1: pengar. Vi tjänade 4000 på sonens tygblöjor trots att vi köpte allt nytt och körde engångs sista halvåret när han blev blöjfri.
2: lukt. Engångs stinker. Om man som vigjorde bodde i lägenhet med soprummet fyra våningar ner och på andra sidan gården i ett eget rum - då vill man inte behöva kuta ut med soppåsen två gånger om dagen. (Ja, blöjhinkar luktar också). Tygblöjorna sköljde vi av i handfatet och la i en hink med lock och det luktade betydligt mindre.
3: praktiskt. Vi körde en blöjmaskin var tredje dag. Vi hade tvättstuga så vi bokade två - tre tider pervecka. Slapp släpa hem blöjpaket, hade alltid blöjor hemma (i värsta fall kan man ju tvätta ur en nerkissad vikblöja för hand och så är den torr på två timmar)
4: bättre för miljön. Om man använder miljömärkta engångsblöjor (innan fanns änglamarks men nu har jag inte hittat några), köper alla sina tygblöjor nya, kör halvfulla maskiner och torktumlar varje gång så kommer man upp i nästan samma miljöpåverkan med tygblöjor som med engångs. Tänk på hur man producerar engångsblöjor! Massor av plast och kemikalier, massor av utsläpp, sedan ska de fraktas från fabriker till affärer och hem igen och de går inte att kompostera, utan läggs i deponi (urk) eller bränns - men då ger de ingen energivinst eftersom de är så blöta. Tygblöjor är ofta ekologiskt odlade och används till flera barn och flera gånger, mindre transporter och när de är uttjänta kan man gräva ner dem och de är nedbrytna på några år - som en t-shirt. Utom byxorna som ofta innehåller pul, men de ger en energivinst när de förbränns till skillnad från engångs.
Men som sagt: money talks!
(Och jag tycker det verkar mycket bökigare med tygblöjor nu när vi har egen maskin istället för tvättstuga. I tvättstugan hade vi två maskiner och torkskåp, bara att köra första maskinen tygblöjor och sedan resterande tre med kläder och blöjorna blev torra och fina. Nu måste jag ju tvätta varje dag om jag ska hinna med!! Men vi kör nog ändå tyg i huvudsak tillnästa, jag tycker det är läskigt med emissionerna från engångsblöjor, de luktar så illa så jag vill inte att vi ska stå och andas in det i vårt lilla badrum)