• Maria222

Varför börjar man inte tidigare?

Dagens unga mår allt sämre psykiskt, det tycker jag att man ofta läser om. Häromdagen läste jag om att psykiatrin skulle få extra resurser för att kunna ta hand om unga som mår dåligt. Ofta handlar det om ätstörningar, depressioner och destruktiva handlingar som människor utsätter sig för pga att de mår psykiskt dåligt.

Trots detta så fortsätter man på många barnavårdcentraler uppmuntra osäkra föräldrar till att använda obarmhärtiga sömnmetoder på sina barn. Man rekommenderar metoder som innefattar "time out" i uppfostringssyfte och man erbjuder föräldrakurser där man lär ut att det bästa sättet att få bort oönskat beteende hos barnet är att ignorera barnet. 

Det man inte inser är vikten av att lära föräldrar hur man ger sina barn en god självkänsla. Hur man ser barnet för den han/hon är och inte det han/hon gör. Med en bra självkänsla är man tusen gånger mer utrustad för att möta motgångar än med en låg självkänsla. Då kanske man klarar av att stå emot grupptryck, man kanske vågar stå upp och hjälpa de som blir mobbade, man inser definitivt att man är viktig och värdefull som människa och därmed mår man också bättre psykiskt.

Ser man inget samband mellan en s k auktoritär uppfostran som så många förespråkar och en alltmer "utbränd" ungdomsskara inom hälso- sjukvården?

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Svar på tråden Varför börjar man inte tidigare?
  • crazy mom

Viktiga tankar du har.

Man kan se på Lars Björklund och den skolpolitiken han för. Han talar starkt för aktoritära metoder. Jag tror INTE på att detta är lösningen för svenska skolan ;)

• Maria222
    crazy mom skrev 2010-12-07 22:00:26 följande:
    Viktiga tankar du har.

Man kan se på Lars Björklund och den skolpolitiken han för. Han talar starkt för aktoritära metoder. Jag tror INTE på att detta är lösningen för svenska skolan ;)
    Nej inte jag heller.
    Men det är ju bra märkligt att bok efter bok skrivs om hur man som vuxen kan göra för att stärka sin självkänsla, men man hör sällan något om vikten av att ge sina barn en god självkänsla.
  • Flickan och kråkan

Mitt heta tips är att det beror på att man från politiskt håll sällan varit särskilt långsiktig vad gäller barn....tyvärr. Snabba lösningar som ger intryck av handlingskraft. Tragiskt.

• Maria222
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-09 07:53:25 följande:
    Mitt heta tips är att det beror på att man från politiskt håll sällan varit särskilt långsiktig vad gäller barn....tyvärr. Snabba lösningar som ger intryck av handlingskraft. Tragiskt.
    ja och tyvärr tänker många föräldrar likadant, använder skrikmetoder för att "fixa" sömnen och sätta i timeout (läs skamvrå) för att "fixa" oönskad beteende....
  • Flickan och kråkan
    Prospero skrev 2010-12-09 18:41:16 följande:
    Intressant! Men hur ger man barn en bra självkänsla?
    Oj, det är jättesvårt . Det är ju så mycket som spelar in. Jag svarade in en annan tråd som handlade om just det: "Att behandla barn som kännande, tänkande individer.....att utgå från att de vill kommunicera och samarbeta. Att vara lyhörd och närvarande." Jag håller fortfarande med mig själv , men grymt mycket lättare i teorin än i praktiken .

Eftersom jag jobbar som lärare när jag inte är föräldraledig och har föräldrar som varit lärare så har jag ju liksom sett trender som kommit och gått. Och lustigt nog är barnen demsamma ......oavsett . Lika hungrande efter närhet och vuxna som lyssnar och finns där......som ser dem.

Generellt skulle jag säga att vad samhället som stort är i behov av i form av "trend" vad gäller barn är tålamod och lugn. Det som verkligen är väsentligt som vi vill ge våra barn tar tid. Det finns inga genvägar. Och ja, jag tror att de mer aukoritära vindar som blåser idag kommer att vända.....men någon höjdare tycker jag inte att det är.
  • Ramborg

Tålamod och lugn och vikten av självkänsla, alltihop håller jag med om. Men någonting i skolan är fel eftersom Sveriges skolbarn blir sämre och sämre jämfört med barn i andra länder. Jag tänker då på den där undersökningen som publicerades häromveckan.

Så blanda inte ihop skolpolitik med nannymetoder. Något måste göras i skolan så våra barn inte fortsätter halka efter.

• SaramedM

jag håller med dig , men jag tror att de extra resurerna främst handlade om att barn med misstänkta npf diagnoser har svårt att bli utredda när de börjar skolan

Ramborg; vissa av förslagen som FP har är rena nannymetoderna, tex ska skolan kunna tvinga föräldrar att sitta med i klassrummet med tanken att barnet skäms och då uppför sig
    VIlket desutom kommer att innebära att alla vi som har barn med diagnoser kommer att få vara i skolan rätt ofta...

• Ramborg

Lol, så FP tycker man ska ta en semesterdag till det eller? Hur tänkte dom då? Ska man jobba hela sommaren då för semestern är slut? Det blir ju säkert superbra för barnet som var lite stökigt redan innan...

Konstigt förslag.

Men det hindrar inte att jag är bekymrad över kunskapsutvecklingen jämfört med andra länder.

• Flickan och kråkan
    Ramborg skrev 2010-12-10 07:47:46 följande:
    Tålamod och lugn och vikten av självkänsla, alltihop håller jag med om. Men någonting i skolan är fel eftersom Sveriges skolbarn blir sämre och sämre jämfört med barn i andra länder. Jag tänker då på den där undersökningen som publicerades häromveckan.

Så blanda inte ihop skolpolitik med nannymetoder. Något måste göras i skolan så våra barn inte fortsätter halka efter.
    Vet du vad exakt som bedöms och mäts? Jag har inte läst den sista nu, men ska, men jag vet hur tidigare undersökningar sett ut. Det som alla pedagoger vet är att det är svårt att mäta kunskap. Det enkelt mätbara är sällan det som vi kopplar ihop med verklig förtrogenhet.

Ja, jag håller med dig om att det finns mycket som behöver göras i skolan, men fokus är fel.
  • SaramedM
    Ramborg skrev 2010-12-10 08:03:27 följande:
    Lol, så FP tycker man ska ta en semesterdag till det eller? Hur tänkte dom då? Ska man jobba hela sommaren då för semestern är slut? Det blir ju säkert superbra för barnet som var lite stökigt redan innan...

Konstigt förslag.

Men det hindrar inte att jag är bekymrad över kunskapsutvecklingen jämfört med andra länder.
    Ja de har så många udda förslag
    Ordning och uppförande ska ju också tillbaka i betygen, ett bra sätt att verkligen slå ut tex ungdomar med adhd eller autism
  • Flickan och kråkan

Problemet är att man kör brandsläckningstaktiken. Det är bättre att bränderna aldrig uppstår så slipper man springa och ödsla tid på att släcka bränder över allt......och inte ha tid med det som borde vara det man sysslade med.

Svar på tråden Varför börjar man inte tidigare?