• Miang

Låter detta som maginfluensa?

Sonen fick feber i måndags kväll, igår hade han 39-40 grader. I morse var febern bara 38 grader men han kräkteslite  vid frukosten. Han hade druckit lite juice och tagit 2-3 tuggor macka och det kom upp, sen slutade han kräkas. Kan det vara maginfluensa? Jag är rätt nojjig för vi har en 7 v bäbis hemma också och jag begriper inte hur jag skulle kunna skydda honom om det är magsjuka.

Stora pojken är 2,5 år och har bara varit magsjuk en gång tidigare och då började det med kräkningar - inte feber.

• Svar på tråden Låter detta som maginfluensa?
  • Kramig

Snälla ring sjukvårdsupplysningen i stället för att fråga här på FL. Du kan aldrig vara säker på att få rätt svar här. Finns de som skriver att de är läkare osv men vilka bevis har du för det.

Lycka till.

• LillaMammis

Låter som magsjuka men barn kan även kräkas av feber.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • mithrandil

Har inget bra svar, men lillbebisen är ganska bra skyddad när den är så pass liten. risken att den ska smittas är därför inte speciellt stor. Men som någon annan skrev. ring sjukvårdsrådgivningen och rådfråga dom där.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Miang
    Kramig skrev 2010-12-08 09:49:08 följande:
    Snälla ring sjukvårdsupplysningen i stället för att fråga här på FL. Du kan aldrig vara säker på att få rätt svar här. Finns de som skriver att de är läkare osv men vilka bevis har du för det.

Lycka till.
    Jag är främst ute efter hur magsjuka brukar börja, det är ju inte någon allvarlig medicinsk fråga. Det krävs knappast läkarkompetens, bara egen erfarenhet.
  • LillaMammis
    Miang skrev 2010-12-08 10:28:15 följande:
    Jag är främst ute efter hur magsjuka brukar börja, det är ju inte någon allvarlig medicinsk fråga. Det krävs knappast läkarkompetens, bara egen erfarenhet.
    Googla på det. Finns mycket att läsa.
  • Wiken

Funderar lite på samma sak.  Min dotter blev förkyld i söndags....fick feber i måndags och igår tisdag hög feber och kräktes 1 gång.  Hade ju ingen vidare matlust på hela dagen men åt glass och banan.

Hon hade samma för 1 månad sedan, förkyld feber och kräktes 1 gång. Det var inte magsjuka tror vi i allafall. Ingen annan blev sjuk,
    Barn kan kräkas utan att det behöver vara magsjuka.

• LillaMammis

Symtom vid magsjuka hos barn

Magsjuka, eller maginfluensa, hos barn kan ge både diarré och kräkningar, ofta tillsammans med feber och allmän sjukdomskänsla. Kräkningarna brukar gå över efter ett dygn, men magsjukan kan hålla i sig upp till en vecka. Det kan ta upp till två veckor innan avföringen blir normal.

Diarré är onormalt täta och lösa avföringar. Vid diarré hinner tarmen inte ta upp tillräckligt med vatten och salter ur tarminnehållet. Därför kan diarré ge stor vätskeförlust och uttorkning hos barn, särskilt om barnet även kräks.

• Miang

Jösses, något av det tristaste som förekommer på diskussionsforum är folk som svarar "googla det...

Jaja, jag lägger ned, det här var tydligen en dum fråga eftersom svaren mest handlar om att jag inte borde frågat överhuvudtaget.

• AntonåMajasmamma

Finns inga dummar frågor.

Det kan absolut vara magsjuka. Så har mina betett sig vid magsjuka. Men mina har även varit så vid tex halsfluss och vid öroninflamation! Så det behöver inte vara magsjuka. Håller febern i sig tycker jag du ska kolla så han inte har nått av de andra två alternativen.

Lycka till och hoppas att den lill* klarar sig

Svar på tråden Låter detta som maginfluensa?