Inlägg från: mammabecka |Visa alla inlägg
  • mammabecka

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    vad söt du är! Vad tycker du att tråden ska innehålla då? Säg bara till så skriver vi vad du vill istället! Demon
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:18:54 följande:
    haha dom hamnade i ugnen när jag panikstädade diskbänken

Gahh jag vet inte, en av dom träffade jag här inne för flera år sedan, hon är en av min bästa vänner, men bor inte nära dock. Mannen ja han sökte jobb hos mig när jag och mitt ex hade ett bemanningsföretag, sen stötte vi på varandra till och från och nu är vi bästa vänner

Jag är väl som en magnet som drar åt mig andra likasinnade, kanske för att jag lyckas med bragden att skrämma iväg de flesta oliksinnade då

Missförstå mig rätt, men jag tror det krävs en idiot för att klara av att umgås med en annan idiot
    Hahaha, underbart!!
    Jamen det är väl fantastiskt hur man bara kan hitta vänner så där och fatta tycke för varandra. Livet är en spännande resa Solig

Och det där med idiot för idiot stämmer nog, för trots att ingen av mina vänner har adhd så har de lika sjuk humor som jag och när jag umgås med någon ny brukar de höja på ögonbrynen när jag drar ett rått skämt
  • mammabecka
    din skrev 2011-06-03 17:58:40 följande:
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
    Du är säkert jättecharmig Ledsen att göra dig besviken men jag var ganska jättesarkastisk i mitt svar till dig. Tycker det är ett härligt och högst passande innehåll i tråden. Kan inte förstå vad man ska med en adhd-tråd till om inte för att diskutera sin diagnos med likasinnade
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:35:30 följande:
    Personligt brev kan nog vara en bra grej tror jag. Jag pratade med dagis från dag ett, sen pratade jag med den nya personalen när hon bytte till stora avdelningen också då.

Önsketänkande är bra att ha, det ger ju iaf några mål Hoppas medicinen fungerar nu då. *håller tummar och tår*

Min bästa vän fick sin diagnos i januari och då säger han att om jag har en neuropsykriatiskt störning min vän, så har du en som är värre.. Men tack kompis...

Jag vet inte, men adhd är det som känns mest som jag, även om det tagit mig år att fatta det. Mitt ex som har adhd, vi var sambos i 4 år iaf, han försökte nog få fram att jag kanske också eventuellt hade,men jag vägrade lyssna, var minsann inget som helst fel på mig så det så!!!! och så snackade vi inte mer om det den gången iaf

Tiden får utvisa och avgöra.... det är bara så många aha ohhhh ojdå varje gång jag pratar med andra som har adhd... lite som lika barn leka bäst eller iaf hajjar vad man menar då
    Tack, håller också tummarna för nya medicinen och hoppas att du också får en bra medicin somkan hjälpa dig fungera i vardagslivet {#emotions_dlg.flower}

Hahaha, det är det som är charmen med diagnosen att alla har en alldeles säregen och unik yttring av problematik! Vissa svårare än andra, men alla lite charmiga på sitt sätt (så försöker jag tänka iallafall)

Jo det kan jag känna igen! Min diagnos fick jag i maj förra året och alla jag berättat det för har nästan satt i halsen och reaktionen blir typ "Det hade jag aldrig gissat, du verkar så normal!" Vad är normal egentligen? Det är lite sjukt när jag tänker efter vilka fördomar folk har om adhd. Man MÅSTE inte vara utåtagerande, speedad och bli arg för ingenting. Alla är olika, vissa märks det bara tydligare på
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 18:57:19 följande:
    hehe fattar vad du menar. Nu bor jag på en liten ort och det är jag tacksam för, för de flesta liksom redan känner mig och tar inte så illa vid sig och vet att jag inte menar så illa, att jag är rapp i käften, snuskig humor och ofta både barock, ironisk och sarkastisk i samma mening. Jag älskar ordbajseri, att slänga käft osv. Självklart inte med någon som tar illa vid sig eller tar saker personligt.

Men jag och min bästa vän kan nog låta som tredje världskriget ibland om någon lyssnar på oss OCH änså anser vi bara själva att vi har gör skoj och tävlar i ordbajseri och slänga käft, roligt för oss alltså.

Undra om det inte är lite typsikt, den råa humorn eller iaf att man är lite barock ibland.???
    Det är ju super Jag bor i relativt stora Norrköping och här ser man nya ansikten varje dag och jag kan ofta inte kontrollera mina impulser att säga något som JAG tycker är roligt och som andra kanske inte håller med om
    Det är få som skrattar när jag skämtar om hur jag planerar att döda busschauffören till exempel men det liksom bara flyger ur munnen på mig och det är liksom inte illa menat

Jag brukar få höra att jag är dryg också och en gång var det en kompis till min kompis som blev ledsen och verkligen tog åt sig av min dryga attityd, vilket förstås gav dåligt samvete - för jag menar ju faktiskt aldrig (sällan iallafall) att göra någon ledsen på riktigt.

Ja jag tror också att det är något som kommer med adhd:n.. Kan det vara kopplat till vår impulskontroll? Vi säger allt andra bara vågar tänka
  • mammabecka
    Tillalamm skrev 2011-06-03 19:51:33 följande:
    Puffar lite för info om Metamina, som jag inte visste fanns Drömmer

Ni som har Metamina - har ni haft Concerta innan? Är det skillnad på Metamina och Concerta?

Frågar för att min man inte haft någon effekt av Concerta och nu vill hans läkare (allmänläkare inom psykiatrin) testa litium därför att han inte ser min man som en typisk ADHD-person.

Erfarenheter?
    Hej Sumofru :)
    Jag har metamina och har testat concerta, ritalin och strattera. Åtminstone här i Norrköping är kravet för att få metamina att man testat flera andra mediciner som inte fungerat som de ska (biverkningar eller utebliven effekt). Metamina är ett starkare preparat baserat på dexamfetamin, det är centralstimulerande precis som concerta och ritalin, de två sistnämnda är metylfenidat och innehåller alltså inte riktigt amfetamin. Till skillnad från de andra medicinerna är strattera inte centralstimulerande, påverkar mao inte det centrala nervsystemet.

Metamina sägs ge minst biverkningar men är svårare att få utskrivet därför att preparatet är starkare och som regel inte ges till människor med tidigare amfetaminmissbruk. För att få metamina utskrivet krävs en viss licens som bara specialläkare inom neuropsykiatrin kan ansöka om. I ansökan tas hänsyn till patientens bakgrund och som sagt tidigare medicinering. När eller om läkaren fått licens att skriva ut detta preparat måste apoteket ansöka om licens och det går då enbart att köpa metamina på det licensbetrodda apoteket.

Då metamina är så stark trappar man upp MYCKET sakta. En vuxen människa brukar inte överstiga en dos på 200mg/dag och upptrappningen börjar på ynka 5mg för att vänja kroppen. Därefter får man höja med 5mg/vecka tills önskad effekt har uppnåtts utan biverkningar.

Med de andra preparaten fick jag förvärrad ångest och blev ilsken. Av metamina har jag mått super bra förutom att jag blivit torr i munnen och någon slags "ticks" att bita mig i tungan men båda dessa biverkningar sägs vara snabbt övergående. Jag är på tredje vecka nu och tar alltså 15 mg. Märker än så länge ingen förändring gällande koncentration, impulshantering eller samlade tankar men dosen är fortfarande låg så jag håller hoppet uppe.

Har också läst att metamina fungerar bättre på människor med ADD eller folk med adhd OCH asperger. Varför vet jag inte.

Var det  något mer du ville veta som jag glömt att skriva, så fråga på! :)
  • mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-03 20:30:24 följande:
    Hahhahahha viker mig dubbel.. jag och min bsäta vän satt en hel natt och snackade om att döda varandra, den som dog sist vann med oss satt en icke adhd vän och himlar med ögonen och säger till oss att ni är fan sjuka, helt störda på riktigt, det är inte sunt att sitta och snacka om hur och med vilken metod ni skulle döda varandra om ni blev ovänner, helt ärligt! Vi kollade upp, flinade och återgick till för oss det helt normala ämnet vem tar död på vem

Jag nästan drar mig för nya orter eller större orter numera, för jag så väl är medveten om min förmåga att säga för mkt rakt ut och få blickar på mig. Jag är för det mesta helt okapabel att vara diskret också och kan liksom säga vad som högt när man står i kön eller sånt, har liksom inga gränser där och det blir ju inte bättre av att jag tex själv inte tycker det är pinsamt att prata om sex eller andra kanske mr känsliga ämnen, så jag är ofta tanklös och kan börja snacka sånt mitt i butiken osv Skäms INte alltid uppskatta av omgivningen iaf.

Men de är en sak som jag märkt på denna lilla ort, att de som känner mig, de gillar mig även om vi inte ens nästan delar åsikter om saker och ting, just för att jag säger det jag menar och menar precis det jag säger, jag lindar inte in ord eller krånglar till det eller hintar om saker. Tror inte ens jag har förmågan att liksom hinta, kringelikroka mig fram till målet, jag säger liksom rakt att nej så tycker inte jag eller japp precis så vill jag eller menar jag. Så jag vet flera som egentligen inte alls borde komma överrens med mig eller som lever helt annorlunda liv än mig och som ändå verkligen gillar mig ändå Det måste ju ändå ses som en fördel tycker jag!
    HAHAHA! Av någon konstig anledning ÄLSKAR jag att skämta om brutalitet, helst när jag ser helt (grav)allvarlig ut och människor inte förstår att jag är helt och hållet oseriös

Hehe. Jag gillar den här när man blir presenterad för en ny blyg vän till en vän och låtsas vara aständ på denne oavsett kön Sitta och flirta och antyda till snusk och sen avsluta med frågan "Du, jag vet inte om du känt det också, men jag känner en stark kemi mellan oss så jag tänkte fråga om du vill ha sex med mig....? 'Lotta' kan gå hem, hon förstår säkert..". Det konstiga är ju att jag tycker det är så galet kul att jag inte bryr mig alls om han eller hon tycker att jag verkar helt störd, jag bara njuter av att se små röda ringar blomma upp på den andras kinder Och jag är konstig, jag vet! Men jag gillar konstighet :-P

När jag var yngre hade jag svårt att bli omtyckt, jag var för speedad och kacklig och för glad tror jag, så det blev bara jobbigt.. Men runt 15-16 vände sig rastlösheten inåt och jag blev mer normal från ett yttre perspektiv och har sedan dess varit mycket omtyckt överallt, just för att jag är så anpassningsbar. Är jag med en barnslig människa blir jag barnslig själv, är jag med en seriös människa blir jag seriös, är jag med en lugn människa blir jag lugn och så vidare. Har faktiskt inga ovänner i dagsläget. Snarare är det så att jag blir vän med alla

Men jag har starka åsikter som jag verkligen håller på oavsett vem jag är med, har dock lärt mig att uttrycka dem på rätt sätt så att ingen tar illa upp. Jag har vänner av båda kön men mina allra bästa vänner är 2 killar och 2 tjejer (det är två par) och det är konstigt nog killarna jag har absolut roligast med.
  • mammabecka
    Anonym (Yrja) skrev 2011-06-04 08:26:10 följande:
    Tack för peppningen!! Jag funderar om man skulle uppdatera TS med våra styrkor. Det är en jättebra lista och det är ju synd om den bara försvinnner bland alla andra inlägg.
    Vilken fantastiskt bra idé! Solig

Ju fler vi är som är stolta över oss själva och kan lära oss leva med vår problematik desto bättre är det! Vi måste sluta känna oss konstiga och börja älska allt med oss, tillochmed de mindre bra delarna Hjärta
    HäxanSurtant skrev 2011-06-04 11:05:17 följande:
    Det tycker jag du skall göra, man glömmer så lätt bort dom, så det kan väl vara bra att se dom i text då och då som en påminnelse om att allt intte alltid är kasst
    WORD!
  • mammabecka

Nu blir det såhär tuuusen inlägg från mig, sorry för det!

Måste bara säga att jag flyttade igår. Lilla adhd-mamman hade inte packat klart. Hon trodde att det bara var lite småplock kvar som hon kunde hinna få ihop lite snabbt under morgonen. Hennes aspergersyster påpekade kvällen innan att hon aldrig skulle hinna klart och att hon var liiite för optimistisk men hon vägrade lyssna.

Dagen  för flytten fick lilla adhd-mamman  inte tag på någon av de som skulle hjälpa till med flytten. Hon ringde bara  en gång till varje människa, för hon ogillar att vara den där jobbiga människan som ringer tretusen gånger och verkar allmänt tjatig.

Hon fick panik och tjöt som en liten unge och blev tröstad av sin LILLAsyster. Aspergerbrorsan dök upp och frågade vad lilla adhd-systern gjorde gjorde (jag grät, hehe) och hon svarade att hon var orolig för flytten, då svarade aspergerbrorsan "Okej, har du CS på datorn??" och adhd-systern tyckte han var sådär aspergrigt söt och började skratta och gav honom en kram och asperger-brorsan frågade fundersamt "vad gör du?", "Jag kramar dig" svarade lilla adhd-mamman och han sa "okej" sen gick han

Ååå jag älskar min bror! Finaste killen Hjärta

Vilket flumm detta blev då, det visade sig sedan att det fanns en bra anledning till att jag inte fick tag på någon och alla som skulle hjälpa mig dök upp precis i tid Den ena med trasig mobil, den andra med ljudlöst läge och så vidare. Flytten gick galant och nu återstår bara städning av den gamla lägenheten. WOHOO!

Var för övrigt uppe sent för att få så mycket som möjligt i ordning i min nya lägenhet och det börjar se ut som ett hem nu, men idag är jag trött och har suttit i soffan sedan jag vaknade. Mina barn kommer snart tillbaks efter en pappahelg och jag längtar efter att få visa dem sina nya rum

• mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-05 17:18:51 följande:
    Jisses sån är jag med, otroligt sexuell i mitt sätt utåt oavsett kön, stackars människor Också jag tycker det är gör skoj även om ingen annan gör det. det bästa med min bästa vän, är att han hänger på direkt eller helt kallt säger rakt ut att nåja ni killar kan låtsas att ni har stake men häxan här har mer stake än ni kan samla ihop tillsammans osv, störtskön, jag älskar honom. Men jag är en av få tror jag

Jag har vänner bland alla sorters människor tror jag, passar in nästan vart som helst om jag vill och är på humör, annars passar jag inte in någonstans utan blir helt tvärtom. Skall jag på fest med aftonklänning och jag är på fel humör så kan jag dyka upp i en kanindräkt eller vad som, bara inte en aftonklänning typ :-S

Jag gjorde en typisk grej idag, så typiskt mig.. iaf tösen tappade vår äggklocka i golvet i veckan, den ringer inte bara tickar när man vrider upp den. Iaf mitt mål idag är att röja vårt matrum, började plcoka där, ser klockan i köket, tar i den konstaterar att den ringer fortfarande inte, drar loss sifferskivan, hittar skruvar och börjar skruva isär den, hör ju att något är löst om man skakar den.. iaf mitt i skruvandet kommer jag på att NEJ jag skulle ju röja, tittar på klockan och slänger den, tänkte jag kan köpa en ny en annan dag. Bara att jag slängde den är STORT, jag är värdelös på att kasta saker... Men de är så typisk att börja skruva isär den och helt tappa bort mig även om jag nu hittade tillbaka idag
    Irriterande.. Skrev ett långt svar som jag glömde att skicka, sen stängde jag ner den förbannade internetrutan! Och sen gjorde jag samma sak en gång till någon timme efter och så detta 4-5 timmar senare. Tredje gången gillt!
    Som tur är kommer jag exakt ihåg innehållet för ovanlighetens skull, kan det vara medicinen som börjar verka? Cool

Näää inte stackars!! Snarare tur för dem att de har så fantastiskt jäkla bra förebilder som oss Alla borde vara lite mer frispråkiga och sexuella, det är befriande! Och vänner som honom växer inte på träd, härligt att du har honom!

Haha vad kul det lät med kanindräkten Skål Men kläder är nog det enda jag faktiskt försöker passa in med. Klär mig moderiktigt och sådär. En försvarsmekanism kanske, för att jag är så udda annars Tungan ute

Damn woman Så jäkla duktigt av dig! Vet hur svårt det kan vara att slänga saker när man har adhd och tror att allting kan komma till användning nån gång... till något

Känner igen det där med att vilja laga saker, men jag brukar inte komma lika långt som du utan jag tittar på det, tänker "den kan jag laga nångång" och slänger in den i närmsta skåp eller hylla och så ligger den där och föruttnar tills jag tar fram den igen några månader senare och tänker laga det, men så blir jag avbruten av något barn och lägger ifrån mig grejen och så ligger den där istället i några månader
  • mammabecka

Oj oj här händer det saker! Vad roligt att det är så många som skriver här nu {#emotions_dlg.flower}

Jag har variit lite off på sista tiden! Flyttade - inredde - glömde Nu blev jag plötsligt påmind om familjelivs existens när jag inte hade något att göra på datorn... Hur kunde jag glömma det bästa?

Spännande att läsa om alla era städningsstrategier. Jag har ordnat en liten datahörna i köket för att jag ska kunna hålla koll på diskbänken så att den inte växer sig FÖR hög. Det funkar faktiskt hittils! Känner mig dock lite orolig för att det ska "gå över" som allting annat som går bra. Jag brukar vara superduktig några veckor när jag hittat en ny strategi, sen går det nerför igen.

Börjar blir riktigt fint i vissar delar av hemmet, kolla gärna lite av mina inredningsbilder på min blogg boxofsecrets.blogg.se

Det roliga är att det egentligen ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig här, men jag städar undan JUST på den lilla plats jag tänker fotografera, så verkar jag superordningssam och duktig

adhdkvinnor-länken var ju underbar!! HAHA! Tack för dagens första SMILE Häckis! Cool

• mammabecka
    HäxanSurtant skrev 2011-06-19 14:33:37 följande:
    Skrattar så jag kiknar, jag kan oxå städa, fota och sen lägga tillbaka röran...

Men här har ni hur mitt köksbord såg ut konstant innan jag fick barn...... och detta är ändå på en hyfsat bra dag vill jag minnas

Även jag har datahörnan i köket, för då kan jag höra uppåt där vi har vardagsrummet och tösen springer förbi mig på sin väg mot sitt rum osv, centralt och jag kan inte tappa bort mig helt, för jag blir konstant störd av djur och barn när dom är vakna....

Det går i perioder för min del. Men jag har bett om hjälp så med tur kommer min syster och hjälper mig i veckan så jag får burit upp de sista av mina oupppackade kartonger och ställt i mitt skräprum där upp. Bättre att ha alla kartonger och säcka där, så kan jag gå igenom en åt gången utan att röra ner hela hemmet, som ju är rörigt så det räcker ändå!
    Hahaha! Det där påminner om hur min farmors köksbord brukade se ut. Men då var resten av hemmet tio gånger värre. Undrar om hon hade adhd?

Jag själv har aldrig bott hemifrån utan barn, så jag har ingen aning om hur det skulle se ut då, men i dagsläget brukar det iallafall se ut som så att gårdagens middag ALLTID står kvar på köksbordet ända tills vi ska äta middag igen. Vill förstås inte tvinga barnen att sitta i mitt stök, så de sjuffas in i det ännu stökigare vardagsrummet och får sitta framför tv:n och äta

Ja, så var det iallafall innan vi flyttade hit. Nu har jag hittills iallafall lyckats hålla förtäringen i köksområdet. Dvs. att om bordet är fullt sätter vi stolarna i ring på något tomt köksutrymme när vi ska äta frukost, hihihi..

Jag har verkligen ingen moral i jämförelse med "alla" supermorsor här på fb. Fick ett hot om anmälan för att jag bara lagar ett varmt mål per dag.
    Men vadå? Vi äter kall risgrynsgröt (blir som risifrutti och går betydligt snabbare än att hålla på och koka när man inte har micro), smörgåsar med grönsaker (om jag inte glömt handla bröd och det får bli knäcke eller havregrynsgröt... som f.ö. är varm!) och så (just det, grönsakerna brukar jag glömma till frukosten men då funkar det utmärkt att plocka fram en liten lök - det är väl en grönsak?? - och dela till de små liven medan de väntar på nästa mål) äter vi scones som jag supersnabbt bakat för deras skull (om jag inte plötsligt skulle ha slut på någon jätteviktig ingrediens eller inte hitta receptet, för då händer det att jag bakar en sockerkaka istället, för det kan jag faktiskt) men sconesen brukar bli brända eftersom jag alltid har hundra bollar i luften som jag på något sätt tänkt mig jonglera med samtidigt. Så det löser sig liksom, de går ju aldrig utan mat, för en sak jag PÅ RIKTIGT är bra på är att hitta lösningar till det mesta

Det där du skriver om dit skräprum känner jag igen Bodde några veckor hos en yngre släkting som precis som jag diagnostiserats med adhd. Hon hade en stooor lägenhet med 6-7 rum, varav tre utav rummen användes som "förråd"/skräprum. Jag själv hade dessutom en extra toalett i förra lägenheten som jag använde som förråd/garderob/skräprum/gömställe inför panikbesök.
  • mammabecka
    solfrost skrev 2011-06-21 16:00:08 följande:
    Idag fick jag läkarutlåtandet hemskickat! Oj vad konstigt det kändes att läsa om mig själv som andra person:) Så nu är det bara att acceptera att jag är jag:D Jag instämmer med er att det är det tråkiga som är svårt att komma ihåg:) Och ajg städar också ett moment i taget , har man tur så fokuserar jag på ett rum i taget . Det tråkiga med det är ju att det kan vara skinande i ett rum och se ut som kattpiss i ett annat:) Men jag är super på att städa om det ska komma någon...helst en timme innan de ska komma:) Så jag hade inte kunnat vara med i halv 8 hos mig för där öppnar de garderober och skåp:) Jag kan riktigt se det framför mig hur det väller ut intrycta saker ur garderoben...Vilken tv succe*s* Nu blir det Semester! Ha det gott!
  • mammabecka

Tänker dela med mig av en dikt jag skrev för ett tag sedan. Det handlar om kampen om att räcka till och vara "lika bra som alla andra". Våra ideal och hur vi styr varandra in dessa samt alla val vi ställs inför och förväntas välja rätt, vad det nu är?

Det är så svårt att välja rätt, att alltid veta vad man vill
    När verklighetens jäkt hindrar dig från att nånsin stanna till
    Pausa en minut och spola tillbaks det som inte blev så bra
    Och alla andra vet så mycket bättre om vad du borde och ska
    De tisslar och tasslar, tänk så mycket du gör fel
    För alla andra vet ju bättre även om du vet en del

Det är svårt att vara liten i en värld som är så stor
    Och alla människor omkring dig aldrig vandrat i dina skor
    När allting du gör kräver en förklaring
    Tänk om alla skötte sitt, vilken tidsbesparing
    Vad mycket vi skulle orka och vad enkelt att existera
    När vi slipper lägga tid på att vara bäst och briljera!

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen