ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
fluu skrev 2014-08-29 10:58:48 följande:
Jag vet med mig att jag mår bäst av rutiner(troligen pga att jag också lider av autism), men jag har så svårt att få till runtiner. Kanske var det därför jag mådde som bäst när min dotter var bebis, då kom rutinerna av sig självt. Nu när jag är ensam hemma om dagarna är det svårare och jag har faktiskt slutat att försöka med strikta rutiner. Jag har istället bestämt att målet är att jag varje dag ska äta så och så många mål mat, jag ska göra den hushållsgörat jag måste göra, jag ska plugga så mycket och så ska middagen bli klar. När jag gör det behöver inte vara lika viktigt.
Jag kör istället med tusen knep för att hålla ordning på mig själv. Jag smsar mig själv, jag mailar mig själv, jag pratar in meddelanden till mig själv på min egen telefon. Jag har post it-lappar överallt. Jag skriver en lista att bocka av. Jag förbereder allt så långt det går. Exempelvis förbereder jag middagen så långt det går på förmiddagen då jag är som klarast i huvudet för att inte behöva stressa med det på eftermiddagen.
Jag har också nu(efter att ha blivit "bränd" många gånger) lärt mig att inte åtaga mig mer än högst en stor grej per dag. Ska jag dammsuga hela huset så blir det sallad till middag och inte lasagne. Ska jag till läkaren träffar jag inte kompisen sen. Har jag stressigt i skolan säger jag upp mig från livet en vecka osv. Jag har lärt mig att jag måste vara snäll mot mig själv.
Och så har jag min underbara sambo som kan läsa mig som en bok och kan säga åt mig att "nu är medicinen på väg ur ditt system, har du något viktigt att göra så gör det NU" och sådant.
Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Jag drottning av lappar och kollegieblock med punktlistor på vad jag vill få gjort. Skall göra. Måste göra osv. Folk skrattar när de läser mina listor jag också. Kan garva ännu mer när jag hittar såna från förr i mina block. Behöver jag ens nämna att jag förlägger dessa block då och då. Tänker att varje block skall vara till en sak typ recept, att göra listor, bok, serie och film tips och de slutar alla som något allt i allo block med allt från typ dagboks tankar till glöm inte packa gympakläder och hur man snickrar en kaninbur.
När min dotter var bebis så flöt allt. Helt sjukt men det var välstädat alltid på gränsen till sjukligt rent. Skurade bort polishen på golvmattan som var helt ny bara ett år gammal. Gjorde all barnmat osv. Saker flöt. När hon började dagis så började korthuset falla igen.
Låter bra att bara hålla sig till några rutiner. Att försöka äta x antal gånger per dygn har jag bråkat in under sommaren sen att jag anser att en frukt eller en påse pulver i vatten är en måltid är ju en annan sak
Finns en tråd här inne om knäcka städkoden med hjälp av den fick jag bråkat in lite rutiner ett tag. Men som sagt när jag är barnledig så tappar jag det mesta.
Tänkte försöka använda mig av färger och symboler för att komma ihåg saker. Då mitt minne tydligen är perfekt i bild form. Föga förvånande egentligen jag minns saker i bilder eller små filmer i huvudet samma sak när jag tänker så ser jag det ofta som små filmer i skallen både problemen och lösningarna. Har just börjat äta concerta bara 18 mg får se vad det gör för skillnad längre fram.
Nu är ju dottern större och går i första klass. Jag är sömnstörd och blir inte trött som andra att vara vaken ett dygn är inget problem ibland 42 timmar på raken men då har det varit för jag inte vågar lägga mig ifall jag inte vaknat i tid så dottern kommer sent till skolan. Det vill jag inte. Hon har nu fått en väckarklocka på sitt rum som ringer 07 försökte ha den på mitt rum som extra säkerhet men precis som när jag var barn så fixat jag inte det tickande ljudet eller det faktum att visarna är självlysande. Har ju Asperger vilket jag absolut inte fattat innan jag har bara sett adhd:n i mig själv. Autism delen kom ju fram under utredningen för adhd så de började utreda bägge delar då.
När jag får ihop detta med att äta och sova så fungerar en del saker självklart bättre. Men min spontanitet gör att jag så lätt glömmer den rutinen och gör något annat är dessutom nattmänniska så jag liksom vaknar till liv på kvällen. Njuter av min egen tid och har svårt att släppa taget om min tid för mig själv för just då mår jag ju så oerhört bra. Helt knäppt men så är det. Vem vill lägga sig och sova när man mår oerhört bra och känner att man är i lag med världen :-/ Ett evig krig. Var lika vaken som barn. Väntade tills alla andra sov och sen låg jag och läste böcker i min säng till skenet av en ficklampa jag smugglat med mig in på rummet. Dom tonåring samma sak låg och läste, skrev eller målade till 3-4 blev väckt vid 06-06:30 och gick till skolan. Så sömnstörd har jag ju varit jämt. Hade önskat att jag var geni på något nä men alltså hittade något som var min grej som jag kunde jobba med på natten och försörja mig med. Det hade passat just mig. Men jag är värdelös på datorer och den formen av teknik så något sådant går ju inte.
Har inte testat maila messa eller ringa mig själv. Men försöker lägga in allt i telefonen och jag har tagit hjälp av vänner. Min ena kompis lägger in mina möten i sin telefon också och påminner mig. Min fantastiska granne har erbjudit sig att ringa och väcka mig på morgonen om det börjar strula så jag inte kommer upp, hon har ett barn med adhd och våra ungar leker. Har inte använt mig av hjälpen men kommer absolut göra det om jag hamnar i en period där jag inte vaknar av mitt alarm för det händer till och från. Det sista året har jag blivit bättre på att ta emot hjälp. Förr vägrade jag, envist och obstinat i sann kan själv anda. Jag menar hur svååårt skall det vara att få ihop saker själv när man är vuxen med råge??? Både arg på ni själv och frustrerad ler när jag inte får ihop de enklaste av saker. Mina diagnoser fastställdes innan sommaren och med det på hand så har jag haft lättare att acceptera mina problem, att de finns, är verkliga och att det inte handlar om att jag egentligen inte kan utan att jag ibland fan bara inte får ihop det, att det inte handlar om att jag är lat eller inte vill. För jag vill. Så jag har börjat köra mig tänka om ensam är inte alltid starkast, man måste inte allt själv och jag måste inte alls vara så förbaskat stolt att jag är rent ut sagt korkad i min självständighet och att det är lika självklar för mina vänner att hjälpa mig med det dom kan som det är för mig att hjälpa dem med det som jag kan. Man hjälps åt egentligen ganska naturligt. Det är ju självklart för mig att hämta min goda väns barn på fritids när jag hämtar min så hennes slipper vara kvar själv till sent när hon är tvungen att jobba sent och det är självklart för min kompis att påminna mig för hon vet att jag tappar bort saker i huvudet. Man hjälps åt på olika vis. Jag brukar annars gärna hjälpa andra men har oerhört svårt att ta emot hjälp själv eller be om det. Men jag jobbar på det och det har blivit bättre.