• kafferast

Använder du Idomin salva till ditt barn?

Vi fick en tub Idomin salva på BB. Står att den är bra mot röda rumpor och narig hud m.m.

Prova att ta lite salva på en mjuk trasa. Putsa sedan första bästa guld- eller silverring med salvan på trasan och se vad som händer.

Kanske skall man börja använda Häxan Kopparputs i ansiktet på sin baby istället?

Någon som vet varför det blir så av Idomin?

• Svar på tråden Använder du Idomin salva till ditt barn?
  • MarrebarreW

Ja vi använder idomin när det finns behov. Tycker den funkar bra. Att det är zink i skrämmer mig inte, zink är ju ett spårämne som vår kropp behöver i små mängder. Finns ju dessutom ren zinksalva som jag bliviut rekomenderad på bvc...

Vad är det som händer om man putsar med idomin då? För oss som inte orkar prova...

• Caroline13

Jag använder idomin men mest inotyol. Idominet däremot använder jag själv istället för Lypsyl som man blir beroende av. Skitbra!

• kafferast

Har läst på om Idomin och det är alltså en UTTORKANDE salva, inte fuktgivande/infettande som man kan tro. Inte konstigt att den inte hjälpte mot torr hud.

Om man putsar guld och silver med den har salvan samma effekt som putsmedel, dvs trasan blir kolsvart och smyckena blir blanka och fina.

• Lady Gaga

Nix, ingen idomin här hemma inte. Här kör vi med Inotyol om minstingen får röd rumpa.

Silence! I KEEL you!
  • ellenor78

Huvudingrediensen i idomin är Petrolatum. Googla detta så får du en bra beskrivning av denna döskallemärkta kemikalie som blir kvar efter att bensin tagits bort. Det är samma som vaselin. Det hjälper inte huden med återfuktning/återhämtning utan täpper till porerna så det känns bra för stunden. Det används även i vissa badoljor/BARNOLJOR. Läs alltid på innehållsförteckningen och kolla upp om ni inte vet vad saker är. Glycerin som används i det mesta vi sätter på huden och i håret är för det mesta framtaget ur råolja också för det är billigast och enklast. Det kan också vara framtaget av animalisk eller vegetabiliskt fett men det kan ingen svara på i affären och då är det oftats dyrare produkter.

Jag köper krämer från en firma i Lycksele som bara har naturliga saker i sina produkter (helt ok priser). Kvinnan som har företaget har två barn som hade svår acne och eksem. Läkarna skrev ut olika salvor som aldrig hjälpte och som t om gjorde saken värre. Då började hon kolla upp ingredienser och blev förskräckt när hon såg att hon smörjde sina barn med raffinerad råolja. Hon började göra egna krämer och kok ihop och på kort tid blev båda barnen helt fria från sina besvär. Jag är så less på fusk och all SKIT i mat och hygienartiklar. Inte konstigt vi får cancer som aldrig förr!

Köp vanlig olivolja på ICA och använd på barnen och i deras badvatten. Några droppar räcker och du vet att det är en ren olja som dessutom är betydligt billigare.

Fick hem ett prov på Pampers nya blöja med lotion. Huvudingrediensen är Petrolatum sen kom andra kemikalier också. Tycker inte det är försvarbart att använda detta på blöjor eller salvor på våra barn!!.

• ellenor78

Finns en salva som apoteket kan ta hem om dom inte har den som heter Purelan. 100% ren ullfett och inget annat. Superbra mot röda rumpor, torra läppar mm. Den bästa salvan för nariga och såriga bröstvårtor vid ammning och är helt ofarlig och behöver inte tvättas bort före. 

• hannis

Nix. Idomin innehåller parfym och därför är den bannlyst här hemma.

• FinastE2010

Använder bara inotyol här hemma och den enda krämen som fungerar enligt mig! jag själv fick  skavsår förut och testade att ta på ett lager kräm, sved som fan innan och vips så slutade det svida nästan omdelbart, sjukt bra! :)

Blir sonen röd behöver jag bara smörje en gång på han med och sen har det blivit bra, men han blir sällan särskilt röd i blöjområdet.

• ellenor78

Inotyol är en bra salva, använder den när det är ytterst nödvändigt, men den innehåller också Petrolium genom vaselin och paraffin. Jag brukar blanda den och purelan när jag får sprickor på tummen på vintern. Men vill inte använda den så mycket på barnen i onödan...

• Maria L

Vi använder Bepanthen & smörjer dottern i rumpan inför natten. Den e kanon bra.

• sofie88

Nix, kör på bepanthen & Inyotyol salvan vid behov. Det röda försvinner jättefort iallafall på min kille. Idomin har jag använt för händerna på mej själv men tycker inte man ska ha den i underlivet den känns lite väl stark för det.

Svar på tråden Använder du Idomin salva till ditt barn?