• Baby Doll

Hur lär jag henne att använda pottan??

Våran äldsta dotter har precis blivit 2 ½ år och jag har varit alldeles för lat att börja potträna henne. Jag har försökt sätta henne på pottan, men hon gillar det inte alls! Hon skriker och och vägrar sitta på pottan utan blöjan. Vi har köpt en sitt ring till den stora toan till henne, men den har hon aldrig provat.

Hur ska jag göra?
    Hur får jag henne bli blöjfri?

Om jag bara fick henne att kissa på pottan en gång, så skulle hon förstå hela grejen... men hur??
    Hjälp!

www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Hur lär jag henne att använda pottan??
  • mammaNena

köp en spelande potta. häll lite vatten i den så hon får se att den börjar spela när det kommer kiss i den. då kanske det blir mer spännande!

• kakmamman

Jag har sett en otroligt skojig potta inne på Lekplaneten =)
    Det ser ut som en "gungleksak".. Formad som t.ex en häst..med handtag, men i mitten är pottan.. Så man kan leka lite under tiden =)

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • sallybuse

Du kan prova att sätta på lite fina klistermärke på hennes potta när hon kissat eller bajsat i den.och beröm henne mycket detta funkade hur bra som helst med vårt barnbarn när han skulle bli torr.Finns ju många olika märken man kan köpa.

• Helena77

Till att börja med måste jag säga:det kommer när hon är mogen...låt pottan stå framme och låt henne följa med när du kissar.Köp nåt par fina trosor och då kanske hon blir sugen att ha dom på sig.
    Det sämsta man kan göra är att stressa fram att blöjan ska bort för risken är att det blir en tvärtom effekt.

Detta säger jag för att jag faktiskt har flera kompisar som försökt och tjatat men då har det låst sig.
    Jag har 4 barn och första(sonen)var typ 2½-3 när han blev torr men döttrarna(3st)har varit torra vid 2år både dag och natt men då har det varit dom själva som bestämt sig för att inte ha blöjan och det har funkat klockrent från första början.

• Lilla Lycka

Jag har blivit arbetslös nyligen och därmed börjat ta tag i detta med potträning lite mer på allvar. Vi köpte potta när dottern var nyfödd så hon är välbekant med den, men hon har inte varit så intresserad annat än sporadiskt. Men det som har fungerat för oss nu är fina trosor som man får ha om man sitter på pottan först samt en docka/gosedjur med tillhörande potta. För nävarande sitter Moa helst bara på sin potta om "Baby" sitter på sin samtidigt. Hon förklarar för dockan hur man ska göra precis som jag har förklarat för henne. Fungerar toppen och hon tycker att det är jätteroligt. På en vecka har vi bara haft en olycka och hon har då haft trosor varje eftermiddag. Hon har även använt pottan på dagis en förmiddag. Hon är drygt två år.

Svar på tråden Hur lär jag henne att använda pottan??