mamma till tre busungar skrev 2010-12-08 17:55:58 följande:
Det låter ju bra.

Men din vän, hon borde väl inte ha berättat om händelsen i skolan för dig då hon har tystnadsplikt? Eller?
Nja jaag tror det är ett gråfält men jag är inte helt säker. För jag vet varken vad pojken heter, hur gammal han är, vilken skola han går i etc... Så jag kan inte helt svara på om hon bryter mot tystnadsplikten eller inte. Jag vet inte ens vart själv olyckan hände så jag skulle inte kunna ta reda på vem det var om jag skulle vilja.
Men jag tror nog att skälet till att hon berättade var nog för att hon behövde berbeta chocken och skammen även om det inte var hennes fel att han ramla, man kan ju inte hindra ett barn/elev med handikapp att leka/busa med sina kompisar så fort det finns den minsta risk till skda tyvärr.
Om jag har förstått tystnadsplikten rätt får man berätta till viss del om sin dag men ej gå in i detaljer så man kan gissa vem det är man pratar om tex. För annars skulle ju ingen lärare eller skolpersonal kunna prata om sin dag överhuvudtaget, eller de flesta inom socialtjänst eller försäkringskassan eller liknande.