Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Lindaskrinda skrev 2011-11-21 14:24:25 följande:
    känner igen det där. Jag klarade inte av o va mammaledig. 
    gör inte heller det, men va fan gör man =(

Stack: Kortare köer lär du ju absolut kunna hitta! Högkostnadsskydd vet jag inget om tyvärr. Hade jag behöv vänta två år på utredning hade jag gjort det privat, inget snack om saken.
  • Minifer
    Anonym (Who am I?) skrev 2011-12-20 00:43:06 följande:
    Fan vad irriterande det är när man vill prata om något och få svar, men ingen är online. Undrar hur många timmar i mitt liv jag har spenderat bara på att kolla "mina favoriter" och uppdateringar på alla möjliga communities? Jaja jag får väl fortsätta göra tester. Tänk om jag kunde använda den här superfokusen på nåt vettigare än att komma fram till att jag är som jag är :P
    Hahah gud vad jag känner igen det där! Vad är det för test du gjort?

Har du gjort detta?

www.scribd.com/doc/14252378/ADHD-TEST-for-vuxna-Godkant-av-httpadhdnpfcom

Det är det vården kör på om jag fattat det hela rätt. Jag hade med ett ifyllt sådant till vårdcentralen.

Har ingen aning om vad ring of fire och allt det där var tyvärr
  • Minifer
    Anonym (Who am I?) skrev 2011-12-20 12:48:02 följande:
    Jag gjorde ett ganska stort test från USA, som först kom fram till att jag troligen hade ADD. Sedan fick man göra ytterligare ett test för att komma fram till vilken typ av ADD det rör sig om.
    www.oneaddplace.com/add-test.php
    Efter ytterligare sökningar verkar det vara ganska utbrett i usa att man talar om 6 olika typer av ADD.

Här är en länk på de olika: www.add-adhd-help-center.com/add_types_main.h...
    Sidan verkar inte vara helt seriös, med reklam för naturpreparat osv. Men det verkar ändå vara samma typer som andra sidor diskuterar och den tog upp kortfattade förklaringar.

På något vis kan jag nog ändå köpa att det finns olika typer.. och det känns på ett sätt som en liten form av förklaring till att jag har kunnat glida mig genom skolan osv. Det verkar när man läser som att de flesta har haft svårt för skolan och att man inte har kunnat ha fokus där. Men det har jag- som fan. Vilken förmodligen kan förklaras av jag då har drag av "over fokused ADD". På universitetet var jag den där som inte tog anteckningar och ändå lärde mig. Det såg ut som att jag var slarvig och sket i föreläsaren, men när jag antecknar tappar jag det där superfokuset. Lyssnar jag bara så tar jag i princip in allt människan säger och sedan räcker det att jag skumläser litteraturen.

Har alltid varit så också. Jag lärde mig läsa flytande vid 5 års ålder och vid 6 tyckte jag brorsan var pinsam som inte kunde läsa en dagstidning och försökte mot hans vilja lära honom innan skolan började. I ettan tog jag alla böcker och räknade/läste ut dem med en gång. Sedan satt jag mest och glodde och hade skittråkigt för att vänta in resten av klassen. Ändå var jag tvungen att gå i läxhjälp efter skolan *haha* Jag glömde ju bort att göra läxorna varenda dag, fast det var lätt som en plätt. Och grupparbeten har jag avskytt för det blir inte som i min vision. Med åren på universitetet och alla grupparbeten har jag inte egentligen blivit bättre på samarbetet. Jag har däremot blivit ännu bättre på manipulation och att få andra att göra som jag tycker, samtidigt som jag lyckas få dem att tro de var med på idén hela tiden. Låter riktigt illa faktiskt, men jag brukar inte manipulera folk till dåliga saker. Mest snurrar jag in t.ex korkade kollegor i diskussioner där det slutar med att de gör som jag tycker för det verkar som att de själva kom fram till det. Gjorde även ett större seriösare internetbaserat IQ-test och fick 128. Men hur fan kan man vara intelligent samtidigt som jag sitter här kl 12.43 i morgonrock, utan att ha fått i min frukost, utan att ha duschat och bara slösar bort min tid? Ibland känns det som att ifall jag hade haft energi och förmåga att ha många bollar i luften och hade haft ett mer stabilt humör, så hade jag kunnat bli i princip vad som helst. Hade jag klarat att skriva klar en uppsats på ett normalt sätt istället för att skriva 40 sidor dagen innan deadline så hade jag nog börjat forska.
    Gjorde det nu också. Tyckte en den del var svårt att svara på. MEn jag fick alla sorter utom inattentive :P

Känner igen mig mycket i det i ditt sista stycke. Jag lärde mig också läsa när jag var fem. Själv, för att jag kände för det. Föräldrarna ville inte jag skulle lära mig för att det skulle bli tråkigt i skolan när jag låg före alla andra. Och det var det, fyyy vad tråkigt det var. Får fortfarande rysningar när jag minns hur folk satt och ljudade och jag bara ville vråla ut vad det stod, kryper i hela mig än, brrr! (man är ju inte känd för att ha tålamod direkt). Har själv ett IQ på mellan 127-135 beroende på vilka tester man utgår från. Vi adhd-isar verkar ha en enorm tendens att vara smarta ;) Mycket grymt av naturen att såga av oss benen bara. Jag har inte ens läst klart gymnasiet =(
  • Minifer
    nyfikengrön skrev 2012-01-03 15:47:10 följande:
    Hej... jag hoppar in här med er och sållar mig till gemenskapen av andra likasinnade

Ska själv till att utredas för ADHD nu, vi har stor ärftlighet i släkten och min dotter utreds också, min pappa har och min bror och båda hans barn. Jag misstänker att dotterns pappa har nåt sånt också men han är från annan kultur och där existerar minsann inte sånt... nu lever inte vi ihop som tur är.

Men skönt o hitta likasinnade nu och kunna diskutera med er
    Hurra! Hej :)

Jag har glömt skriva här (kan inte hålla reda på alla mina adhd-trådar :P )

Varit på första utredningstillfället. Verkar som att det blir ADD med impulsivitets-nånting vad det nu var. Frågade dumt nog inte var han menade, men han sade att det var en "sympatisk kombination" och sedan att jag tydligen var en "intressant personlighetsprofil som han inte sett på många år". Hmm, ok. Intressant!

Väntar nu på att få veta när jag ska dit igen. Först ska jag dit på återbesök till honom då jag ska utvärdera sömnmedel jag fått (om jag nu lyckas sluta amma så jag faktiskt kan ta dem) samt diskutera om jag ska få prova medicinering fram tills att de andra utredningstesterna börjar så jag slipper vänta så länge (och isf tar uppehåll då såklart). Sedan skall jag gå på en adhd-kurs tydligen. Är väl mycket för att utbilda makar och så, men vi har inte tillgång till barnvakt, så det är antingen han eller jag som får gå :P Och. ehum. What else....Har jag inte hört något på två tre veckor skulle jag höra av mig. Psykologtesterna och datatesterna och begåvningstestet vet jag inte när de blir av.

Stör ihjäl mig på att inte veta hur länge man ska vänta, men det är skönt att ha kommit igång. Men jobbigt också.
  • Minifer
    Anonym (Kickan) skrev 2012-01-06 19:38:40 följande:
    Hej alla här inne!

Jag har skrivit här inne tidigare om min väg fram till en utredning. Nu har jag äntligen fått tid till ett första bedömningssamtal den 16 jan och då har jag väntat i 10 mån. Hösten har verkligen inte varit rolig en bror till mig tog livet av sig 42 år gammal utan att vi anade något att han skulle må så dåligt, även om han levde själv så hade han jobb och vänner som vi uppfattade det, men om man funderar lite så fanns det många tecken på att han också hade någon forma av neuropsykiatrisk problem. Men man hade ju önskat att han hade kunnat visa på något sätt att han mådde dåligt:(

Jag har haft mycket hjälp av en psykolog som jag träffat genom vc hon har  hjälp mig att bli sjukskriven och även ringt och stött på dem inne på neuropsyk för att höra när jag få komma dit. hon är en ängel. Nu är jag bara så grymt nervös inför bedömmningsamtalet  hur de ska uppfatta mig. får man fylla i papper eller sitter de och frågar och man ska svara muntligt på hur man reagerar i olika  situationer, får man ha någon med sig ? 
    Om jag ska bli utredd får man vänta flera mån på det också eller börjar de direkt efter någon vecka eller så?

hoppas på förändring i mitt liv .. tack för att ni finns<3

Men fy. Det var verkligen inte roligt att höra =( Beklagar hemskt mycket, verkligen. Usch vad ledsen jag blir för din skull.

Bedömningssamtalet gick till på det viset för min del att han ställde en himla massa frågor. Otroligt skönt, bara att svara på dem. Frågar om allt möjligt. Är jag vänsterhänt, är jag duktig på att teckna, är det stökigt hemma, hur är jag på att följa instruktioner, etc etc.

Jag har ju varit på första utredningssamtalet nu, och då var det att fylla i en del papper samt att svara på lite mer frågor. Det gjorde mig nervösare och jag är så sjukt rädda att jag svarat fel. Sitter bara och tänker på grejer jag vill göra om nu (varför sa jag att jag inte är arg? Jag är ju jämt arg??)

Från mitt "sluss"samtal fick jag vänta ca en månad på första utredningssamtalet. Nu vet jag inte alls hur länge jag måste vänta på nästa, har brevlådan under hårdbevakning :P
  • Minifer
    Anonym (Add-depp-morsan) skrev 2012-01-08 20:53:58 följande:
    Får man äta den medicinen om man inte har diagnos? Tyckte att det lät så på överläkaren jag pratade med och där jag bor får bara överläkaren skriva ut.
    Jag kommer eventuellt få pröva, men då måste jag ha diagnos. Verkar som att han sätter diagnosen innan utredningen är klar s¨å jag ska slippa vänta. Verkade lite snurrigt.

Imorgon ska jag gå på "adhd-kurs" jag blev tillsagd att signa upp mig på. Ska bli intressant och se om man kan lära sig något jag inte redan läst om efter tusen timmars läsande av allt jag kommit över sedan jag började misstänka det hela...
  • Minifer
    Snäckan84 skrev 2012-01-09 00:29:48 följande:
    Hej! Hittade denna tråden av en slump. Jag själv har inte adhd eller add men min lillasyster har svår add och jag känner mig helt maktlös nu. Tänkte höra med er om man gå fråga lite hur man som anhörig kan tackla vissa saker som händer runt just d som har add? Min lillasyster är vuxen 25 år med 3 barn med 3 st fäder och har återigen spårat ur och nu vet jag/vi inte hur vi ska göra? Jag själv har bestämt mig hur jag ska agera men inte en susning om jag gör rätt? Hoppas ingen tog illa vid sig att jag skrev i tråden.
    Hej! Spårat ur hur? Lite svårt att veta hur man ska hjälpa om man inte vet mer. :)
  • Minifer

Jannie84:

Oj. Jadu. Vilken jäkla soppa... Förstår att det är otroligt jobbigt för alla inblandade. Blir hemskt ledsen för er skull. Nu kan jag ju bara utgå från mig själv. Jag har strulat en del under åren, och har sovit mbort mycket i mitt liv pga av att jag har enormt svårt att komma ur sängen på morgnarna. Förlorat många jobb pga det (och därför jobbat natt istället), och hoppat av skolan flera gånger för att jag inte kommit upp på morgnarna. en vad gäller mina barn går jag upp. Det innebär att jag snittat på ca tre timmars sömn per natt det senaste året, och det är ett helvete. Men det är mina barn liksom. Då år det bara så att jag biter ihop. Min man har inte många sovmorgnar heller, och hjälper mig otroligt mycket med att låta mig sova när han kan, men han jobbar ju under veckorna. Men aldrig någonsin att jag skulle säga att jag inte kan gå upp och ta hand om mina barn för att jag har add. Och skulle det vara så att jag verkligen inte hade kunnat det hade jag inte skaffat fler än ett, och tagit hjälp av stödperson. Har ni bett att få någon avlastning? Man kan väl få det av kommunen, någon som hjäper till med barnen mellan man vilar och så?

Detta har ju dock ingenting med hennes supande att göra. Hon låter ju fruktansvärt självdestruktiv och måste ju må jättedåligt. Men det är ju otroligt svårt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.

Jag kan säga att för EGEN del hade det nog hjälpt just att behöva ta tag i saker själv, att inte ha någon att lämpa över det på. Men det är ju väldigt individuellt hur man funkar. Svårt att veta om det skulle hjälpa henne att ta tag i sig själv, eller om hon skulle flippa ut totalt och knarka/supa ner sig och påbörja en väg som leder till ren katastrof.

Vad säger hon när ni pratar om det? Hon har ju skött sig när hon har varit gravid och så, hur har hon mått under graviditeterna?

För mig hade sjukskrivning varit rena döden. Jag mår otroligt dåligt när jag bara går hemma och inte får syssla med något. Att komma in på jobb eller studie och få ett vettigt socialt sammanhang och känna att man gör något vettigt gör otroligt mycket för självkänslan.

Ni har verkligen varit fanstastiska med hennes stackars pojkvänner. Det är klart att det är trevligt med stöd om man har add, men att tvinga pojkvännen att inte jobba för att hon har det tycker jag låter helfel! Man är ju inte helt handikappad! Att behöva stöd och verktyg för att få en fungerande vardag är ju inte samma sak som att ha någon barnvakt som skall vara hemma och ta hand om allt åt en. Nu finns det väl olika grader av hur mycket hjälp man behöver och hur mycket problem man har, men kan hon ta hand om sig själv när hon är ute och krökar en hel helg kan hon väl klara av att vara hemma med lite stöd också.

Eller vad säger ni andra, är jag ute och cyklar?

Jag har ju som sagt svårt att utgå från andra än mig själv och min egen problematik (som består huvudsakligen av att jag inte sover/sover för mycket/är trött, igångsättningssvårigheter och svårt att avsluta saker (eh typ omöjligt) och är sjukt glömsk och oorganiserad. Men jag sitter inte som ett kolli och tycker att världen måste ta hand om mig för att jag minsann har add. Jag vill och behöver bara hjälp och puffar för att liksom komma igång, hantera saker och minnas vad tusan jag ska göra. Och pepp! Uppmuntran är min bensin.

Att vända ryggen och aldrig förlåta henne tycker jag inte är riktigt rätt väg att gå, men att säga att ni inte klarar av att ta mer skit, och inte tänker göra det (vilket ju är sant) men att ni finns där för henne den dag hon bestämmer sig för att acceptera den hjälp hon erbjuds. Kanske? Jättesvårt! Man vet ju inte hur hon reagerar. Men en sak är säkert, och det är att såhär kan ni ju inte ha det. Varken ni som familj, hennes pojkvän och barn eller hon själv.

Att ha ADD är ju ingen ursäkt för att bete sig som skit.Förklaring till mycket av ens beteende, visst, men ingen ursäkt. Skulle aldrig få för mig att ta orden "jag kan inte, jag har add" i min mun. Man får ju göra så gott man kan och kämpa på.

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen