-
Ojoj vad du har missat mycket!HaltaLotta skrev 2011-01-13 17:06:59 följande:Jaha.... nu såg jag den andra tråden!
-
Men hur mycker stämmer in på dig som är "normal"?HaltaLotta skrev 2011-01-13 17:16:23 följande:Nu har jag läst listan i den andra tråden och mycket, säkert 75-80% av alla saker i listan stämmer så bra in på min sambo, vissa av sakerna är klockrena tex förlägger saker typ plånboken, svartvitt tänkande, ekonomiska problem, inte kan göra flera saker samtidigt (och då kan det va minsta lilla, ha två plattor igång på spisen samtidigt tex.) etc etc. De flesta stämmer in faktiskt, nu när jag läse en tredje gång
-
Jag förstår hur du menar och jag håller med dig! Men jag är ändå nyfikenAnonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 17:14:21 följande:Det är väldigt intressant.
Många av punkterna är mänskliga drag som flertalet prickar in på mer eller mindre.
Med det menar jag att normalfuntade människor inte upplever dessa tankar/beteenden som ett problem i vardagen.
Den enkla anledningen är att det just inte är ett problem för dem, en normalfungerande hjärna kan filtrera tankar och intryck på ett tillfredsställande sätt.
Det gör det inte för en person med adhd-problematik.
Sedan stämmer inte alla punkter in på mig som har adhd heller.
Å andra sidan kvalar jag säkert in på några punkter på manodepressivitet, struma, hjärtinfarkt mm.
Men det betyder inte att jag har dem diagnoserna.
-
Tack! Jättebra att du ville svara! Jag tycker det är intressant för det ger en kontrast åt symtomen. Jag tycker punkten beslutsångest är klockren, precis den där ångestkänslan "tänk om jag väljer fel" kan jag få även om jag ska köpa "små saker" som tex ketchup, grönsaker, the och då det blir det ju ett problem.HaltaLotta skrev 2011-01-13 20:51:14 följande:Jaha!!! Sorry, fattade fel där. "Normal" och normal..... men ja, har läst igen.
De symptom som står med känns inte alls som något jag "är" eller har problem av, men vad vet jag? Kanske skulle min sambo läsa listan och svara, kan ju uppfattas anorlunda från betraktarens sida kanske.
De här sakerna kan jag dock "lida av" då och då:
~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.
Mest för att jag blir lat ibland eller helt enkelt inte orkar. Men inte så att det blir nåt större "problem" eller så egentligen.
~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas.
När det gäller lite större saker, som typ att köpa en ny mobiltelefon eller liknande. Kan sitat och jämföra i dagar! Velar hit och dit, och får nästan lite ångestliknande känslor när jag väl beslutat mig för nåt "Tänk om jag valde fel?"
~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över
Har ganska så hetsigt temperament ja.
~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.
Sånt kan jag tycka är jobbigt. Blir liksom lite trängd känns det som.
Har vi fler "normala" läsare i tråden som vill svara? -
Jag tänkte på det här att ha en "Kaos-väska". Jag har även "Kaos-lådor" där allt möjligt hamnar och jag skäms lite om någon annan råkar titta ner i en sån låda. Har alla sådana lådor (bara det att de gömmer dem bättre) eller är folk verkligen så duktiga att dom sorterar allt rätt (för det är det som är hemlgheten väl?) från början?
-
Ok, men bara en? Och allt rymms i den? Den går att stänga och så? Jag har flera (läs massor) och vissa går bara att stänga med mycket viljaHaltaLotta skrev 2011-01-14 14:10:58 följande:Ja det har vi med, min syster med, mamma.... alla jag vet typ, har en låda eller liknande där allt åker ner som inte har en given plats.
-
Hehe.. låter skoj! Men det jag egentligen skulle vilja se är hur de som har lyckats få ordning har strukturerat upp saker och ting.strulmaja skrev 2011-01-14 10:17:21 följande:Jag har kasoväskor, kasolådor, kaosgardrober och kaosrum. Hela huset är ett kaos, liksom jag.
Kom på en rolig idé. Att ta kort på sitt kaos och visa er andra. Hur många vågar?
Fast jag gör det nog i gruppen på FB i så fall och inte här. -
Nä du är inte ensam! Det är det vi kallar för en horisontell garderob! Man får bra överblick på kläderna/grejernastrulmaja skrev 2011-01-15 00:27:51 följande:Är det bara jag som (tills vidare) förvarar massa grejer huller om buller på golvet?
-
Aha, det måste kollas upp! Tack för tipsetstrulmaja skrev 2011-01-15 01:25:56 följande:Vi skulle ju ge varandra lite tips och så och här är ett ännu oprövat men det verkar lovande.
Sambon kom med förslag på att skapa ett googlekonto eller gmailkonto rättare sagt (tror man får googlekonto automatiskt då). Där finns iaf en kalender. Denna kalender kan man sedan skriva in noteringar i, möten, sysslor etc och synka till sin mobils kalender. Eftersom både sambon och jag är "lite glömska" har vi nu synkat detta konto till bådas mobiler, så allt vi skriver in där dyker alltså upp som påminnelser i mobilen. Det jag gillade med denna idén är att jag slipper knappa in allt från mobilen för det tycker jag är tråkig och ganska omständigt. Det går fortare på datorn liksom. Vi får se om det funkar. Tänkte börja nu i helgen.
-
Har du sett filem "VARG" annars är det ett filmtips! Den kan ge viss förståelse till vargmotståndet tycker jag.strulmaja skrev 2011-01-15 10:18:15 följande:En helt random fråga men är det någon här som har koll på vargjakten? Jag menar... VARFÖR skjuts det vargar? Känns som jag är den enda som inte deltar i debatten. Men åsikter har jag förstås
Men sen är väl tanken med vargjakten att man ska "förnya" populationen med nytt blod utifrån eftersom den är så inavlad nu.