• svalsta

Vad är grejen med tygblöjor ?

Alla snackar om att tygblöjor är så bra, ekonomiskt och miljövänligt?

Men hur många maskiner får man inte tvätta om dagen? Hur miljövänligt är det ?

Vi bor i lägenhet, och att springa ned 4 våningar för att tvätta flera gånger om dagen känns inte så jätte smidigt

Min tjej gör i blöjan minst 4 ggr om dagen, blir många tvättmaskiner det..Speciellt om man nu bara ska ha ngr få som man skiftar med ?

Jag har aldrig provat tygblöjor men ni som gör de kan ju berätta alla fördelar :)

• Svar på tråden Vad är grejen med tygblöjor ?
  • Lei

Nu har ju inte våran lilla knodd kommit än men vi ska ha tygblöjor och jag har ju läst på lite. För det första säger de att man behöver 18-24 tygblöjor för att kunna gå runt med enbart tygblöjor och sen är det ju så att man inte tvättar dem varje dag utan har dem i en hink med tex ättika och vatten (bajsblöjor sköljs ju av innan de läggs i där) där de kan ligga 2-3 dagar utan att det direkt blir någon lukt.

Sen kan du tvätta blöjorna med vanlig tvätt så inte blir det direkt så många extra maskiner men visst kan det anses som extra jobb för vissa men frågan är vad man tycker är värt det, jag anser det är värt det för det är miljövänligt, billigare och också lättare med pottträning sedan för dagens blöjor du köper i butiker i dag är FÖR bra. Barnet kan tex inte känna att den har kissat för det sugs upp så ofantligt snabbt och mycket i dagens blöjor. 

Men detta är som sagt mina åsikter och skäl till tygblöjor, finns säkert folk som är av annan åsikt :) 

• Pemberly

Största fördelen är att sonens hud mår mycket bättre. Vi blandar användning av tygblöjor med engångsblöjor, engångsblöjor har vi alltid när vi är ute på utflykter mm eftersom det är enklare då att bara slänga blöjan istället för att ha smutsiga blöjor i påse med hem. Hemma använder vi ofta tygblöjor, men ibland när vi inte orkat/hunnit tvätta så blir det engångs tills vi har rena och torra tygblöjor igen. En annan fördel är att det är bra för miljön, vi torktumlar dem aldrig (då går det åt mer el och blir inte lika miljövänligt, dessutom har vi ingen torktumlare uppe i lägenheten). Tvätta flera gånger om dagen tror jag ingen gör som har tygblöjor, vi tvättar blöjor ca varannan dag, i den maskinen har vi även tygtvättlappar som använts vid blöjbyten samt ibland frottehandukar som vi haft på skötbordet. 

Men har man ingen egen tvättmaskin utan bara tvättar i tvättstuga där man måste boka tider så tycker jag det verkar aldeles för bökigt med tygblöjor. Jag skulle inte använda dem om vi inte hade egen tvättmaskin.

• K anna

Jag använder tygblöjor av tre anledningar:

1. Det blir mycket mindre sopor. Bra om man inte har sophämtning så ofta.

2. De luktar inte så äckligt som engångsblöjor gör när de blir blöta.

3. De spar mig en massa pengar. Använder mest vikblöjor av tvättlappar från IKEA, och på en månad har jag sparat in investeringskostnaden. Lägger 100 kr i veckan i en "blöjfond" och allt som blir kvar där, det jag inte köper blöjor för, får jag köpa roliga saker till mig själv för. Eftersom min föräldrapenning + bb är vår enda inkomst just nu skulle jag aldrig ha kunnat göra av med pengar på sånt utan att få dåligt samvete annars.

Jag har en egen tvättmaskin, och slänger bara med blöjorna på kvällen när jag tvättar handdukar, tvättlappar och strumpor och annat som kan köras i 60 grader. På morgonen är de torra igen, så jag klarar mig med ungefär 10 stycken.

Vill man köpa pocketblöjor rekommenderar jag för övrigt ebay.co.uk, de är mycket billigare därifrån (köpte tex 10 Fuzzi bunz för 30 pund).

Ja, och dessutom hyser jag förhoppningen att blöjperioden skall bli kortare än med superblöjor, men det återstår väl att se.

• schersmin

-De är av naturmaterial och därför bättre för huden
    - För att det ska bli ekonomiskt maste man ha cirka 30 stycken för att kunna ga runt. Jag kör en maskin blöjor var tredje dag (annars börjar de mögla) och sa tar det cirka tva dagar innan de torkar. Det ar klart det beror pa hur manga blojor man anvander per dag, anvander man 10 maste man ha fler, men jag anvander bara ca 6.
    - Det ar naturvanligare eftersom samma blöja ateranvands gang pa gang (om man inte kör tre extra maskiner varje dag da)
    - Tygblöjor suger dessutom at sig kisset bättre ju mer man tvättar dem:)
    - jag har aven tvattlappar i tyg (frotté) som aker med i blöjmaskinerna.

• sahara sahara

De är bekvämare, stinker inte, är finare, bättre för huden, billigare,miljövänligare... i början tvättade vi varannan dag, ihop med tvättlappar och kräktrasor. Ganska snart kom det mesta bajset i handfatet eller på toaletten istället, och då blev det mindre tvätt. Men visst, hade vi inte haft egen tvättmaskin hade jag kanske inte gett mig in på det, i alla fall inte om det var svårt att få tid och långt att släpa.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Tygtiiger

1: pengar. Vi tjänade 4000 på sonens tygblöjor trots att vi köpte allt nytt och körde engångs sista halvåret när han blev blöjfri.

2: lukt.  Engångs stinker. Om man som vigjorde bodde i lägenhet med soprummet fyra våningar ner och på andra sidan gården i ett eget rum - då vill man inte behöva kuta ut med soppåsen två gånger om dagen. (Ja, blöjhinkar luktar också). Tygblöjorna sköljde vi av i handfatet och la i en hink med lock och det luktade betydligt mindre.

3: praktiskt. Vi körde en blöjmaskin var tredje dag. Vi hade tvättstuga så vi bokade två - tre tider pervecka. Slapp släpa hem blöjpaket, hade alltid blöjor hemma (i värsta fall kan man ju tvätta ur en nerkissad vikblöja för hand och så är den torr på två timmar)

4: bättre för miljön. Om man använder miljömärkta engångsblöjor (innan fanns änglamarks men nu har jag inte hittat några), köper alla sina tygblöjor nya, kör halvfulla maskiner och torktumlar varje gång så kommer man upp i nästan samma miljöpåverkan med tygblöjor som med engångs. Tänk på hur man producerar engångsblöjor! Massor av plast och kemikalier, massor av utsläpp, sedan ska de fraktas från fabriker till affärer och hem igen och de går inte att kompostera, utan läggs i deponi (urk) eller bränns - men då ger de ingen energivinst eftersom de är så blöta. Tygblöjor är ofta ekologiskt odlade och används till flera barn och flera gånger, mindre transporter och när de är uttjänta kan man gräva ner dem och de är nedbrytna på några år - som en t-shirt. Utom byxorna som ofta innehåller pul, men de ger en energivinst när de förbränns till skillnad från engångs.

Men som sagt: money talks!

(Och jag tycker det verkar mycket bökigare med tygblöjor nu när vi har egen maskin istället för tvättstuga. I tvättstugan hade vi två maskiner och torkskåp, bara att köra första maskinen tygblöjor och sedan resterande tre med kläder och blöjorna blev torra och fina. Nu måste jag ju tvätta varje dag om jag ska hinna med!! Men vi kör nog ändå tyg i huvudsak tillnästa, jag tycker det är läskigt med emissionerna från engångsblöjor, de luktar så illa så jag vill inte att vi ska stå och andas in det i vårt lilla badrum)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mimab

Många har redan svarat på tråden och jag instämmer verkligen med föregående talare. Vi har nu barn nummer två och blöjkostnaden är minimal då samma tygblöjor används till nästa barn. Jag har dock kompletterat med lite fler tillbehör.

Engångsblöjor är ett relativt nytt begrepp. Många här på FL hade säkert själva tygblöjor när de var barn. I många av världens länder används tygblöjor av olika slag och barnen blir snabbt torra. Vår son på 10,5 månader har de senaste fem veckorna bajsat endast 4-5 gånger i blöjan, resterande gånger i potta. Mitt mål är att han ska vara torr till sommaren då cirka 1,5 år. Han kissar även i potta om han råkar vara kissnödig just då.

• Örnie

Om man använder vikblöja (med inlägg av cellstoff t ex) så torkar de på nolltid. Hade t o m tygblöjor på semestern och kokade dem i en kastrull på kokplatta. Det var inte så jättejobbigt. Fördelar: främst bra för känslig hud. F ö se ovan.

• Ragnar

Vi började med tyg på första barnet eftersom han inte tålde pappesblöjor. Sen fick vi alla andra fördelar som redan är uppräknade på köpet.

Vi har förvisso egen tvättmaskin vilket ju underlättar. Annars är väl enda nackdelen att man alltid vill prova nya sorter och nya färger, och då blir det ju lite dyrare. Fast å andra sidan anväder nu barn nr. 2 blöjorna så då betalr blöjköpen sig snabbt.

• Krake

Tja, jag tycker det är praktiskt, jag.

Ang. tvätt sa inte blir det flera maskiner om dagen inte! Vi har egen tvättmaskin och kör den när den blir full  varannan-var tredje dag, da INKLUSIVE all övrig tvätt. Tror jag skulle fa tvätta lika ofta ända med alla haklappar, bebisklädr etc, men da inte full maskin...

Fast vill man inte finns det inget tvang!

Jag hade nog ocksa valt bort det om jag inte haft egen tvättmaskin.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Vad är grejen med tygblöjor ?