Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Dezeone skrev 2012-01-10 19:11:11 följande:
    Hej!

Jag undrar lite om ADD i relationer. Har avslutat alla mina relationer ganska tidigt på grund av att jag känt mig kvävd eller andra orsaker. Min fråga är om det finns en viss koppling mellan korta och/eller rastlöshet i  förhållande och ADD??
    Jag har hoppat från kille till kille som en, en...studsboll typ. Ledsnat så fort förälskelsen lagt sig. Vilket den ju alltid gör. Är helt förbluffad över att jag har förhållande sedan snart 7 år tillbaka nu. ... Men för MIN del kryssar jag i din ruta :)
  • Minifer
    Snäckan84 skrev 2012-01-10 20:09:06 följande:
    Tack fär att du orkade svara på mitt långa inlägg :) Vända ryggen till henne helt hade jag inte tänkt i och för sig tan finnas där den dagen hon vill ta i mot hjälp. Tyvärr så kommer nog den dagen dröja då det åter igen hände en insedent som har gjort att hon inte vill veta av oss samt stuckigt från stan.

Allt hände nu i kväll då hon ville åka till grannstaden och komma tillbaka i morgon, hon ville då att min mamma skulle köra henne men hon sa nej och blev väldigt arg och i frågasatte hur hon tänkte då hon hade lovat att inte sticka mera.

Min syster blev arg och skrek att hon tänkte sticka ändå och sprang upp till sig.

Hon hade tagit hennes sambos mobil då hon söp bort sin i helgen och när hon kom upp ville han ha tillbaka den då han va rädd att hon skulle sticka till sina "nya" vänner. Vi fick reda på här om dagen att hon har börjat umgås med knakarna i grannstaden.

Hon blev arg och började slå honom framför deras son.

Han försvarade sig och de eskalerade i ett "mindre" slagsmål....

Hon springer ner till min mamma och skriker om att hon har blivit misshandlad.

Min mamma blev helt chockad och förstår inte vad som har hänt förrän hon lugnar ner sig och förklarar hur allt har gått till.

Min mamma går sedan upp till hennes sambo för att se om allt min syster sa stämmde men lägenheten är tom, han har tagit sonen och hunden och stuckigt.

Efter ca 30 minuter kommer han tillbaka och min syster springer ut och börja skrika på honom och han skriker tillbaka.

Hon säger att han är ett svin och han säger att han inte har slagit henne utan enbart försvarade sig och hon skriker sen att det inte spelar någon roll för hon är tjej.

Sen går hon iväg och hennes sambo står kvar med deras son.

Han går och pratar med min mamma och säger jag bara försvarade mig och då ser hon att han har en bula vid tinningen, då kommer det fram att hon har slagit en flaska i huvudet på honom!

Ja efter mycket om och men för min mamma tag i min syster som fortfarande har hans telefon och hon säger att hon ska sticka och kommer hem i morgon.

Min mamma går upp till deras lägenhet och ska hjälpa till att sräda upp och märker att hon har tagit med alla hennes tabletter (conzerta)

Hon ringer igen men min syster säger bara att hon inte har med något att göra.

Hennes sambo är nu hemma i lägenheten med deras son och försöker fungera normalt och min syster vandrar på stan och försöker fixa skjus och vill att min mamma ska skjusa henne men hon säger nej.
    Hon försöker få min syster till att komma hem och att de ska sätta sig ner och göra slut ordentligt och bestämma vem som ska åka från lägenheten.

Vi har fått reda på att min syster har en annan kille vid sidan om (en så länge bara ryktern) men de är inget som förvånar mig och om ryktert är sant är de en knakare hon har ihop det med.

Nu har jag ringt hennes sambo och erbjudit honom att vi kan hämta honom i morgon så få han och sonen få sova här en natt och han få en chans att prata lite.

Men om de är som min syster säger ska hon komma hem i morgon vid 11.30 och min mamma har talat om för henne om hon nu inte gör de så ringer hon både soc och psyk och berätta allt.

Så nu är allt bara kaos.....
    Maj Gawd vilken röra.. Puh. =( Vet inte alls vad jag ska säga. Är ni säkra på att det bara är ADD hon har?
  • Minifer

Förresten, skall till läkaren igen nästa onsdag. Får se om jag får med mig recept på mediciner eller inte då, och/eller diagnos. Jag hoppas det. Måste bara sluta amma, argh! (huuuuur???) För man kan väl inte amma och medicinera samtidigit? Eller funkar det om jag bara tar medicin på dagen och bara ammar på kvällen/natten? Alltså korttidsverkande?

Början av februari skall jag träffa en sköterska för "information" vad det nu innebär. Om det är om utredningen eller adhd eller vad det är.

• Minifer
    nyfikengrön skrev 2012-01-16 11:05:56 följande:
    Idag var jag hos psykologen och efter mötet sa han att han sätter upp mig på väntelista för utredning och så ska vi ses igen om en vecka. Han fick hela min historik o tror att det mkt tydligt verkar som det kan röra sig om ADD. Skönt att det är igång nu.
    härligt! :D Jag får också add verkar det som. Ska dit i övermorgon och se om jag får diagnos då (preliminär iaf) samt kanske test medusiner ;)
    Anonym (Kickan) skrev 2012-01-16 17:00:51 följande:
    En liten uppdatering! I

Idag har jag varit på bedömmningsamtal inför en ev utredning. Jag var väldigt nervös innan men det gick jättebra. Jag fick beröm för en väldigt bra skriven egen remiss,fick svara på en massa frågor och det tog 2 timmar var helt slut efteråt.. Jag kommer få en utredning men det kommer inte bli innan semestern möjligtvis till hösten ,de prioriterar yngre personer,vi "äldre" får vänta .

Men något positivt är att jag ska få hjälp att kolla upp det här  med boendestöd och även hjälp med att prata med lärare om stöd för att klara det sista i skolan och de skulle kontakta arbetsförmedlingen om man kunde få extra stöd därifrån. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få  för att ha det som jag har det nu är inget alternativ. 
    Toppen! Vad skönt! Du har inga barn? Jag fick värsta prion i kön för att jag har två små barn att ta hand om
  • Minifer
    nyfikengrön skrev 2012-01-16 19:38:45 följande:
    Fick du prio för du hade barn?? Var bor du? Jag är ju ensamstående med min dotter på 7 år som också utreds för ADHD. Och jag ska ensam ta hand om henne.
    Hon är mkt mer speedad än jag är och stresskänslig som jag är så kan det vara himla jobbigt när hon är så himla galet hyper och jag inte orkar nånting alls i stort sett.

Han sa till mig att det handlar om några månaders väntetid iaf, ska se om han vet lite mer nästa gång. Hur pass stor förtur fick du i kön? Hur lång tid har din utredning tagit?
    Japp. Läkaren sade att de "är min biljett" till att utredas fort. Vilket jag tycker är väldigt vettigt. För alla föräldrar!! Jag har verkligen haft tur som en TOK! Jag var inställd på att det skulle ta minst ett halvår, men i slutet av september var jag på VC, i början på december på utvärderingssamtalet, och på första utredningssamtalet för tre veckor sedan tror jag. Eller två. Jag har verkligen URUSEL tidsuppfattning, men inte länge alls!

På onsdag har jag snabbt återbesök hos psykologen för att få medicin, och sedan skall jag tillbaka i februari och börja alla datatester och reaktionstester och arbetstester och allt vad det är.
    Anonym (Kickan) skrev 2012-01-16 20:59:24 följande:
    Jo jag har 2 barn på 9 och 4 år men inget tal om att det skulle göra så att jag få gå före i kön. Jag är 39 år. Men jag hoppas att stödet jag ska få ska underlätta livet lite i väntan på utredningen.
    Det är väldigt udda att det är så olika. Det kanske har med barnens ålder att göra och att jag är mammaledig? Mina är 1 och 2. Jätteskönt att du får stöd medan du väntar dock!

Hoppas ni får komma igång snart. Verkligen!!
  • Minifer
    Anonym (Mia) skrev 2012-01-16 22:16:15 följande:
    Hej allihop!
    Har efter en lång och utdragen utredning fått det besked jag misstänkte, att jag har Add. Ska börja med concerta imorron. känns både spännande och nervöst, äntligen kanske mitt liv börjar gå åt rätt håll igen..

ni som lever i ett samboförhållande, hur tog era sambon när ni berättade att ni misstänkte att ni hade Add/Adhd? Min sambo tog det väl inte direkt som jag hade hoppats på, ibland känns det som om han skäms över mig.

om vi tar det från början: för 2 år sedan var jag på en föreläsning med jobbet om barn med särskilda behov, och när föreläsaren pratade om Adhd var det som om hon pratade om mig. så jag började läsa mer om det på internet och kände mer och mer att jag inte är ett hopplöst fall, det finns hjälp att få. berättade för min sambo om vad jag kommit fram till och det som gjorde mig så ledsen var när han sa att jag bara hittade på och lurade mig själv att tro att det var nåt fel på mig genom att läsa om Adhd.

jag bestämde mig ändå för att gå vidare med utredningen, men kände det att jag hade ingen som helst stöttning hemifrån, även nu när det är konstaterat att jag har Add, så känns det som om han inte vill tro det eller försöker sopa det under matten.

vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att få honom att förstå varför jag gör som jag gör ibland, varför jag handlar utan att riktigt tänka efter före, varför mitt humör är en berg och dalbana. vissa kvällar kan jag ibland känna mig så hopplöst ledsen utan rimlig orsak. 

tack och lov så har aldrig vår ekonomi blivit lidande, eftersom ett av mina manier och intressen har varit vår ekonomi, hur många av er brukar rusa ut till brevlådan och se om ni fått nån post och känner jippi vi har fått elräkningen idag!  att betala räkningarna och se hur mycket vi har kvar till olika poster har alltid fascinerat mig. brukar även göra excelark där jag för in alla utgifter månad för månad för att få en bättre överblick.
    Men fy vad jobbigt!

Min man är lättad och glad. Hur jag är påverkar ju förhållandet och familjen, så han är glad att det är något man kan få hjälp för, och att ja, att jag kan få hjälp. Sedan tycker han väl det är lite skumt att frugan är "bokstavsbarn", hehe! (Jag med för den delen)

Hur mycket kan han om ADD/ADHD? Känns som att fördomarna går ut där kunskapen går in. Be honom läsa på. Säg att han får tro vad han vill, men inte utan goda grunder. Desto mer han läser desto mer kommer han ju känna igen dig liksom.
    Anonym (Kim) skrev 2012-01-17 11:25:05 följande:
    Hej! Har inte skrivit här tidigare, dock i symptom-tråden. Skrev ett inlägg där som kanske bättre lämpar si här, så jag kopierar in det:

En sak jag snöat in på... meditation och mindfulness. Oavsett om man har adhd/add så visar forskning på mycket stora förbättringar i koncentration, ångestnivå och depressioner.
    Jag har läst en bok om mindfulness och försökt använda mig av teknikerna i två veckor nu. Har även gjort djupavslappnande övningar varje dag... och jag känner redan en stor skillnad i mitt humör och i koncentrationen.
    Själv tror jag att det är "botemedlet" för många psykiatriska sjukdomar. Jag tror att vad vi i västvärlden saknar är stillhet, att bara vara utan att döma. Jag är helt övertygad om det.
    Så det är ett hett tips, testa. Finns verkligen ingenting att förlora.
    Hej! Jag har aldrig fattat hur man kan meditera med ad/adhd =) Jag har försökt  men det är omöjligt, tankarna bara far i väg och det kliar i hela kroppen på mig. Blir enormt uttråkad och otågil och illamående i ryggmärgen typ. Men jättebra att det funkar för dig! :D
  • Minifer
    Anonym (ny-Add-tjej) skrev 2012-01-28 17:13:26 följande:
    Nej en uppdatering blir det inte :) Om du skriver något i gruppen eller gillar något där så syns inget på din profil för någon av dina vänner. Det är endast medlemmarna i gruppen som kan se det.

Verkar inte ens som att ens vänner kan se att man är medlem i gruppen heller. Klickar någon däremot på denna länken som är postad här på familjeliv och går till gruppen så kan dom se vilka som är medlemmar men inte vad den handlar om eller vad som skrivs över huvud taget.
    tiptop =) har ansökt =)
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen