• Anonym (undrar)

30 år och vilsen, hur hittar man sig själv?

Precis som rubriken lyder, hur hittar man sig själv.
    Jag tror inte att jag någonsin har hittat mig själv, mitt kall, mitt jag. Inte under de 30 år jag vandrat på jorden.
    Jag vet inte mitt kall, jag trivs inte med mig själv eller de runt om mig.

Jag har utbildning, men kommer inte att få jobba kvar. Nu har jag lyckats smälta tanken att få avgå, och insett att jag nog hållit på med fel yrke i flera år. Jag blev inte uppsagd av personliga skäl utan pga av neddragningar så missförstå mig inte. Mina kollegor som fick vara kvar berättar hur mycket de kommer sakna mig och hur en otrolig kompetens försvinner, en kompetens de behöver....Men jag kan inte suga åt mig av alla fina kommentarer. Äsch svarar jag eller så säger jag inget och börjar prata om annat. Så rent yrkesmässigt sett vet jag itne vad jag vill, jag har ingen aning. Jag brinner inte för något, är inte speciellt intresserad av något heller.
    Jag det var bara yrkesdelen det.....jag känner lika på det privata planet. Jag älskar min sambo, verkligen....men innerst inne vet jag inte vart jag har mig själv. Jag är så jäkla lurig också för mina känslor pendlar från dag till dag, ena dagen VET jag att han är mitt allt, att det inte kan gå en dag utan att jag kan leva utan honom, för att nästa dag nästan känna (kanske inte avsky, men åtminstone inte kärlek) Känslan kom bara över mig som hastigast, tänk om jag är lesbisk innerst inne?  
    Jag vet varken ut eller in längre, och eftersom känslorna pendlar från dag till dag så är det heller inget jag tar upp med honom. Vad är det för fel på mig? Jag tror inte ni kan ana hur skönt det är att bara kunna veta exakt vad man vill och endast följa den vägen....Jag känner mest att jag är drabbad av en "curse" och att jag aldrig ska få känna en tillfredställelse i livet. Jag är en sån vrickad person, för pendlandet om vad jag tycker och känner drabbar mig i allmänhet också. Jag kan dra några löjliga exempel:
    dag 1: Jag älskar mellanmjölk
    dag 2. Hur fan kan man dricka mellanmjölk som smakar skit
    dag 3. men jäklar det här är ju jättegott, mellanmjölk måste jag köpa hem mer av.

eller bara en allmän diskussion
    dag 1: Ja personen F har så rätt i att personen X är en jäkla skitstövel
    dag 2; Vafan yrar person F i, personen X är ju toppen .
    osv.....
    Det är inte det att jag är osäker, det är saker jag verkligen känner för stunden....och det är äckligt hur snabbt allting ändras i mina känslor och tankar från dag till dag.
    Jag har säkert skrivit och raderad minst 10 bloggar de senaste året, ena dagen ahr jag använt bloggandet till att ventilera, nästa dag har jag ångrat att jag gjorde en blogg och blev för privat, raderat hela skiten. För att nästa vecka tycka att det skulle kännas bra att ha en blogg att ventilera i igen. osv.....
    Lika är det med hobbysar, jag har (vad jag har trott iaf) älskat en sport, handlat allt som hör till sporten, varit intensiv i en vecka, för att sedan känna : nääääeee fasen vad trist. Sedan kunnat vara borta från sporten dagar/veckor/månader/år....sedan har suget kommit tillbaka igen. Börja om från ruta 1.
     Hela mitt jävla liv ser ut såhär och det tär på mig, VARFÖR hittar jag aldrig mig själv, varför kan inte en ENDA positiv känsla stanna kvar.....vad är det för fel på mig?

Min sambo tycker att jag är en rätt skum person på många plan, men älskar mig ändå av någon underlig anledning. EX jag hatar att prata i telefon, jag sms:ar hellre, jag hatar att ha mötet, skjuter gärna upp eller bort dem *tack å lov har vi aldrig möten på mitt jobb* Jag drar mig för att kontakta mina vänner, men när jag väl lyckats ta mig till dem har jag roligt, men sedan väl hemma igen så är det samma visa igen. 

Åter till yrken.....vet inte ad jag vill, borde hitta mig själv först.....men det börjar bli högaktuellt att komma på något lite snabbt....ekonomin sköter sig liksom inte av sig själv. Vad vill jag bli då? affärsbiträde? läkare? präst?  städerska? advokat? grönsaksplockare? Politiker? Datatekniker? standup komiker?
    Jag har läshuvud och vet att jag kan plugga till vad jag än vill bli.....men hur fan ska det gå till? Kan inte ens för en sekund komma på en sak som jag VERKLIGEN vill, och en tanke som stannar kvar hos mig längre en en dag. Nästa dag kommer nya tankar och ideer.

Så bollas tankarna dag ut och dag in.....en del dagar funderar jag skarpt på att bara köra in i en bergvägg och göra slut på skiten....ta den enklaste vägen av dem alla. Andra dagar är det tabu, och jag känner ju glädje...emellanåt....är liksom inte heldeppad, jo en del dagar, och en del dagar inte.  

Men vad ska jag göra? Ringa en präst? en psykolog? Riskera min stackars sambo i onödan och berätta allt han inte vet som rör sig i mitt huvud, för att sedan ångra allt jag sa och faktiskt känna att jag ljög eftersom jag faktiskt har många dagar som han är mitt allt? Ska jag kanske ringa en exorisist  

Näe fyfan.....huvudet sprängs snart......
    Igår bakade jag, fan vad kul......idag hatar jag lukten eller ens synen av en spis......allt snurrar runt runt runt. Inget som syns på utsidan, vi är de perfekta......inuti mig är kaos. 

• Svar på tråden 30 år och vilsen, hur hittar man sig själv?
  • Anonym

vill inte leka doktor men googla på borderline och sen på adhd...
    hoppas du kan få nåt svar där på dina problem

• Anonym (undrar)

borderline stämde mycket bra in på mig på många sätt......men ska vara försiktig med att googla för mycket då jag nu haft så täta läkarbesök efter varann.....vill inte att de ska tro att jag är hypokondriker.

• Anonym

be vårdcentralen att remittera dig till psykiatrin,där får du hjälp att komma tillrätta med dina problem och få en samtalskontakt samt läkare.

• Eisa

Men herregud vad alla är dramatiska. TS jag hade EXAKT som du när jag var 20. På pricken! Jag hade behövt läsa det här då för jag trodde jag var ensammast i världen.

Det var som att min kärna försviúnnit, förstår du? Liksom, om mina åsikter och känslor kan förändras på 2 sek, VEM ÄR JAG DÅ? Vad är beständigt i mig?

Det är riktigt otäcka tankar det där, man kan grubbla ihjäl sig.

Men vet du, såhär efteråt (jag är 28 nu) så förstår jag att det var en slags livskris helt enkelt. En nödvändig sådan som man inte ska vara rädd för eftersom den inte leder till något farligt. Man kommer ur den med tidens hjälp och är lite klokare.

Det finns absolut ingenting att vara rädd för.

• banansmoothie

Måste hålla med Eisa här. Jag tror inte att det är nått farligt utan bara att du helt enkelt inte vet. MEN en samtalskontakt t.ex. kurator kan vara skönt att ha ändå!

Jag har bitvis kännt precis som du. Gått från att älska mitt liv till att hata mitt liv på 2 sekunder osv. Men senaste halvåret ungefär har jag börjat hitta min väg lite mer, efter att inte haft en aning i flera år. Så det är bara att fortsätta prova dig fram tror jag! Eller acceptera att du är förälderlig. Inget som är fel med det! En av mina största framgångar var att acceptera att jag ändrar mig hela tiden och inte bli arg på mig själv när jag ändrar åsikt om nånting.

• Anonym (undrar)

tack snälla Eisa och banansmoothie, skönt att höra att man inte är ensam och att man kanske inte alls lider av en allvarlig störning. Kände förvisso att jag börjar bli så pass gammal att jag borde komma ur det här nedrans beteendet som kanske passar bättre hos en tonåring.
    Kanske kurator inte skulle vara fel ändå.....
    Ska klura på den.
    Hur kom ni ur era "beteenden" kom det bara av sig själv, växte det långsamt fram? Sökte ni hjälp? Struntade ni tillfälligt i vad ni kände och körde på? 
    Jag kan känna själv att ag liksom bara kör på nu, utan hänsyn till vad jag känner olika dagar, att jag är otroligt grinig vissa dagar (för det är jag) Försöker jag arbeta bort....inte meningen att min omgivning ska lida av min osäkerhet....

• Anonym (andlighet)

har du provat konsultera ett medium nån gång, kan vara bra för att hitta in tills sitt inre 

• Anonym (undrar)
    Anonym (andlighet) skrev 2010-12-08 18:09:59 följande:
    har du provat konsultera ett medium nån gång, kan vara bra för att hitta in tills sitt inre 
    nopp har inte det....men i mitt läge är jag liksom öppen för ALLA varianter...testade att skriva till kyrkan, fick aldrig några svar, testat maila en kvinna för att se om vi var drabbad av en förbannelse, det kunde hon inte känna av sa hon. Vi hade alltså ingen "curse" över oss.  Jag tog tog tillochmed och bjöd in jehovas när de kom förbi en dag (min sambo slog bakut) men det kändes inte heller rätt.....som sagt var jag har testat MÅNGA varianter i ett försök att hitta mig själv. Inget har hittills hjälpt. 
    Det sjuka är att jag i grund och botten inte är speciellt kristen, eller troende på nått speciellt överhuvudtaget. Men min tanke var att kanske få en AHA upplevelse och äntligen hitta "mitt" men inget har hittills varit något som givit mig en aha upplevelse på något sätt. Jag har väl tur att jag har en sambo som stöttar mig i allt tok jag hittar på....allt för att söka "min väg". Fast jehovas då tyckte han att jag gick lite för långt faktiskt....Men som sagt var jag är desperat i mitt sökande.....ALLT jag vill, det enda jag vill är att veta vad jag vill. Så det är väl en bestående sak som jag aldrig har ändrat tycke om....
    Som sagt jag är öppen för allt, vad kan ett medium hjälpa mig med?  
  • Anonym (andlighet)

ett medium kan se din situation och kan få in vägledning från andevärlden om vad du kanske behöver göra, vilken väg du ska gå. samt så har jag känt när jag konsulterat ett medium att jag fått en annan kontakt med mitt inre och en känsla av mening. de kan även ge healing för att ge en lugn o ro.

• Anonym (undrar)

hmmm.....ja, jag har ju testat alla möjliga varianter så varför inte testa detta också. 

Svar på tråden 30 år och vilsen, hur hittar man sig själv?