Lönar det sig med högskoleutbildning?
Hej alla glada Arbetsforumsläsare!
Jag har ett längre tag funderat fram och tillbaks över hur jag ska göra framtidsmässigt. Jag är idag mellan två jobb och har så varit lite väl länge anser jag. Jag utbildad inom ett gebit som är "överetablerat" - Läs MEDIA osv.
Jag har aldrig egentligen arbetat med det jag är utbildad till, det har blivit andra sysslor inom teknik och data eftersom jag är rätt ok på det med. Jag vet vad jag vill göra, jobba som webbdesigner, teknikinformatör el liknande, men jag inser att även om jag faktiskt har utbildning som funkar och kunskaper som är ok up to date så är chanserna väldigt små att få jobb där.
Starta eget är tyvärr inget alternativ för min del av olika orsaker. Då till frågan, är det lönt att till exempel läsa 2-4 år på högskola? Det verkar vara "grundbulten" till alla tjänster jag tycker verkar intressanta. Många går ju trots utbildning arbetslösa menar jag? Konkret är problematiken som följer och som jag knappast är själv om, antingen söker jag jobb som jag tror jag kan få (och går en tillvaro till mötes där jag aldrig kommer känna mig nöjd) eller utbildar mig och hoppas på att det finns en arbetsmarknad när jag är klar om 3 år så jag kan betala lån på c.a 200-400 tusen. Då MÅSTE jag har ett välbetalt jobb för att klara mig. ÄR det värt det?
Några garantier finns ju förstås aldrig men ni som nyligen gått ut högskola eller har kort tid kvar på en utbildning, hur ser er framtid ut tycker ni? Var verkar det finnas ett sug efter personal idag och i framtiden där det dessutom ser ut att finnas möjligheter till en vettig lön (25-35 tusen).
Tacksam för åsikter...
/Hlife