• Häxan Hedda

Går det att vänja katt vid hund?

Hejsan
    Det är så att vi har en katt på 2 1/2 år och jag vet att sambon vill ha hund, går det att vänja en vuxen katt vid hund?
     Och hur går man tillväga?
    Mycket tacksam för råd...

• Svar på tråden Går det att vänja katt vid hund?
  • jema

Det brukar väl gå bra... Jag har provat en gång genom att låta dom vänja sig långsamt. Vi hade dom i olika delar av lägenheten de första dagarna, och flyttade mellan saker som luktade av det andra djuret. På så vis hinner dom bekanta sig utan att träffas, och mötet kan på så vis bli mindre dramatiskt. Det borde ju vara enklare om ni tänker köpa valp, eftersom katten då sannolikt kan styra upp det hela utan att hunden protesterar speciellt mycket.

• Morkullan

Min ena katt hatade valpen jag kom hem med och började kissa i min säng varje dag och gjorde så i protest varje dag i två veckor.
    Sen tog jag honom på bar gärning en dag och tog ett rejält tag i honom och slängde ner honom från sängen och talade mycket bestämt om för honom att hunden kommit för att stanna och passade det inte så var det bara att flytta.
    Han verkar ha förstått för sen uppförde han sig bra. Undverk bara hunden.
    Successivt gick umgänget dem emellan bättre och bättre och efter några månader var de riktigt goda vänner.
    Nu sover de ihop och tvättar varandra.

Med den andra katten, som inte heller gillade hunden i början men som iallafall uppförde sig, blev hunden ännu bättre kompis med och under hela hennes valptid lekte de med jämna mellanrum brottningslekar som om båda var av samma art. Inga problem trots att hunden i slutet var 3 x kattens storlek/vikt.

• en glad

Det går fantastiskt bra om de får klara av sin relation så mycket som möjligt själva! Vår hund och katt blev varandras bästa vänner och låg alltid invid varandra - tyvärr är nu båda döda .....

• Birgitta2

Våra katter var 1 resp 3 år när vi kom hem med valpen. INTE poppis. Vi satte ett kompostgaller framför sovrumsdörren och klippte ut ett hål längst ner så katterna kunde fly in i rummet om de behövde. Hunden fick inte plats i hålet. De lärde sig snabbt att OM de behövde vara ifred så fanns en fristad. Det tog några veckor tills valpen fattade att hon INTE får jaga katterna. Det tog nån månad innan katterna kände sig trygga och förstod att valpen verkligen inte ville dom illa. Detta är tre år sen. Numera sover två katter och en rottweiler tillsammans.

• Svirsko

Går oftast väldigt bra. Vi köpte en 2-årig katthona när vår hund var drygt 3 år. Vi hade ett kompostgaller mellan hallen och vardagsrummet så dom fick chans att titta på varann och nosa genom gallret på egan villkor. Det gick superbra, dom blev bra vänner. Sov gärna tätt tätt ihop. 

• Häxan Hedda

Tack så jättemycket för era svar! Nu har jag hopp om livet,trodde loppet var kört

Svar på tråden Går det att vänja katt vid hund?