Inlägg från: strulmaja |Visa alla inlägg
  • strulmaja

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hur ofta händer det er att ni tänker på att göra en sak, ja ni kanske t.o.m bestämmer er för att japp, det ska jag göra men ett par minuter senare har ni glömt varför ni behövde göra den där saken och skiter i det för att senare komma på varför det var så viktigt att göra det men inser att det då är försent/ har skitit sig? Detta händer mig nästan dagligen. Blir så trött!

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-17 14:15:32 följande:
    Ja, det händer mig ibland! Fast oftast glömmer jag att jag ska göra den där saken.. och inte bara varför.. suck
    Ja ATT jag ska göra saken händer mig flera ggr om dan. Och VARFÖR kanske varannan dag. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att jag var på väg att bli dement Obestämd Känns som om jag är en god kandidat för att råka ut för det men förhoppningvis inte än på länge.
  • strulmaja

En sak som jag funderar på mycket nu och som jag känner lite är huvudfrågan som allt annat ang adhd/add kretsar kring är, om man kan vara otroligt oorganiserad som person, leva ett väldigt oorganiserat liv och "bara" därför ger det symtom som påminner eller liknar adhd? eller om det är för att jag de facto har adhd som gör att jag är såhär oorganiserad? Lite som hönan och ägget, vad kom först? Är ni med mig?

• strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 14:56:09 följande:
    Ja men tex vid epilepsi borde de ju säga det när man får reda på att man har det? Att man måste uppge det om man skulle vilja ta körkort? På sjukhuset alltså, tex att läkaren säger det. Men jag vet inte? Isåfall borde ju psykologen som utreder en tala om det menar jag? Alltså psykologen som har utrett en och kommer fram till en diagnos... hade inte alls hört talas om detta förrän nu när jag läser här... det kanske beror på graden? Det verkar ju finnas många grader... tex jag har väldigt lätt för att köra bil, det är ungefär som att gå för mig, funkar automatiskt. Har nog rätt bra koll också vad som händer. Men annars kanske automat är något? Alltså att man tar körkort för enbart automatbil? Om det finns nu för tiden...

Har du inte tagit körkort för att du har just diagnosen eller är det annan orsak? Om man får fråga förstås .  

Hur fungerar ni andra i trafiken? Har liksom inte tänkt på det förut bara... men kanske är för jag är van då jag tävlingskört biltävlingar och sånt redan som tonåring... säkert ett sug efter adrenalinkick hehe... ursäkta mitt flum idag... är lite trött...
    Jag var en väldigt aggressiv förare när jag var yngre men har lugnat ner mig något. Inget tålamod för fem öre, kan bara inte ligga efter någon som kör för sakta, bli stressad och irriterad om någon ligger för nära mig i baken. Ser mig själv som en ganska risktagande förare även om jag inte tar några direkt stora risker, det var som sagt värre när jag var yngre. Sen är jag också en sucker för fart och hög hastighet men än så länge har jag faktiskt bara skrapat ihop en enda fortkörningsböter. Och det är bra för att vara jag. Lite avis på dig som fått köra biltävlingar. Jag har alltid velat prova något i stil med folkrace, iofs går det inte så fort men det ser himla kul ut. Go kart är skoj med!
  • strulmaja

TjockKatt: Jag hittade detta http://www.dn.se/2.738/2.739/adhd-diagnos-blir-hinder-for-korkort-1.752370

Och detta inlägg från FB:

"

Det är länsstyrelsen som beviljar/nekar/drar in körkortstillstånd, därför får du telefonnummer dit. Vägverket utfärdar körkort om du klarat provet och har körkortstillstånd. Körkortstillstånd och körkort är inte samma sak.

Så...

Asperger och ADHD och andra bokstavskombinationer och modediagnoser kan man få på olika grunder och ha i olika grader. Om en specifik sjukdom alttid är hinder för körkortstillstånd vet jag inte, men rent praktiskt fungerar det nog liknande som med glasögon.

1. Det finns inget register på alla människor som har glasögon i Sverige, det är inte Kina vi bor i... Det finns heller inget adhd- eller aspieregister. Alltså gör vägverket/länsstyrelsen ingen koll mot ett sådant register.

2. Nu är det inte så bra om man är blind och kör bil, visserligen är risken att du klarar uppkörningen minimal och provet finns inte ännu i blindskrift, men för att vara på den säkra sidan måste man göra ett syntest hos optikern för att få körkortstillstånd. Utan körkortstillstånd, inget övningskörande. Något ADHD-prov finns dock inte, men man måste fylla i en hälsoundersökning som man intygar på heder och samvete är sann. En av frågorna är säkert ADHD. Kryssar du i den görs gissningsvis en undersökning av något slag, alternativt blir det blankt nej. Förmodligen beroende på sjukdom. Får du nej, kan du nog överklaga och få en prövning iaf.

3. Skulle det vara så att du börjar se sämre med åldern, inte helt ovanligt, så kommer du att behöva glasögon. Går du då till optikern och gör en undersökning, så är optikern skyldig att underrätta länsstyrelsen om du ser för dåligt och har körkort. Det görs inte alltid och säger du att du inte har körkort är det ju lungt. Får du en släng av ADHD på ålderns höst, så kanske din diagnostiserande läkare kommer ihåg att rapportera det till länsstyrelsen om han kommer ihåg att fråga om du har körkort. Jag håller det dock för mindre sannolikt än i optikerfallet, men vem vet. Varje gång är en ny gång...

Ungefär så fungerar den svenska byråkratin i sjukdom-körkortsfallet."

Båda är från 2008 dock.
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2010-12-17 17:17:40 följande:
    Ja antagligen är det så att det är helt annorlunda idag än när jag tog körkortet, vilket var för ungefär hundra år sen... typ...

Jag tänker mig att man själv har den förmågan att se om man är lämpad att köra bil. ADD och ADHD är kanske inte en sån diagnos som medför att man inte har en sån förmåga? I vissa fall kanske... jag vet inte riktigt... men en person som inte har den förmågan och verkligen inte är lämpad i trafiken bör ju då ha blivit nekad...

Apropå sista punkten där, 3-an, är det någon som fått den frågan vid utredning? Alltså om man har körkort? Lurigt detta ju...
    Jag har inte gjort min utredning än men om frågan kommer där låter jag er veta.

Lite tyst här i tråden. Hoppas ni alla mår bra och inte stressar ihjäl er nu inför julen Obestämd 
    Här är så gott som alla julklappar inhandlade. Resten tar jag tog i mellandagarna.
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-20 23:02:20 följande:
    Jag lånade en bok på bibblan:"Nu försår jag mig själv-en berättelse om adhd" av Pernille Dysthe. Är det någon som har läst den? Jag tyckte den kändes rörig och jag tappade intresset redan efter några sidor. Obestämd
    Ja jag har och ja den är rörig, den är skriven på ett väldigt adhd-aktigt sätt och jag klarade inte av att läsa den några längre stunder för jag blev så trött och förvirrad. Ingen jättebra bok enligt mig, inte man inte klarar sig utan att ha läst.
  • strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2010-12-20 23:09:20 följande:
    Tack för snabbt svar! Jag tyckte att titeln lät så bra, alla vill ju förstå sig själva liksom..

Men då ska jag satsa på att läsa "vuxna med damp/adhd" istället :)
    Ja det tycker jag, den är mycket välskriven och lätt att läsa. Märks att författarinnan där har mycket och lång erfarenhet av adhd-personer för hon verkar veta hur upplägget för en bok ska vara för att den ska bli intressant, i alla för mig Glad
  • strulmaja

Vet inte om det var i den här tråden jag nämnde om en vän till mig som misstänker adhd hos mig.
    Hursom, samma vän har arbetat inom psykvården i över 10 år och mött många vuxna med adhd eller adhdrelaterad problematik. Och vi snackade som bekant om detta (att jag skulle ha adhd) för ett tag sedan och då kom ordet konsekvenstänkande upp, eller kanske snarare bristen på det. Den här vännen har en förmåga att få mig att se saker på ett sätt jag aldrig kunnat tidigare och inte skulle klara utan henne. Hon är rak och ärlig, ingen stryka-medhårs människa och det är bl.a det jag uppskattar och tycker om med henne. I alla fall så, tog vi upp en del händelser eller situationer i mitt liv där det var/är tydligt att jag brister i mitt s.k konsekvenstänkande. Bl.a diskuterade vi en grej som hände för en 3-4 år sedan då jag, som precis hade ätit upp en banan, slängde bananskalet på trottoaren. Den här vännen var med och såg vad jag gjorde och sa åt mig att ta upp skalet och slänga det i en papperskorg istället. 
    Jag tyckte hon var mammig och töntig, trotsade imot lite, skrattade åt det hela men gick tillslut och slängde det jävla skalet i en papperskorg som stod kanske 10 m bort. 

Nu kom alltså den här händelsen upp när vi träffades sist och hon ville veta hur jag tänkte. Jag berättade då att jag nog inte tänkte så mycket alls... typ "Jag lägger skalet här... så länge". Jag såg ingen papperskorg, hade ingen lust att bära omkring på skalet tills jag hittade en heller och tyckte väl att äh vadå, jag kan väl lägga det här på trottoaren då, det är ju ändå ingen som ser. Min vän tyckte att detta var otroligt omoget "tänkt" av mig. Hon frågade om jag inte tänkte alls på konsekvenserna. Vilka konsekvenser? blev mitt svar. Och hon räknade upp lite olika, bl.a miljön och tänk om alla människor slängde skräp omkring sig. Jag försvarade mig då med att det ju faktiskt inte var ett vanligt skräp, utan ett fruktskal och det vet ju alla att det med tiden förmultnar och försvinner ner i jorden. Då skrattade vännen åt mig, skakade på huvudet och tyckte jag resonerade helt galet. Men det hon insåg i detta som jag berättade var att jag helt saknar eller i alla fall har brister i mitt konsekvenstänkande. 

Så nu undrar jag, hur är det med ert konsekvenstänkande? Verkar väldigt jobbigt att alltid behöva tänka ur ett sådant perspektiv (tycker jag), känns som om jag har nog med de tankar som redan finns där men min vän menar att sådant finns naturligt hos "normalstörda" människor. Det är inget dom behöver tänka fram. Är det så?     

• strulmaja
    Anonym (gravid) skrev 2010-12-21 09:18:58 följande:
    Det där är nog olika från person till person. Jag har inte det så. Behöver inte tänka på konsekvenserna för dom faller sig rätt sjävklart ändå. Det är konstigt jag har adhd(läkaren påstod de när jag var liten iaf) men jag känner inte igen mej i ur ni andra har det. Kan man växa från adhd? Det känns nästan som det. Fast jag har svårt att koncentrera mej och brusar upp rätt lätt....fast det är ju bara mot min mamma Oskyldig
    Läkaren kanske påstod fel?

Känner du inte igen dig alls i oss andra?
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen