Ladycocos skrev 2010-12-09 15:20:55 följande:
Tack för alla tipsen!! Hur känner ni att vardagen fungerar när tvillingarna börjar bli lite äldre? Hur gamla var tvillingarna när det började lätta??
Vi har ännu inte tvillingar på gång, men vi ska göra syskon IVF i januari, och försöker ta ställning till om vi vill ha ett eller två embryon tillbaka... Självklart vill jag ha flera barn, och tvillingar vore underbart! MEN.... det finns så många men..... Främst oron för att inte få tillvaron att fungera, att sonen ska hamna i skymundan...
Grubblade mycket på det idag när han och jag var en sväng in till stan... Byggvaruhuset, sen McD, Maxi osv... Det känns som en omöjlighet med 3 små.. Jag tycker ibland att det är jobbigt med bara honom när man gör ärenden.. På med kläder, nej! ta inte av dig mössan, i bilen, ur bilen i bilen, handla, i bilen osv osv osv
Lätta...? What?
Naj, skämt åsido. Jag tyckte att det började lätta när de inte vr så beroende av att jag var i närheten hela tiden utan kunde laga mat eller nåt annat i hemmet. Detta var ungefär när de började krypa ordentligt och kunde ta sig fram för egen maskin och utforska hemmet och storasysters leksaker.
Får man välja att sätta in två embryon? Min kompid dom håller på med IVF har sagt att det inte är tillåtet då det handlar om en riskgraviditet.
Jag tror att det kan vara lika kämpigt att få ett barn som tvillingar när man redan har ett barn eftersom storasyskonet alltid hamnar i skymundan lite grann i alla fall. Eller det handlar nog snarare om att de måste dela sin mamma- och pappatid med andra syskon. Och små bebisar tar vääääldigt mycket at mammans tid om man tänker på amningen. Sen har man nog alltid dåligt samvete för man skulle vilja ha lika mycket tid med alla barn men det går inte att dela på sig.
Det som är jobbigast med tvillingar är att man inte har fler armar och kan inte alltid ta hand om alla barnen samtidigt. När de var små tyckte jag att blöjbyten var jobbiga för om ena tvillingen bajsade ner sig och den andra grät så fick den vara ledsen medan man tog hand om bajsblöjan. Det gör fortfarande ont att tänka på det... Men det går ju inte att dela på sig.
Det finns en massa positivt också och själklart skulle jag aldrig byta bort tvillingarna mot ett barn, inte ens när det är som jobbigast. De är underbara och har massor av glädje av varandra när de leker och busar.