ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
Vilket är helt naturligt, om man inte funderade över det vore det mycket märkligt.
Hela poängen med att genomgå utredningen är ju att man ska hitta verktyg för att ändra sitt beteende och det går ju inte utan att tänka efter vari problemen ligger!
Vissa saker är ju drag många människor utan adhd har, men en del av dessa drag är ett stort problem hos mig och hindrar mig i vardagen och får mig att må dåligt.
Mitt dåliga minne är en riktigt jobbig sak som hindrar mig i vardagen, en normal person "som glömmer saker ibland" kan nog aldrig förstå hur jobbigt detta är.
Att älta saker är ju ett vanligt beteende speciellt bland kvinnor, men att älta (stora som små) saker in i absurdum är inte normalt! detta är jättejobbigt för mig och tar mycket tid och energi. Det ger mig ångest.
Vanliga människor utan denna problematik kan nog aldrig förstå.
Mitt tvångsbeteende är också en stor sak som återkommer hela tiden i min vardag, men detta är väl inget problem normalstörda personer har.
Det är skönt att det finns fler som har samma problematik som mig härinne, då kan jag bli förstådd utan att förklara allt i detalj. Ni vet ju hur det är.
Normalt fungerande personer kan ju aldrig sätta sig in i hur jag har det fullt ut.
Jag är oxå väldigt bra på att oroa mig för saker och ting, hälften inträffar inte ens. Men ex om jag ältar o ältar vad ngn kund på jobbet sa till mig för negativt, så börjar jag oroa mig för att de sedan ska gå till chefen och prata ner mig. :( Eller om jag säger ifrån till någon, vän, släkting, sambo etc när jag tycker denna har gjort fel eller kört över mig så oroar mig för att den inte ska vilja umgås med mig, att sambon inte ville vara ihop med mig längre.
Jag vet dock inte om det sistnämnda är ett typiskt ADHD-drag eftersom jag misstänker att det kommer av min otrygga uppväxt.. Men det är mkt störigt för mig.