pinjong skrev 2015-05-05 14:00:50 följande:
Fast att ha ADHA/ADD betyder ju inte att man är dum i huvet eller att man fattar trögt. Man får ingen stämpel på sig där det står "Se upp alla, här kommer det en dumskalle som inte fattar nått. Passa er för honom, man vet aldrig vad han kan hitta på".
Men att få rätt diagnos, om nu din sambo verkligen har ADHD/ADD kommer ju hjälpa honom att inse sina begränsningar och fatta VARFÖR han känner som han gör, och att han har rätt till att få ta det lugnt när han känner att han behöver det.
Om han går med på att göra en utredning så kommer det ju bli lättare att förklara för era vänner att han inte bara är lat, utan faktiskt har en funktionsnedsättning som gör honom till den han är.
En utredning behöver inte ta så lång tid, beror mycket på hur öppen man är med sina symtom, att man förklarar för läkaren exakt hur man känner och tänker, och gärna överdriva lite, för jag har märkt att då jag pratat med läkare om hur jag mått i mitt liv, innan jag nu fick veta att jag har ADHD, så har jag haft en tendens att bagatellisera lite. Dom har frågat mig hur jag mår, och jag har svarat, " jo det är väl bra. Lite nere ibland och smått deprimerad, men inget allvarligt". Sen när jag gått därifrån tänka att " va i hela friden sa jag? Jag är ju så tokdeppad och skitnere att jag inte ens klarar av att jobba längre..."
Det är nog typiskt oss svenskar över lag, att alltid säga att " jo det är bara bra" fast man nyss var nära döden, typ.
Nu menar jag inte att man ska hitta på symtom, men gärna överdriva dom man har lite, för då brukar man hamna ganska nära sanningen när man går därifrån.
Det underlättar att skriva ner hur man känner och tänker, vilka symtom man har och så när man är hemma i lugn och ro, för det är så lätt att glömma vissa saker när man väl sitter där hos doktorn.
Jag gjorde det, så jag fick läsa lappen så diskuterade vi kring den.
Känner igen mig i det jobbiga att träffa vänner. Att planera saker är skitjobbigt, men att göra saker spontant kan vara lättare, för då hinner man inte stressa upp sig.
Som igår, jag sa till frugan att "nej nu drar vi till IKEA" så gjorde vi det och det gick jättebra. Hade vi planerat det några dagar innan så hade jag förmodligen inte orkat åka, med allt folk och stress som kan finnas där.
Kanske att du kan försöka att hitta på nått spontant, som att "kom, vi går vi till den och den och tar en fika." Eller bara du och han tar en fika på stan själva. Nu kanske du redan försöker med det, inte vet jag, men bara ett förslag.
Men just det med att planera saker är riktigt jobbigt för dom flesta av oss med ADHD/ADD.
Jag ska försöka uttrycka för försiktigt och med respekt för jag vill inte slå mig för bröstet och påstå att jag vet bäst, men: att ha adhd/add kan innebära att man fattar trögt, eller mer korrekt uttryckt har kognitionsproblem. Det kan ta längre tid att lära sig saker och det kan tolkas som att man är dum i huvudet. Att vara dum i huvudet ger en inga stjärnor i kanten i vårt samhälle, men om man kan förklara att anledningen till att jag inte hänger med är att jag har en funktionsnedsättning kan det leda till att man möts av större förståelse. Så har det varit för mig, men jag vet att alla är olika. Att överdriva symptomen vid en utredning, är det verkligen en bra idé? Utredningen ska ju leda fram till en riktig diagnos och om symptomen "inte räcker till" så är det kanske inte adhd/add man har och då kan man ju inte få rätt hjälp med sina problem.