaffe, snusar osv. Helt osund.

Jag är ganska noga med mina barn, de får godis på lördagar, fikar väldigt sällan.
    Men jag gör inte avancerad mat från grunden.
    Blir köttfärssås/spagetti, färdiga köttbullar, korvstroganoff, färdiga fiskpinnar om jag lagar (från fiskblock om maken lagar) osv.
    Läskigt ointresserad av matlagning/bakning överhuvudtaget.

När jag är hemma och pluggar själv och barnen är på dagis/skolan så äter jag bara godis/mackor och dylikt.
    Känner ingen ordentlig hunger och blir för "inne" i mina studier/annat vid datorn så jag glömmer att äta alls många gånger.
    Jag har just tänkt ändra på mina dåliga vanor, men det vill sig aldrig, slöseri med tid både att laga och äta när jag ändå är ensam.
    Detta är ju verkligen inte bra, är smal och har garanterat någon vitaminbrist.
    Hoppas att medicin och terapi kan hjälpa mig med detta.
    Check på så gott som allt.

Jag har glömt men med anledning av ditt "nick" så antar jag att du fått konstaterad ADHD diagnos?
  • strulmaja
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 15:50:48 följande:
    Jag är också intresserad av e-nummer, haha, om man nu kan kalla det ett intresse! Men så som du beskriver, försöker laga så naturlig mat som möjligt, även om de tär svårt ibland - smakförstärkare finns ju överallt och att bara köpa ekologiskt blir ju svindyrt i längden tyvärr inte hållbart i vår familj Men vi byter ut det vi kan, och försöker undvika E i största möjliga mån

Sambon däremot, har noll koll på matlagning överhuvudtaget, kan knappt värma i micron ens
    Fyfan alltså, jag skulle ALDRIG palla med att hålla på med sådant, det verkar ju hur omständigt som helst. Jag önskar dock att jag var mer "matmedveten" eller att jag var lika noga med maten till mig själv som jag är med barnen. Här lagas den mesta mat från grunden men hålla koll på e-nummer, hur mkt fett eller socker det är och laga så naturligt som möjligt ligger liksom inte för mig. Den orken har inte jag.
  • strulmaja
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 20:51:14 följande:
    Jaha!!! Sorry, fattade fel där. "Normal" och normal..... men ja, har läst igen.  De symptom som står med känns inte alls som något jag "är" eller har problem av, men vad vet jag? Kanske skulle min sambo läsa listan och svara, kan ju uppfattas anorlunda från betraktarens sida kanske.

De här sakerna kan jag dock "lida av" då och då:

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.
    Mest för att jag blir lat ibland eller helt enkelt inte orkar. Men inte så att det blir nåt större "problem" eller så egentligen.

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas.
    När det gäller lite större saker, som typ att köpa en ny mobiltelefon eller liknande. Kan sitat och jämföra i dagar! Velar hit och dit, och får nästan lite ångestliknande känslor när jag väl beslutat mig för nåt "Tänk om jag valde fel?"

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över
    Har ganska så hetsigt temperament ja.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.
    Sånt kan jag tycka är jobbigt. Blir liksom lite trängd känns det som.
    Tack för svaret! Önskar att fler "normala" ville svara på detta.
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 04:31:58 följande:
    Jag tänkte på det här att ha en "Kaos-väska". Jag har även "Kaos-lådor" där allt möjligt hamnar och jag skäms lite om någon annan råkar titta ner i en sån låda. Har alla sådana lådor (bara det att de gömmer dem bättre) eller är folk verkligen så duktiga att dom sorterar allt rätt  (för det är det som är hemlgheten väl?) från början?
    Jag har kasoväskor, kasolådor, kaosgardrober och kaosrum. Hela huset är ett kaos, liksom jag.
    Kom på en rolig idé. Att ta kort på sitt kaos och visa er andra. Hur många vågar?
    Fast jag gör det nog i gruppen på FB i så fall och inte här.
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 17:51:44 följande:
    Hehe.. låter skoj! Men det jag egentligen skulle vilja se är hur de som har lyckats få ordning har strukturerat upp saker och ting.
    Hahahaha, ja det vore förstås mer intressant men inte lika kul Flört
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 17:02:37 följande:
    Ok, men bara en? Och allt rymms i den? Den går att stänga och så? Jag har flera (läs massor) och vissa går bara att stänga med mycket vilja Flört
    Är det bara jag som (tills vidare) förvarar massa grejer huller om buller på golvet?
  • strulmaja

Vi skulle ju ge varandra lite tips och så och här är ett ännu oprövat men det verkar lovande.

Sambon kom med förslag på att skapa ett googlekonto eller gmailkonto rättare sagt (tror man får googlekonto automatiskt då). Där finns iaf en kalender. Denna kalender kan man sedan skriva in noteringar i, möten, sysslor etc och synka till sin mobils kalender. Eftersom både sambon och jag är "lite glömska" har vi nu synkat detta konto till bådas mobiler, så allt vi skriver in där dyker alltså upp som påminnelser i mobilen. Det jag gillade med denna idén är att jag slipper knappa in allt från mobilen för det tycker jag är tråkig och ganska omständigt. Det går fortare på datorn liksom. Vi får se om det funkar. Tänkte börja nu i helgen.  

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-15 07:58:32 följande:
    Nä du är inte ensam! Det är det vi kallar för en horisontell garderob! Man får bra överblick på kläderna/grejerna Flört
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen