• Jenny med 2 bus

När varannan vecka är svårt...

Hej!
     För snart 2 år sen bröt jag upp med fd. Vi har en son ihop som snart är 8år. Vi har haft honom ganska oregelbundet hos både mig och min fd pga mitt jobb. Jag jobbbar i butik med oregelbundna arbetstider.
    Min fd tycker nu att detta inte funkar att ha såhär oregelbundet för att han då inte kan planera så långt i förväg och att han tycker att grabben mår dåligt av det.  Jag tycker inte själv att min son mår dåligt. Grabben är hos mig 4-5 dagar i streck när jag inte jobbar så mycket, sen kan de dröja någon vecka till nästa gång, sen kanske sex dagar i rad...Lite olika som sagt. Min fd har det enkelt jobbar 7-16 och har lätt för att ha han.

min fd vill att vi har varannan vecka och att jag får ändra mitt schema på jobbet. Annars säger han att jag bara kan ha han varannan vecka.
    jag tycker inte detta är ok då jag tycker att det funkar som det är nu. Om vi skulle ha varannan vecka så skulle det innebära att jag vissa veckor får lämna grabben till vänner medans jag ska jobba kväll eller helg. Det tycker jag känns väldigt fel. Pratat med chefen och schemat kan ej ändras.

Frågan är...Varannan vecka och jag lämnar iväg han titt som tätt på min vecka, eller oregelbundna tider fast i intervaller om 5-6 dagar när jag jobbar mindre, eller att jag bara har varannan helg....?

Hur hade ni gjort??
    Jag vill ha min son på heltid egentligen och är mån om honom. Ibland har jag god lust att säga upp mig för att kunna ha han. Men då går ju ekonomin åt skogen... 
  • Svar på tråden När varannan vecka är svårt...
  • Blablabla

Din fd måste ju kunna ställa upp tycker jag spontant. Han måste väll vilja att din son får det så bra som möjligt. Du har ju ett schema, där kan ni ju planera in långt iförväg när du & han ska ha sonen, då kan ju han också planera bättre. Jag skull ha pratat med han & försökt lösa det så bra som möjligt.

• DahlgrenSanden

Är du säker på att du inte kan kräva det? Jag har för mig att man kan kräva det som ensamstående förälder? Kolla upp de!!

Jag hade lämnat till vänner bara för att få träffa min son så mycket så möjligt!

• Queenie70

JAg tycker att ditt ex. har rätt egentligen. De mår ju bäst av att ha en regelbundenhet och att de kan förutsäga sin tillvaro. Sen beror det ju på hur gammalt barnet är, och hur mycket han kan förstå av arbetstider etc.

Att du skulle vilja ha honom heltid kan jag ju förstå, men det vore väl knappast bäst ur barnets synvinkel som är van att ha tillgång till er båda.

Jag tycker du ska försöka hitta ett jobb med fasta tider om möjligt.

• gladare

Ge pappan schemat då så kan han planera

• våranstjärna

jag får faktiskt hålla med pappan där, barnet går ju föew.

kanske du kan se dej om efter något annat arbete med vettigare arbetstider som passar er nu ?

• hymafr

Kan du inte få ett schema som sträcker sig över en månad eller mer?

Jag har en kompis vars barn var oregelbundet hela sin uppväxt och de har aldrig mått dåligt av det. Tvärtom så har de fått en bättre inblick i hur samhället fungerar med olika sorts arbeten och dessutom fått kortare frånvaro från föräldrarna då de oftast bytte efter 2-3 dagar.

Svar på tråden När varannan vecka är svårt...